تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
تداوم نقض حقوق بشر در هفته‌‌ی گذشته

دانشجویان هم‌چنان بازداشت می‌شوند

اردشیر

اگر چه با آغاز هفته‌ی گذشته، سه زندانی سیاسی شناخته شده، عماد باقی، محمد نوری‌زاد و حسین مرعشی آزاد شدند، اما روند نقض حقوق بشر در ایران ادامه دارد. ازجمله تعدادی از دانشجویان هم‌زمان با نزدیک شدن به سالگرد وقایع ۱۸ تیرماه دستگیر شده‌اند.

Download it Here!

سارا محبوبی، دانشجوی بهایی محروم از تحصیل که در شهرستان ساری زندگی می‌کند، صبح روز پنج‌شنبه پس از مراجعه به دفتر پی‌گیری وزارت اطلاعات در شهر ساری بازداشت شد.

ظهر روز شنبه‌ی گذشته، ۲۹ خردادماه، ماموران امنیتی به منزل سارا محبوبی در ساری رفته بودند، اما به‌دلیل عدم حضور او در شهر ساری موفق به بازداشتش نشده و از خانواده‌ی او خواسته بودند تا به اداره‌ی اطلاعات مراجعه کند.


سارا محبوبی، دانشجوی بهایی محروم از تحصیل صبح روز پنج‌شنبه پس از مراجعه به دفتر پی‌گیری وزارت اطلاعات ساری بازداشت شد

یک دانشجوی دیگر به نام یونس سلیمانی نیز بازداشت شده است. سلیمانی، فعال دانشجویی آذربایجانی و دانشجوی ترم آخر زیست‌شناسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است. او روز پنج‌شنبه ۲۷ خرداد در منزل پدری‌اش در شهرستان اردبیل بازداشت شده است.

یونس سلیمانی که مدیر سابق نشریه‌ی دانشجویی ایلدیریم و کانون فرهنگی شهریار است، پس از دستگیری در تماسی از داخل بازداشتگاه و در حضور بازجو، گفته است که به تبریز منتقل شده و برایش قرار بازداشت دوماهه صادر شده است.

شکرالله قهرمانی فرد، دانشجوی روان‌شناسی دانشگاه آزاد تبریز و معلم دبستان‌های شهر خداآفرین، روز سه‌شنبه اول تیرماه توسط ماموران امنیتی در شهر کلیبر و در مسیر بازگشت به تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. شکرالله قهرمانی فرد پیش از این نیز در بازداشت و پس از مدتی به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود.

در طول یک‌ماه گذشته، بیش ۷۰ فعال دانشجویی دستگیر شده‌اند.

هم‌چنین در ادامه‌ی صدور احکام سنگین قضایی برای فعالان دانشجویی، آرش صادقی، فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی و از اعضای جوانان حزب مشارکت در شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب به شش سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه‌ی شلاق محکوم شد.

آرش صادقی در پرونده‌ی دیگری که در مورد وقایع سالگرد ۱۸ تیرماه بوده به سه‌سال حبس محکوم شده و حکم جدید در خصوص بازداشت او روز عاشورا صادر شده است. این دانشجوی زندانی در ایام مرخصی نوروزی در گفت‌وگو با دوستانش از ضرب و شتم شدید خود در زندان خبر داده بود.

محاکمه‌ی حسین درخشان، وبلاگ‌نویس معروف، یکی از خبرهای مهم در هفته‌ی گذشته بود. او پس از دستگیری از مهرماه سال ۸۷ در زندان بوده ولی کسی از محل دقیق او اطلاعی نداشته است. حسین درخشان روز چهارشنبه‌ی گذشته در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی مورد محاکمه قرار گرفت.


محاکمه‌ی حسین درخشان، وبلاگ‌نویس معروف، یکی از خبرهای مهم در هفته‌ی گذشته بود

از سویی دیگر، تهدیدات علیه خانواده‌ی منصور اسانلو، رئیس زندانی سندیکای کارگران شرکت واحد هم‌چنان ادامه دارد. ماموران امنیتی چهارشنبه‌ی گذشته، عروس او را ربوده و او را شدیداً مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

روز چهارشنبه، دوم تیرماه حوالی ساعت ۱۷:۳۰ هنگامی که خانم زویا صمدی، عروس منصور اسانلو از محل کارش عازم منزل بود در حال پیاده شدن در ایستگاه متروی کرج، مورد یورش مامورین وزارت اطلاعات قرار گرفت. ماموران در حالی که به موهای او چنگ انداخته بودند و او را می‌کشیدند، وی را مورد ضرب وشتم قرار دادند.

ماموران امنیتی او را به نقطه‌ی نامعلومی انتقال داده و تحت شکنجه قرار دادند. از او خواستند تا تعهد بدهد اگر منصور اسانلو از زندان آزاد شد، نباید کاری انجام دهد و باید از ایران برود. منصور اسانلو در زندان رجایی‌شهر کرج به سر می‌برد.


در اقدامی دیگر، روز پنج‌شنبه سوم تیرماه ۱۳۸۹، خانواده‌ی علی اکبر باغانی، دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران، با حضور در زندان اوین و پس از ساعت‌ها سرگردانی، برای دومین هفته‌ی پیاپی موفق به ملاقات با وی نشدند. خانواده‌ی علی اکبر باغانی با وجود در دست داشتن دستور دادستانی برای انجام این ملاقات، حتی امکان انجام دیدار کابینی را هم نیافتند.

علی اکبر باغانی از دو هفته پیش ممنوع‌الملاقات شده است.

هم‌چنین خانواده‌ی محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، از انجام ملاقات کابینی با وی خبر دادند.

بنا به گفته‌ی خانواده‌ی بهشتی، وی در این دیدار گفته است که پرونده‌اش مراحل خود را طی می‌کند و بازجویی‌هایش ادامه دارد و از مدت زمانی که قرار است در بازداشت بماند، آگاهی درستی ندارد.


علی اکبر باغانی (نفر اول، از سمت راست) از دو هفته پیش ممنوع‌الملاقات شده است

این در حالی است که وضعیت زندانیان سیاسی نیز نامناسب توصیف می‌شود. نهادهای مدافع حقوق بشر و زندانیان سیاسی همواره در گزارش‌های خود به شرایط بد و نامناسب زندان‌ها می‌پردازند. به‌ویژه که این روزها سخت‌گیری‌ها بر زندانیان سیاسی تشدید پیدا کرده است.

در بندهای سیاسی زندان اوین بارها اجازه‌ی تماس تلفنی آنها با خانواده‌های‌شان لغو شده و در زندان رجایی شهر یا همان گوهردشت کرج ملاقات حضوری زندانیان سیاسی در صورتی میسر می‌شود که آنها در نماز جماعت و برنامه‌های فرهنگی شر کت کنند.

خانواده‌های نه زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج،‌ باستانی، زیدآبادی، سحرخیز، سلیمانی، بداغی، محمودیان، طبرزدی و رفیعی فروشانی در نامه‌ای به دادستان تهران، خواستار آزادی عزیزان زندانی خود شدند.

در این نامه آمده است: دوری عزیزان و رنج پی‌گیری‌های شبانه‌‌روزی قضایی از یک‌سو و برخوردهای بسیار ناشایست برخی از قضات و رییس دفترهای آنان از سویی دیگر و سایر بی‌عدالتی‌ها درد و آلام ما را افزایش داده است. خانواده‌های زندانیان سیاسی در نامه‌ی خود از برخوردهای نامناسب ماموران زندان به هنگام ملاقات نیز گله کرده‌اند.

در همین حال در سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر نیز به آنچه در ایران می‌گذرد واکنش نشان داده و جمهوری اسلامی را به دلیل نقض گسترده‌ی حقوق مردم ایران مورد نکوهش قرار می‌دهند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)