تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
حقوق بازداشت شدگان در گفت و گو با مرتضی الویری

«کمیته‌ی ما، از نیروهای مردمی کمک می‏گیرد»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

واقعیت آن چه در زندا‏‏‏‏‏ن‏ها و بازداشت‏گاه‏های رسمی و غیررسمی ایران، پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته است، موضوع دائمی و هر روز جدی‏تر محافل سیاسی در جامعه‏ی ایران است.

در همین ارتباط، کمیته‏های گوناگونی، با درجه‏ی مسئولیت و میزان رسمیت متفاوت تشکیل شده‏اند.

یکی از آن‏ها، کمیته‏ی چهار نفره‏ای است که از طرف محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی تشکیل شده است. اعضای این کمیته، آقایان: علیرضا بهشتی، مرتضی الویری، ابراهیم امینی و محمد مقدم هستند.

با آقای مرتضی الویری در‌باره‏ی چگونگی فعالیت‏های دو ماهه‏ی این کمیته و نتایج احتمالی آن، گفت و ‏گو کرده‏ام.

Download it Here!

آقای الویری، این کمیته اساساً، چگونه کار می‏کند؟

کمیته‏ی ما را در همان زمانی که آقای میرحسین موسوی، آقای کروبی و آقای خاتمی تعیین کردند، تشکیل دادیم. دو تا زیرکمیته داریم؛ یکی از آن‏ها «کمیته‏ی معاضدت حقوقی» است که به بازداشت شدگان و کسانی که در جریانات اخیر صدماتی دیده‏اند، از نظر حقوقی کمک می‏کند که بتوانند وکیل بگیرند، اگر امکاناتی ندارند، راهنمایی شوند.

دیگری نیز کمیته‏ی رسیدگی به امور خانواده‏ی زندانیان و بازداشت شده‏ها و آسیب‏دیده‏ها است…

منظورتان امور مالی است؟

بله، به هرحال برخی نان‏آور خانواده را از دست داده‏اند. حدود یک هفته است که شماره حسابی را اعلام کرده‏ایم تا کسانی که قصد کمک دارند، بتوانند از این طریق کمک‏های خود را واریز کنند.

در عین حال، اطلاعات‏مان را به کمیته‏ی هفت نفره‏ای که مجلس تعیین کرده است، داده‏ایم تا این که آن‏ها هم از طریق مجلس کمک کنند.

شماره‏ی حسابی را که برای واریز کمک‏های مردمی نام بردید، از چه طریق به اطلاع شهروندان می‏رسانید؟

در سایت «کلمه»، یا «سحام‏ نیوز» اعلام شده است. الان متأسفانه آن را همراه ندارم.1

ترتیب اطلاع‏یابی شما از مردم یا مراجعه‏ی آن‏ها به شما چگونه است؟

دفتری را به این کار اختصاص داده‏ایم و ای‏میل و شماره تلفنی را هم اعلام کرده‏ایم. افراد تماس می‏گیرند. آدرس ای‏میل: zendanian@yahoo.com شماره‏ی تلفن دفتر در تهران: ۷۷۶۳۷۶۹۶
کسانی که بخواهند اطلاعاتی به ما بدهند، از این طرق می‏توانند با ما تماس بگیرند. همان‏طور که اشاره کردم، هم‏چنین از طریق تماس با نمایندگان مجلس، یعنی همین کمیته‏ای که آقای دکتر لاریجانی تشکیل داده است، به اضافه‏ی گرفتن ملاقات با بعضی از مقامات قضایی، سعی کرده‏ایم تا جایی که می‏توانیم کمک کنیم.


حاصل تماس‏های شما، از جمله با کمیته‏ی هفت نفره و احیاناًً، با مقامات مسئول، در صورت انجام آن، چه بوده است؟

کمیته‏ای که مجلس تشکیل داده، کمیته‏ای است که از سوی قوه‏ی مقننه، تشکیل شده است و به این دلیل، دست‏شان از ما بازتر است. چرا که ما بیشتر از نیروهای مردمی کمک می‏گیریم و اطلاعات جمع‏آوری می‏کنیم. ولی کمیته‏ی مجلس قدرت قانونی هم دارد. به همین جهت، ما سعی کرده‏ایم که اطلاعات‏مان را به مجلس بدهیم و مجلس این موارد را پی‏گیری کند.

در عین حال سعی کرده‏ایم با مقامات قوه‏ی قضاییه تماس‏هایی داشته باشیم. البته قوه‏ی قضاییه کمیته‏ی ما را به رسمیت نمی‏شناسد، اما برخی از اعضای ملاقات‏هایی داشته‏اند و سعی کرده‏اند اطلاعاتی را که داریم به آن‏ها بدهند، یا برای ملاقات گرفتن با زندانیان و یا برقراری تماس تلفنی با خانواده‏هایشان و از این قبیل مسایل، کمک بگیریم.

شما رأساً، درباره‏ی کشته شدگان به کسانی رسیدید؟ کمیته به اطلاعاتی رسید که بتواند در اختیار مقامات بگذارد؟ چند نفر را تا کنون شناسایی کرده‏اید؟

آقای دکتر بهشتی که سخن‏گوی کمیته‏ است، دو هفته‏ی پیش اعلام کرد که اسامی۶۲ نفر از کشته‏شدگان حوادث اخیر را شناسایی کرده‏ایم. البته بعد معلوم شد که یک نفر از این اسامی اشتباه بوده است. سه نفر دیگر نیز ظرف این سه چهار روزه اضافه شده است. بنابراین، آماری که از جان‏باختگان داریم، کلاً ۷۱ نفر هستند.

این‏ها اسامی‏ای هستند که شما روی آن اطمینان دارید؟

بله، مجلس هم اسامی را خواست، ما آن را به مجلس هم داده‏ایم.

چه ملاقات‏هایی بین کمیته یا اعضایی از کمیته با مقامات صورت گرفته است؟

جلسه‏ای مشترک با کمیسیون امنیت ملی مجلس داشتیم. گزارش‏هایی را که در مورد مسایل زندانیان داشتیم، به آن‏ها دادیم. نتیجه‏ی آن هم چنین شد که آن‏ها سعی کردند به زندان‏ها بروند، بازدید‏هایی صورت گرفت.

فکر می‏کنم، بخشی از برخوردهایی که الان دارد با تخلفات زندان‏بان‏ها و مسئولین زندان صورت می‏گیرد، به گزارش‏هایی که ما توانستیم تهیه کنیم، ارتباط پیدا می‏کند. بسته شدن زندان کهریزک، افشا و طرح برخی کارهای خلاف قانونی که دستور داده شده جلوی آن‏ها گرفته شود، کارهایی است که انجام شده است.

گویا کمیته قصد داشت با رییس قوه‏ی قضاییه ملاقات کند. چنین ملاقاتی صورت گرفت؟

کمیته ملاقاتی نداشت. اما آقای دکتر بهشتی، سخن‏گوی کمیته، دیروز با آیت‏الله لاریجانی (رییس قوه‏ی قضاییه) ملاقاتی داشت.

آقای دکتر بهشتی از نتیجه‏ی این ملاقات راضی بودند؟ فکر می‏کردند که مثبت بوده است؟

من هنوز موفق نشده‏ام با ایشان صحبت کنم.

آقای کروبی درباره‏ی ترانه‏ موسوی صحبت کرده و اطلاعاتی داده بودند. بحث‏های دیگری نیز در این باره مطرح بود. واقعیت ماجرا، اساساً چه بوده است؟

همان‏طور که آقای کروبی اعلام کردند، ترانه‏ موسوی‏ای که جان خود را از دست داده است، هیچ ارتباطی با ترانه‏ موسوی‏‏ای که در کانادا زندگی می‏کند، ندارد. این دو فقط هم‏نام هستند. ولی در مورد نحوه‏ی فوت ترانه موسوی که در اثر دستگیری فوت شده است، متأسفانه هنوز خبر دقیقی نداریم.

قرار بود آقای کروبی با هیأت ویژه‏ی قوه‏ی قضاییه، ملاقاتی داشته باشد و ظاهراً این ملاقات صورت گرفته است. از حاصل این ملاقات اطلاعی دارید؟

این ملاقات بعد از ظهر سه‌شنبه صورت گرفته است. آقای کروبی، در چهار مورد، مدارکی داشتند که مطرح کرده‏‏اند و آن‏ها هم قرار شده است روی این مدارک بررسی کنند.

این چهار مورد مربوط به کشته شدگان بوده است یا مسأله‏ی تجاوز جنسی به بازداشت شدگان؟

در ارتباط با تجاوز جنسی بوده است.

یعنی، آقای کروبی افراد آسیب دیده را معرفی کرده‏اند و آن افراد حاضر به تماس هستند؟

بله، آقای کروبی مدارک را به آنان داده است و قرار شده که آن‏ها پی‏گیری کنند.

آیا به پیشرفت تحقیقات و پی‏گیری مسایل امیدوار هستید؟

کمیته‏ی ما، یک کمیته‏ی سیاسی نیست. کمیته‏ی امدادرسانی است و در پی کمک‏های انسان‏دوستانه است. لذا ما از تمام امکانات‏ و ارتباط‏هایی که داریم، استفاده می‏کنیم تا بتوانیم ترتیبی بدهیم که اجحاف و ظلمی که به دلایل واهی به برخی از افراد می‏شود، اتفاق نیفتد و به خانواده‏ی افرادی که در این زمینه‏ها آسیب دیده‏اند، کمک کنیم.

منظورم این است که روندهایی را که دارد صورت می‏گیرد، مثبت می‏بینید؟ به نتیجه‏ی آن امیدوار هستید؟

آقای رییس قوه‏ی قضاییه تازه آمده‏اند، بعد از عوض شدن آقای مرتضوی، معرفه‏ی جانشین ایشان، آقای جعفری، تازه صبح چهارشنبه انجام شده است. بنابراین، نمی‏توانیم به این سرعت قضاوت کنیم که چه تغییراتی در روند کار اتفاق خواهد افتاد. منتظر هستیم و امیدواریم که مشکلات حل شود.


پانوشت:
۱. شماره حساب ۸۰۰۷۹۶۷ بانک ملی شعبه چیذر به نام «مجتمع نیكوكاری شهیدان رحمانی»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
دفاع مرتضوی از عملکرد دادستانی در انتخابات
یکی از شاهدان مهدی کروبی «ناپدید» شد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)