تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با فریده غیرت، وکیل عماد بهاور:

وکیل عماد بهاور: امیدوارم دفاعیات ما مؤثر واقع شود

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

عماد بهاور، عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران و هم‏چنین مسئول شاخه‏ی جوانان این حزب است.

Download it Here!

او عضو هسته‏ی مرکزی «پویش حمایت از خاتمی» بود که در جریان شکل‏گیری مبارزات انتخاباتی دوره‌ی دهم ریاست جمهوری، به «کانون حمایت از موسوی» تبدیل شد.

عماد بهاور قبل از انتخابات بیست‌ودوم خرداد سال ۱۳۸۸، روز هفتم خرداد، توسط دادگاه انقلاب بازداشت و پس از سه روز آزاد شد، اما دوباره همراه با موج دستگیری‏های پس از انتخابات بازداشت شد.

این بار او پس از گذراندن چهل‌وشش روز در سلول انفرادی و تحمل فشار برای شرکت در اعترافات تلویزیونی، روز هفتم مردادماه آزاد شد.

از آن تاریخ به بعد، یک‌بار دیگر نیز دستگیر و آزاد شد و اینک، چهارمین دوره‏ی زندان خود را می‏گذراند و چنان‏که در خبرها آمده است، روز بیست و هفتم مردادماه، دادگاه او برگزار خواهد شد.

عماد بهاور علاوه بر اتهاماتی که بیش‌تر دستگیرشدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری داشته‏اند، به اتهام عضویت در نهضت آزادی ایران نیز محاکمه می‏شود.

غیر قانونی یا بلامانع بودن عضویت در نهضت آزادی ایران، بحثی است که سالیان درازی است میان اقتدارگرایان و منتقدان نظام سیاسی ایران جریان دارد و به علت فشارهای امنیتی، نهضت آزادی ایران اخیراً فعالیت‏های خود را متوقف اعلام کرده است.


عماد بهاور

خانم فریده‏ غیرت، وکیل آقای بهاور درباره‌ی وضعیت پرونده‏ی ایشان می‏گوید:

بر مبنای اتهاماتی که در پرونده‏ی آقای بهاور آمده است و قبلاً نیز آنها را اعلام کرده‏ام، درصدد تهیه لایحه‏ی دفاعی برای ایشان هستیم. انشاالله روز بیست‌وهفتم دفاعیات ما مؤثر واقع شود و بتوانیم تقاضای برائت برای ایشان کنیم.

تاکنون چند عنوان اتهامی در پرونده‏ی آقای بهاور آمده است؟

سه عنوان: اقدام علیه امنیت، اجتماع و تبانی و عضویت در نهضت آزادی.

اقدام علیه امنیت کشور اتهام سنگینی برای آقای بهاور به‏نظر می‏رسد. ممکن است بگویید در پیوند با این اتهام، چه ادله‏ای برای دادگاه خواهید داشت؟

الان که نمی‏توانم در این مورد صحبت کنم، اما مطالبی را به اطلاع دادگاه خواهم رساند و لایحه‏ای را در آن‏جا ارائه خواهم داد. طبیعی است که این اتهام را رد می‏کنیم، چون ایشان هیچ‏گونه اقدامی علیه امنیت ملی نکرده و هیچ‏گونه اجتماع و تبانی‏ای در این زمینه نداشته است. ایشان فردی علاقه‏مند به مملکتش و نظام آن است. در نتیجه ما این اتهامات را رد می‏کنیم و از او دفاع می‏کنیم.

در مورد اتهام عضویت در نهضت آزادی ایران چطور؟ به‏هرحال آقای بهاور عضو نهضت آزادی ایران هستند.

بله؛ آقای بهاور عضو نهضت آزادی ایران هستند، ولی نهضت آزادی هیچ‏گونه فعالیتی نداشته و ندارد. علاوه بر آن‏، نهضت آزادی مخالفتی با نظام نداشته است و از این جهت اتهامی را متوجه ایشان نمی‏کند. همه‏ی این مسائل روز چهارشنبه در دادگاه مطرح خواهد شد.

با توجه به این که شما که پرونده‏ی ایشان را مطالعه کرده‏اید و موکلین دیگری هم در این زمینه داشته‏اید، انتظار چگونه دادگاهی را دارید و چه میزان امیدوار هستید که بتوانید حکم مناسبی از دادگاه برای موکل‏تان بگیرید؟

من البته امیدوار هستم. چون وقتی تقاضای ملاقات کردم، ریاست دادگاه به من اجازه‏ی ملاقات دادند و من روز شنبه بیست‌وسوم مردادماه با موکلم ملاقات داشتم. قبلاً هم از رییس دادگاه شعبه‏ی پانزده حکم گرفته‏ام و به موکلم حکم برائت هم داده‏اند.

منظورتان در مورد موکلین دیگرتان است.

بله؛ من قبلاً موکل دیگری داشته‏ام که ایشان به او حکم برائت داده‏اند، اما این صحبت من معنای خاصی ندارد، جز این‏که بگویم من از ایشان انتظار دارم، همان‏طوری که قبلاً هم رأی داده‏اند، بازهم با توجه به عدالت و انصاف و رعایت قوانین- انشاالله- ما تقاضا کنیم که رأی برائت بدهند.

دیروز که آقای بهاور را در زندان ملاقات کردید، وضعیت جسمی و روحی ایشان چگونه بود؟ آیا خواست مشخصی داشتند؟

وضع جسمی و روحی ایشان بسیار خوب و قوی بود. خیلی راحت بودند. روزه بودند و گفتند: راحتم، مشکلی ندارم. همراه با چند نفر دیگر در یک بند عمومی هستند و شرایط به‏هرحال در حد رعایت مسائل زندان خوب بود. هیچ‏گونه اظهار گلایه و شکایتی هم از وضعیت‏شان نداشتند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)