تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نگرانی از وضعیت زینب جلالیان در زندان

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

برخی گزارش‌ها حاکی‌ست که زینب جلالیان، فعال کرد ۲۷ ساله‌ای که حکم اعدام برای او صادر شده، در معرض خطر اجرای این حکم است.

Download it Here!

در مورد این گزارش‌ها هنوز مقامات قضایی اظهار نظری نکرده‌اند، وکیل مدافع انتخابی او خلیل بهرامیان نیز از آنجا که هنوز امکان دیدار با موکل خود و دسترسی به پرونده و رسمیت یافتن این وکالت را نیافته، نمی‌تواند اظهار نظر حقوقی مشخصی بکند.

خلیل بهرامیان در تماسی که رادیو زمانه در این زمینه با او گرفت، گفت که قرار است روز چهارشنبه نهم تیرماه، برای دسترسی به پرونده و قطعی شدن وکالت او بر این پرونده به مسئولان قضایی مراجعه کند و پس از آن قادر به اظهار نظر خواهد بود.

زینب جلالی دو سال است که در زندان به سر می‌برد. پدر زینب پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود، که دختر او حدود شش هفت سال پیش ناپدید شد و آن‌گونه که مقامات قضایی پس از بازداشت وی گفته‌اند، در این مدت خارج از ایران بوده و دو سال پیش زمانی که از راه عراق به ایران آمده تا به خانواده خود بپیوندد، در راه خانه و در مسیر کرمانشاه به ارومیه دستگیر شده است.


زینب جلالیان، فعال کرد

پاشا جلالیان برادر زینب جلالیان در تماسی که رادیو زمانه با وی داشت در مورد آخرین خبر از وضعیت خواهر خود در زندان می‌گوید:

«زینب در زندان اوین است و با اجازه وزارت کشور می‌توان او را دید. حدود ۱۷ روز پیش از وزارت تلفن زدند و گفتند بیایید دخترتان را ببینید. پدر و مادرم رفتند و او را دیدند و وضع روحی‌اش خوب بوده. بعد پدرم به وکیل او مراجعه کرده که دنبال پرونده‌اش برود. البته وکیلش گفته که هنوز دسترسی به پرونده ندارد.»

در مورد محتوای پرونده زینب جلالیان، با توجه به عدم دسترسی وکیل، اطلاع دقیقی در دست نیست. پدر وی گفته است که دخترش ابتدا به جرم خروج غیر قانونی از کشور به یک‌سال حبس محکوم شده، اما سپس دادگاه انقلاب او را به اعدام محکوم کرده است.

برادر زینب جلالیان درباره اتهام و محکومیت خواهرش و نیز وضعیت او در زندان به زمانه می‌گوید:

«دلیل محکومیت او را نمی‌دانم. زینب چند سال بود که از خانه رفته بود و وقتی او را دستگیر کردند گفته بودند که به ترکیه و سوریه و جاهای دیگر رفته و به او حکم اعدام دادند. حالا هم در زندان وقت ملاقات ندارد و فقط وقتی که خود مسئولان تلفن می‌کنند می‌توان به دیدن او رفت. اگر آنها زنگ نزنند او را نمی‌توانیم پیدا کنیم. پدرم که رفته بود به دیدنش، گفت که او را همراه یک دختر دیگر نگهداری می‌کنند و دو نفری در زندان تنها هستند.»

در روزهای گذشته، فعالان و نهادهای مدافع حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت زینب جلالیان، نامعلوم بودن محل دقیق نگهداری، نداشتن ملاقات منظم و عدم دسترسی او به وکیل مدافع، خواهان توضیح مقامات قضایی در این زمینه شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با درود ،دعوت به تدوین برنامه ی در خا ر ج از کشور علیه اعدام در ایران.۱- تحصن در کلیسا‌ها در سراسر جهان۲-تحصن در مساجد در سراسر اروپا و آمریکا .۳-ارسال نامه به روحا نیون ،کلیسا،مساجد اروپا و آمریکا در این رابطه۴-ارسال نامه مجالس و سیاستمداران....۵-افشا گری در مراکز شهر‌ها و نما یشگا در رابطه با اعدام۶-تدوین برنامه متدا وم و طولانی و همیشگی‌ در این رابطه.۷- تد ا وم باید به محور مبارزه تبدیل شود،بدون استراتژی تدا وم ،هیچ حرکتی‌ به پیروزی دست نمیابد

-- shad ، Jun 28, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)