تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با مهرداد بزرگ از اعضای «دانشجویان و دانش‏آموختگان لیبرال دانشگاه‏های ایران»

«شبهه وجود گروه‏های تندرو برای حذف مخالفان»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

مهدی کروبی، یکی از دو کاندیدای اصلاح‏طلبان در انتخابات دوره‏ی دهم ریاست جمهوری، جز آن که مانند میرحسین موسوی آماج حملات تبلیغاتی نیروهای حامی دولت بوده، بارها مورد حمله‏ی فیزیکی هم قرار گرفته است. تا جایی که همسر وی، خانم فاطمه‏ی کروبی تاکنون در دو نامه‏ی سرگشاده نسبت به سلامتی و حفظ جان همسر و خانواده‏ی خود هشدار داده است.

Download it Here!

از سوی دیگر، انتشار خبر بیماری کشنده‏ی آقای کروبی، توسط رسانه‏های منتسب به اصول‏گرایان، گویا نگرانی‏ها نسبت به سلامتی و حفظ جان وی را جدی‏تر کرده است.

بیانیه‏ی «دانشجویان و دانش‏آموختگان لیبرال دانشگاه‏های ایران» است که به صراحت نسبت به سوءقصد به جان آقای مهدی کروبی، اعلام خطر کرده‏اند، آخرین هشدار در این رابطه‏ به شمار می‌آید.

با مهرداد بزرگ، یکی از دانشجویان عضو این گروه گفت‏وگو کرده‏ام:

البته گروه دانشجویان و دانش‏‏آموختگان لیبرال بیشتر برنامه‏های مطالعاتی دارد. اما به عنوان گروهی که به خاطر دغدغه‏ی دمکراسی‏خواهی و حقوق بشر، چه پیش از انتخابات و چه پس از آن، حامی آقای کروبی بوده و هست، این هشدار را هم به مقامات امنیتی قضایی و هم به سازمان‏های حقوق بشری می‏دهیم که ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. اتفاقی که فاجعه‏بار است و می‏تواند در فضای سیاسی جامعه هم آبستن حوادث بدی باشد.

ولی به هرحال احتمال سو‌ءقصد به جان یکی از رهبران جنبش سبز، احتمال کوچکی نیست. فکر می‏کنید چنین خطری واقعاً زمینه‏های مادی و عینی دارد؟


سو‌ءقصد به جان آقای کروبی مسبوق به سابقه‏ است. یک بار هم گروهای تندرویی قصد حمله و سوءقصد به جان ایشان را داشتند وحتی با اسلحه به ماشین ایشان حمله شد که باعث شد آقای کروبی در مورد محافظین خود تجدیدنظر کنند. به همین دلیل، این شبهه هم‌چنان وجود دارد که گروه‏های تندرویی باشند که بخواهند به حذف فیزیکی مخالفان بپردازند.

آقای بزرگ معتقد است وقتی این تهدیدات دامن خانواده‏ی اقای کروبی را نیز گرفته، طبیعتا نسبت به خود ایشان هم این تهدیدات جدی‏تر است. می‌گوید:

طی چند ماه گذشته گروه‏های تندرو قصد برخورد چه فیزیکی و چه نرم با خانواده‏ی آقای کروبی را نیز داشته‏اند. چنان که نشریه‏ی ایران‏دخت با مدیر مسئولی خانم کروبی توقیف شد. هم‏چنین پسر آقای کروبی یک بار بازداشت شد و به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

با توجه به مجموعه‏ی این اتفاقات، طبیعی است که چنین نامه‏ای منتشر شود و از الان ذهن‏ها را هشیار کند که ممکن است چنین اتفاقی در آینده بیفتد و گروه‏هایی فکر چنین برخوردی را در سرشان می‏پرورانند.


‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏آقای بزرگ هم‏چنین انتشار اخبار در مورد بیماری کشنده‏ی آقای کروبی را نیز یکی از زمینه‏های این بدبینی می‏بیند.

این نامه‏ی سرگشاده و بیانیه‏ای که ما صادر کرده‏ایم، در ارتباط با اخباری بود که از سوی سایت‏های حامی دولت در مورد بیماری کشنده‏ی آقای کروبی منتشر شد که البته تکذیب شده است. اما پخش چنین خبری، سوءظن را نسبت به گروه‏های تندرو بیشتر می‏کند.

با این همه، مهرداد بزرگ تهدید جدی به جان آقای کروبی را کم‏تر محتمل می‏داند و هدف از پخش چنین اخباری را بیشتر افزایش فشار نسبت به ایشان می‏داند:

البته تهدیدی که از جانب گروه‏های تندرو نسبت به جان آقای کروبی می‏شود را تهدید جدی‏ای که بخواهد عملی بشود، نمی‏بینم. بلکه آن را در حد تهدید می‏دانم که به شکلی برای ایشان در راهی که می‏رود مسأله‏ساز شوند و ایشان را تحت فشار قرار بدهند. ولی تاکنون موفق نشده‏اند.

آقای بزرگ، گروه‏های دانشجویی و از جمله گروه شما به عنوان دانشجویان و دانش‏‏آموختگان لیبرال دانشگاه‏های ایران، در جریان انتخابات از آقای کروبی حمایت کردند. چگونه گروهی با گرایش شما، به نزدیکی به آقای کروبی می‏رسد که در هرحال یک روحانی هستند؟

انتخاب آقای کروبی از سوی ما به خاطر شعارهای مترقی و دمکراسی‏خواهانه‏ای بود که ایشان پیش از انتخابات مطرح کردند.

امروز نیز هنوز از انتخابی که آن روز کردید، دفاع می‏کنید؟

وقتی فضای پیش و پس از انتخابات را نگاه کنیم، می‏بینیم که آقای کروبی هم‏چنان بر سر شعارهای خود پای‏فشاری کرده‏اند و افشاگری‏هایی هم در مورد اتفاقات پس از انتخابات انجام دادند. مجموعه‏ی برخوردهای ایشان نشان می‏دهد که آن انتخاب درست بوده است. ما انتخاب آقای کروبی را هم‏چنان انتخاب درستی می‏دانیم.

اگرچه فضای پیش از انتخابات با فضایی که بعد از آن به وجود آمد، قابل قیاس نیست. آن زمان ما نقدهایی به مهندس موسوی وارد می‏کردیم که فقط به همان فضای پیش از انتخابات برمی‏گشت. اما الان دیگر بحث بر سر کاندیداها نیست.


الان بحث برای شما، گروه‏هایی که از کاندیداهای مختلف حمایت می‏کردید، بر سر چیست؟

بحث بر سر احقاق حقوق مردمی است که آسیب دیده‏اند. خود گروه ما هم از همان جمله است و ما نیز از آسیب‏دیدگان پس از انتخابات هستیم. به هرحال، برای آقای کروبی نیز بعد از انتخابات، هم‏چنان حقوق بشر، دمکراسی‏خواهی و قانون‏مداری در نظام جمهوری اسلامی اصل بوده و در این راه هزینه‏هایی هم داده‏اند

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

khaili khoob bood.be in javan bayad eftekhar kard

-- ali ، Apr 30, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)