تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با همسر دکتر محمد ملکی پیرامون وضعیت این زندانی

«حتی ولی فقیه در کشتن دکتر ملکی مسئول است»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

امروز سه‌شنبه چهاردهم مهرماه ۱۳۸۸ خانواده‌ی دکتر محمد ملکی، اولین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب که ۴۵ روز پیش از این در بستر بیماری دستگیر و به زندان اوین منتقل شده است، طی نامه‌ی سرگشاده‌ای اعلام کردند مطمئن هستند که آقای ملکی از نظر سلامتی در وضعیت خطرناکی به سر می‌برد. در همین باره با خانم قدسی میرمعز همسر دکتر ملکی، گفت‌ و گو کردم. خانم میرمعز می‌گوید:

Download it Here!

پیش از این ما درخواست کرده بودیم که آقای ملکی به خاطر شرایط جسمانی‌اش به بیمارستان منتقل شود. اما قاضی پرونده به آقای مولایی، وکیل ایشان پیشنهاد داده بود که فعلاً ما ملاقاتی با وی داشته باشیم و بعد به مسأله‌ی انتقال به بیمارستان پرداخته شود. به همین خاطر نامه‌ای مبنی بر اجازه‌ی ملاقات به وکیل داده بودند.

روز دوشنبه سیزدهم مهرماه، من همراه پسر و دخترم با نامه‌ی قاضی برای ملاقات به اوین رفتیم. از حدودهای ساعت هشت تا ۱۱ صبح منتظر ماندیم. در نهایت به ما گفتند که ایشان ممنوع‌الملاقات است.

وقتی اعتراض کردیم که قاضی پرونده به ما نامه داده است که به ملاقات بیاییم، مسئول بازجویی گفت: «بروید به قاضی بگویید مسئول بازجویی گفته است ممنوع‌الملاقات است.»

ولی به لحاظ قانونی، قاضی پرونده مسئول ملاقات دادن یا ندادن به متهم است. روال قانونی مگر این نیست؟

همین طور است. اما در مدتی که حوادث پس از انتخابات پیش آمده است، رئیس و مرئوس و بالا و پایین ندارد.

این که نتوانستید آقای ملکی را ملاقات کنید، چرا باعث این همه نگرانی شما از وضعیت سلامتی ایشان شده است؟

چون این سابقه را از دهه‌ی ۶۰ و سال ۸۰ که دکتر در زندان بود، داریم. هر وقت زندانی حالش وخیم بود، اجازه‌ی ملاقات داده نمی‌شد.

از سوی دیگر، دکتر حدود ۲۵ روز پیش تماس تلفنی گرفت و خواست برایش لباس ببریم. در این تماس گفت که در زندان به او آرام‌بخش می‌دهند.

اما ایشان اصلاً احتیاج به آرام‌بخش ندارد. خود وی داروهای لازم را دارد.

داروهای آرام‌بخشی که در زندان به ایشان می‌دهند، با سابقه‌ای که ما از سال ۸۰ که دکتر در زندان ۵۹ سپاه نگاه‌داری می‌شد داریم، آرام‌بخش نیست؛ بلکه روان‌گردان است. آن سال هم که از این قرص‌ها به او داده بودند، خود دادستانی انقلاب ناچار شد ایشان را ۲۲ روز در بیمارستان بستری کند.

با توجه به این مسائل، من با اطمینان می‌گویم که حال دکتر ملکی بد است. چون هم ۴۸ سال است با ایشان زندگی می‌کنم، از وضع جسمی و روحی وی باخبرم و هم طی این مدت برخوردها را در این گونه موارد تجربه کرده‌ام.

مجموعه‌ی آن‌چه گذشته است این اطمینان را به من می‌دهد که این‌گونه قضاوت کنم. برای من صد درصد قطعی است که ایشان وضع بدی دارد که به ما اجازه‌ی ملاقات ندادند.


دکتر محمد ملکی، فعال ملی - مذهبی و اولین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب

در حال حاضر اعتراض یا خواسته‌ی مشخص شما در وضعیتی که دکتر ملکی دارند، چیست؟

درخواست ما حتی این نبود که ایشان را آزاد کنند. ما گفتیم می‌دانیم که ایشان اتهامی ندارد و در نهایت شما شرمنده خواهید شد؛ ولی از نظر قانون اساسی، حقوق بشر و حتی از نظر اخلاق انسانی و اخلاق اسلامی، وظیفه‌ی شما این است که او را برای درمان بفرستید. باید قرارش را تبدیل کنید که به بیمارستان فرستاده شود.

در مقابل درخواست شما برای اعزام به بیمارستان، چه پاسخی دادند؟

وقتی ما اعتراض کردیم، گفتند که او را به بهداری اوین می‌برند.

حال شما توجه کنید که کدام دکتر متخصصی می‌رود در زندان و در بهداری اوین کار کند؟ چرا که ایشان آریتمی دارد و نیاز به دکتر متخصص قلب دارد. مشکل پروستات او را حتماً باید دکتر متخصص درمان کند. دیابت و انواع و اقسام بیماری‌ها را دارد که همه هم در اثر زندان‌ رفتن‌ها در جمهوری اسلامی به وجود آمده است.

آخرین ملاقات حضوری شما با دکتر ملکی کی بوده و ایشان در چه وضعیتی بودند؟

۴۶ روز از دستگیری ایشان گذشته است. ۱۰ یا ۱۵ روز بعد از دستگیری‌اش، با اصرار وکیل ایشان، به ما ملاقاتی دادند که در آن بازجو، آقای دکتر مولایی وکیل ایشان و من حضور داشتیم.

در این ملاقات، ایشان به شدت مریض بود. یعنی دست‌هایش می‌لرزید و زانوهایش درد و لرزش داشت. چون همان طور که گفتم اگر سرطان پروستات ایشان درمان نشود، امکان متاستاز هست.

آریتمی قلبی هم که دارد و باعث می‌شود ایشان یک‌باره مانند یک جنازه بیفتد و باید حتماً کمک‌های اولیه به او برسد. باید پایش را بالا گرفت که خون به مغز برسد. تازه بعد از کمک‌های اولیه، ایشان یک هفته در سی‌سی‌یو بستری می‌شد.

با نوشتن این نامه، قصد گفتن چه مطلبی یا یاد‌آوری دوباره‌ی چه نکته‌ای را داشتید؟

این که علی‌رغم نامه‌ی قاضی، به ما اجازه ملاقات داده نشد، برای ما محرز است که حتماً دکتر ملکی وضع وخیمی دارد و نمی‌خواهند خانواده‌اش او را در این شرایط ببینند.

اگر برای ایشان خطری ایجاد شود، همه‌ی مسئولین جمهوری اسلامی، حتی ولی فقیه، همه در کشتن دکتر ملکی مسئول هستند. چون آنان، با نبردن ایشان به بیمارستان و جلوگیری از درمان او، قصد کشتنش را دارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

thanx

-- بدون نام ، Oct 6, 2009

اینها باید برخورد با مریض را از ............یاد بگیرند......زهی بی شرمی....

-- بدون نام ، Oct 6, 2009

ولی فقیه یا رهبر یا هر چیز دیگری که دوست دارد باشد نه تنها مسئول جان دکتر ملکی که مسئول همه اتفاقات است و باید روزی در پیشگاه ملت پاسخگو باشد. امیدوارم که آنروز را ببینم.

-- بدون نام ، Oct 7, 2009

درود بر دکتر ملکی آزادیخواه ودمکرات راستین

اظهار عجز نزد ستم پیشگان خطاست
اشک کباب باعث طغیان آتش است
به امید اینکه این راد مرد را هر چه زودتر در آغوش خانواده اش ببینیم

-- فرهنگ ، Oct 7, 2009

ازمجامع بین المللی وسازمان حقوق بشر انتظار میرود درفایعی ای که درایران می گذرد ونقض حقوق بشر اقدام عملی نماید واجازه ندهند جریان سعید سیرجانی ها تکرار شود . که سکوت دربرظالم کمک برظلم است

-- ابراهیم ملکی ، Oct 8, 2009

درود بر اين مجاهد نستوه.آزادش كنيد هر چه سريعتر

-- اشكان ، Oct 8, 2009

ازمجامع بین المللی وسازمان دفاع از حقوق بشر می خواهیم که مسئولین خودسر کشوررابرای نقض آشکار تحت فشارقرارداده وبه وظیفه انسانی خود ازمظلوم دربرابر ظالم دفاع نمایند تادگر بارشاهدازدست دادن سعیدسیرجانی دیگری نباشیم .وسکوت دربرظالم کمکی برظلم است

-- ابراهیم ملکی ، Oct 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)