تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
نگاه هفته

تداوم نقض حقوق بشر

حسن زارع زاده اردشیر

در هفته‌ای که گذشت، تعدادی از وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی را گزارش می‌کردند فیلتر شدند. گفته می‌شود این اقدام توسط کمیته مربوط به سانسور فضای مجازی با نام کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ، انجام گرفته است.

Download it Here!

وبلاگ‌هایی مانند وبلاگ یاران دربند، وبلاگ برای آزادی سعید حائری، وبلاگ برای آزادی عبدالله رمضان‌زاده، وبلاگ مهرداد رحیمی و چند وبلاگ مشابه از این جمله‌اند.

همچنین گروهی موسوم به ارتش سایبری که گفته می‌شود به سپاه پاسداران تعلق دارد و اخیرا در زمینه بستن سایت‌ها فعال شده، در تازه‌ترین اقدام خود سایت جنبش سبز ایران، جرس، را از کار انداخته است.


بستن وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها و نیز نشریات چاپی در ایران به رویه‌ای عادی تبدیل شده است. نویسندگان و روزنامه‌نگاران نیز از گزند برخورد و سرکوب در امان نیستند و تنها در چند روز گذشته تعدادی از روزنامه‌نگاران فعال از جمله وحید پوراستاد، سمیه مومنی، مهسا جزینی، احسان مهرابی، علی ملیحی و اکبر منتجبی روانه زندان شده‌اند.

وزرات اطلاعات در تاریخ ۱۷ بهمن‌ماه نیز با انتشار اطلاعیه‌ای مسولیت بازداشت ۷ شهروند ایرانی را برعهده گرفته، که گفته می‌شود این افراد روزنامه‌نگار هستند.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات، دستگیر شدگان به همکاری با رادیو فردا و «آموزش‌هایی در زمینه شیوه‌های مختلف براندازی نرم و اخلال در نظم و امنیت عمومی، شایعه‌سازی و سایر اقدامات خرابکارانه» متهم شده‌اند.

آرمان مستوفی یکی از مدیران رادیو فردا در این باره با تکذیب کامل اطلاعیه وزارت اطلاعات، اعلام کرده است که این رادیو در ایران خبرنگار ندارد.

ژان فرانسوا ژولیارد، دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز، در این باره اعلام کرد «در پی دستگیری‌های گسترده چند روز گذشته آمار روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی از مرز ۶۵ نفر گذشته است. این تعداد روزنامه‌نگار زندانی در یک کشور در ۲۵ سال گذشته و از تاریخ تاسیس گزارش‌گران بدون مرز بی‌سابقه است. این دستگیری‌ها فقط منحصر به تهران نیست، در بسیاری از شهرستان‌های ایران روزنامه‌نگاران و فعالان مطبوعاتی احضار و زندانی شده‌اند.»


خانواده محمد ملکی می‌گویند وضعیت وی به دلیل سال‌خوردگی و بیماری وخیم است

در رویداد دیگری، تعدادی از مادران زندانیان سیاسی در نامه‌ای به ایرانیان، فریاد دادخواهی سر دادند و از این‌که فرزندان‌شان به ناحق به بند کشیده شده‌اند شکوه کردند .

در این نامه آمده است: هم وطنان، فرزندان ما را که جملگی به فریاد زدن بر سر مخالف خویش نیز رضا نمی‌دهند به ارتباط با گروهک‌های تروریستی خارج‌نشین متهم می‌کنند، گروهی را به دلیل فعالیت در قالب احزاب و گروه‌های قانونی به اقدام علیه امنیت کشور متهم می‌کنند ، جگرگوشه‌های‌مان را به دلیل نوشتن مطلبی در روزنامه‌ای یا وبلاگی به تبلیغ علیه نظام متهم کرده‌اند، پاره‌های تن‌مان را از خلوت دعا و نیایش به درگاه خالق یکتا به کنج زندان برده‌اند و چنان کرده‌اند که خواست رهایی فرزندان‌مان از پروردگار نیز به اتهام بدل شده است.

عضویت در شبکه‌های اجتماعی را به اتهام بدل کرده‌اند و ملاقات با فرزندان دلبندمان را به لطفی بی‌نهایت از سوی خود تعبیر می‌کنند، در این بین ما مانده‌ایم که داد از که ستانیم .


دیدار میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با نبوی در بیمارستان. بهزاد نبوی به ۵ سال زندان محکوم شده است

این در حالی است که وضعیت تعدادی از زندانیان سیاسی وخیم توصیف می‌شود. خانواده‌های دکنر محمد ملکی و دکنر ابراهیم یزدی می‌گویند این دو زندانی سال‌خورده به دلیل این‌که از بیماری رنج می‌برند، تداوم بازداشت‌شان خظرناک است.

خانواده مهندس حشمت الله طبرزدی نیز از وضعیت نگهداری او ابراز نگرانی کرده‌اند. از سویی علیرضا ثقفی، فعال کارگری و روزنامه‌نگار به دلیل شرکت در تجمع روز جهانی کارگر در پارک لاله تهران به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

کیان تاج‌بخش پژوهش‌گر مسایل ایران در دادگاه تجدیدنظر به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در دادگاه بدوی به ۱۵ سال حبس محکوم شده بود. همچنین سید حسن احمدیان، رییس کمیته مردمی ستاد میرحسین موسوی به شش سال حبس تعزیری و محرومیت مادام‌العمر از داشتن هرگونه موسسه و فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی محکوم شد.


دکتر ایراهیم یزدی همچنان در بازداشت است

سید حسن احمدیان در ۱۸ شهریور ماه با حمله ماموران وزارت اطلاعات به دفتر سازمان رهیاب (ان جی او فعال در زمینه حل آسیب‌های اجتماعی) دستگیر و در ۴ دی ماه آزاد شد. و در میان انبوه خبرهای حقوق بشری، خبر محکومیت محمد اولیایی فرد مدافع حقوق بشر و وکیل پایه یک دادگستری به یک سال حبس تعزیری قابل توجه بود. این وکیل دادگستری در جریان اعتراض به اعدام بهنود شجاعی، با شکایت دادستان تهران، به تبلیغ علیه نظام و توهین و افترا به قوه قضاییه متهم شده بود.

و روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران نیز اعلام کرده است که حکم محکومیت ۳۵ نفر از معترضان انتخاباتی را که آن‌ها را «عوامل اغتشاشات» یاد کرده، پس از قطعیت در محاکم تجدیدنظر، جهت اجرا به واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال شده است. محکومان به حبس تعزیری و جزای نقدی محکوم شده‌اند و احکام صادره در مورد اکثر آنان نیز در حال اجرا است.

بر اساس این خبر، محکومیت بهزاد نبوی به ۵ سال حبس تعزیری نیز به تایید رسیده است. بهزاد نبوی از تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۱۳۸۸ بازداشت شده و در دادگاه بدوی به شش سال زندان محکوم شده بود. همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری هاِ، حکم محکومیت ۹ نفر دیگر از متهمان حوادث روز عاشورا توسط دادگاه انقلاب اسلامی تهران صادر شده که یک نفر به اعدام و هشت نفر دیگر به تحمل حبس تعزیری محکوم شده‌اند. اتهام این افراد محاربه، اجتماع و تبانی علیه امنیت و تبلیغ علیه نظام ذکر شده است.

برخورد و بازداشت تنها به تهران محدود نمی‌شود و در شهرستان‌ها نیز این رویه ادامه دارد. از جمله در تبریز، اروجعلی محمدی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و فرماندار سابق تبریز و اردبیل در دولت اصلاحات، دکتر غفار فرزدی مسئول شاخه آذربایجان نهضت آزادی ایران و استاد دانشگاه، عباس پوراظهری از فعالان ملی- مذهبی و مسئول شاخه آذربایجان جنبش مسلمانان مبارز، دکتر صدری نیا فعال ملی- مذهبی و مهندس وحید شیخ بیگلو فعال دانشجویی هویت طلب و عضو اسبق شورای مرکزی تشکل آرمان دانشگاه آزاد تبریز هفته گذشته دستگیر شدند.


در همین شهر یعنی تبریز، چند فعال مدنی نیز به زندان محکوم شدند. مرتضی مرادپور، فردین مرادپور، رسول بدلی، علی بدلی، امین پاشا قره باغی و آرش عشقی مولان از فعالین مدنی آذربایجانی در تبریز در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی احکامی برای شش سال تا شش ماه زندان دریافت کرده‌اند.

نقض حقوق بشر در ایران همواره با واکنش‌های بین‌المللی روبرو است. در هفته گذشته سازمان گزارش‌گران بدون مرز، سازمان عفو بین الملل و اتحادیه اروپا از جمله نهادهای معترض به جمهوری اسلامی در زمینه نفض حقوق بشر بوده‌اند.

همچنین هفته گذشته لایحه تازه‌ای در سنای آمریکا درباره ایران مطرح شد که بر تحریم‌های تنبیهی علیه ناقضان حقوق بشر در حکومت جمهوری اسلامی ایران تمرکز دارد. این لایحه توسط دو سناتور با نفوذ جان مک کین و جوزف لیبرمن تهیه شده است و به ویژه از رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد تا دولت وی، فهرستی از کسانی که در حکومت ایران، حقوق بشر را نادیده انگاشته، تهیه و همواره آن را به روز کند و سپس تحریم‌های هدفمند علیه آنان مانند منع صدور روادید، محدود کردن مسافرت‌های برون‌مرزی آنها و جلوگیری از فعالیت‌های مالی این افراد اعمال نماید.

سناتور لیبرمن می‌گوید ما از جانب مردم آمریکا سخن می‌گوییم که آشکارا به نقض مکرر حقوق بشر توسط دولت ایران اعتراض می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)