تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر مهرزاد بروجردی، استاد علوم سیاسی دانشگاه سیراکیوز آمریکا و تحلیل‌گر سیاسی

«دنبال کردن روش کره برای ایران، هم مثبت و هم منفی»

نیک‌آهنگ کوثر
nikan@radiozamaneh.com

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در مسکو با رییس جمهوری روسیه و وزیر خارجه این کشور بر سر مسائل هسته‌ای ایران دیدار و گفت و گو کرد اما نتوانست بر سر گزیبه تحریم ایران به نتیجه دلخواه واشینگتن دست یابد. روس‌ها مایل نیستند تحریم‌ها علیه ایران مطرح شود، اما اگر تهران به توافق‌های اجلاس اخیر ۵+۱ در ژنو پشت کند، مسکو مجبور خواهد بود خود پیشقدم شود.

Download it Here!

مجموعه روابط ایران با روسیه در رده‌های مختلف هسته‌ای و نظامی باعث شده کار آمریکا در اعمال فشار بر روی ایران اندکی سخت شود. آمریکا هم‌چنین مجبور خواهد بود با چین هم برای مهار برنامه هسته‌ای ایران کنار بیاید. در همین رابطه، با دکتر مهرزاد بروجردی، استاد علوم سیاسی دانشگاه سیراکیوز آمریکا و تحلیل‌گر سیاسی گفت و گو کرده‌ام:

فکر می‌کنم که هر دو کشور آمریکا و روسیه برای متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران دچار مشکل هستند. رابطه این دو در دوران آقای بوش به خاطر مسأله سپر موشکی در لهستان و جمهوری چک دچار بحران شده بود، اما با آمدن آقای اوباما و موضع نرم‌تری که مقابل روسیه گرفته‌اند، این طرح منتفی شد.

آمریکا در مقابل از روسیه انتظار داشت که انعطاف بیشتری در قبال تحریم علیه ایران از خود نشان دهد، که صحبت‌های آقای لاوروف که نه تهدید و نه تحریم کارآمد نخواهد بود، آب سردی را روی آمریکا ریخت.

با توجه به این‌که ایران هم مواقفت کرده که غنی‌سازی در خارج از مرزهایش، در روسیه صورت بگیرد، بنابرین منطقی نیست که روسیه موضع سختی در قبال ایران بگیرد. بنابراین شاید رایزنی‌هایی که خانم کلینتون در مسکو انجام داده اند، بیشتر در این رابطه بوده که آمریکا از روسیه کمک بخواهد یک برنامه دومی را داشته باشد که اگر مداکرات با ایران به نتیجه نرسد، بشود کار دیگری را انجام دهد یا نه.

آمریکا همیشه این مسأله را طرح کرده که گزینه نظامی را علیه ایران از روی میز برنداشته است، اما آیا اعطای جایزه نوبل صلح به باراک اوباما، موقعیت آمریکا را در این باره سخت‌تر می‌کند؟

بله، کاملاً! من فکر می‌کنم که دولت‌مردان ایران از این نتیجه که آقای اوباما جایزه صلح نوبل را برده‌اند ناراضی نباشند، چون این مسأله گزینه نظامی را زیر سؤل خواهد برد، اما با توجه به علائم موجود، گزینه نظامی از طرف آمریکا جدی نیست.

اما به هر حال، همانطور که همیشه دیده‌ایم، جمهوری اسلامی همیشه در شرایط سخت از شانس‌های عجیب و غریبی برخوردار می‌شود که به کمک‌اش می آید، و فکر می‌کنم که جایزه نوبل هم یکی از نمونه‌های این شانس‌هاست.


دکتر مهرزاد بروجردی

یکی از مسائل مهم برای آمریکا این است که روس‌ها به ایران‌ موشک‌ها و فن‌آوری موشکی اس-۳۰۰ را نفروشند تا به هر حال آمریکا دست بالا را داشته باشد که روس‌ها با این موضوع تا کنون بازی کرده‌اند، از طرف دیگر آمریکا باید با چین هم کنار بیاید چون چین با ایران هم ارتباطی تسلیحاتی دارد. به نظر شما آیا آمریکایی‌ها خواهند توانست این دو را راضی کند تا به ایران فشار بیشتر بیاورد؟

آمریکا با این دو کشور مشکل خواهد داشت و چیز زیادی را در اختیار نخواهد داشت که این دو را راضی کند. مسأله این است که شما بتوانید دولت چین را قانع کنید که با شما همکاری کند. این‌ها می‌توانند اسلحه‌های خاصی را از ایران دریغ کنند یا با ایران بازی کنند. روس‌ها در چانه‌زنی و بالاتر بردن قیمت ید طولایی دارند و معمولاً منافع ملی خودشان را نگاه می‌کنند و دنبال این هستند که امتیازهای بیشتری را چه از ایران و چه از آمریکا بدست آورند.

این‌که آمریکا سپر موشکی را به فراموشی سپرد، نشانه این است که موضع روسیه، موضعی قوی بوده و دولت اوباما هم در رابطه با این سیاست تنش‌زدایی که در سطح جهانی می‌خواهد دنبال کند، کم و بیش به این مسأله پی برده و واقف هستند که کار عاقلانه‌ای بوده است. اما چیزی که نمی‌دانیم این است که آیا آمریکا خواسته‌ای داشته در مقابل این مسأله یا نه که باید در ماه‌های آینده فهمید.

آیا به نظر شما ایران به همین روند فعلی در مذاکرات ادامه می‌دهد یا سبک کره شمالی را دنبال خواهد کرد؟

دنبال کردن روش کره می‌تواند برای ایران هم مثبت باشد و هم منفی. ایران فکر نمی‌کنم بخواهد زیر بار بهای سنگینی مشابه آن‌چه را که کره شمالی به خاطر انزوای جهانی‌اش می‌پردازد، برود. به هر حال وضع اقتصاد تک‌محصولی ایران وضعیت متفاوتی از کره دارد. ایران از مناسبات بین‌المللی و شکاف‌های بین کشورها استفاده کرده تا برنامه هسته‌ای‌اش را جلو ببرد.

با توجه به نوع درگیری ایران با آژانس، چه در دوران آقای خاتمی و چه در دوران آقای احمدی‌نژاد، من بعید می‌دانم که بخواهند همه کاسه کوزه‌ها را به هم بزنند و بگویند که می‌خواهیم با سرعت آخر به سوی غنی‌سازی برویم بدون این‌که نگران برداشت جامعه جهانی باشیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ضلع سوم مثلث ضد اوباما در ایران را فراموش کردی

شریعتمداری

ارتجاع سرخ وسیاه دست در دست هم دارند اگر چه ایدئو لوژی متفاوت دارند
نوع سرخش :
از یکطرف می گویند چرا آمریکا در ویتنام و عراق و افغانستان و تبت و اویغور و یوگسلاوی و کوزوو و غیره دخالت میکند و از طرف دیگر می گویند چرا اوباما در ایران دخالت نمی کند و همزمان حمایت بیشرمانه روسیه و چین از کودتا را امری معمولی در سیاست اعلام می کنند یعنی مردم نباید اعتراض کنند۰
جالبتر اینکه می گویند ۱۰۰ نفر این شعار جمهوری ایرانی و نه غزه نه لبنان میدادند
خود رژیم می گوید دو میلیون علیه قدس و ارزشهای مشترک موسوی-جامنه ای شعار میدادند
همیشه مخالفین ۱۰۰ نفرند و طرفداران ما میلیونها !
همان قانون دیکتاتورها:
عده ای که از بی بی سی حمایت میشدند شعار ناجور با مرام ۱۹۱۷ ما می دادند و روح پیشه وری و کیانوری و استالین و حتی قوام السلطنه رامی لرزانند.
ما البته قهرمانیم در آذربایجان استالین آذربایجان را اشغال کرد تا بعدا مردم آنرا مثل اوکراین با اعمال قحطی مصنوعی بکشد تا۷۰ سال بعد ما مدعی شویم سرمایه داری مسئول گرسنگی مردم کره شمالی و ۲۴۰ میلیون مردم چین و برمه و زیمبابوه و ۰۰۰۰ است۰ تن فروشی دختران کوبا هم تقصیر سرمایه داری است.
اگر دولت سرمایه داری موقتا برای حل بحران ناشی از اعمال مخالف با بازار آزاد و سودجویی برخی شرکتها دو تا قانون وضع و اجرا کند عینا اثبات حقانیت استالین در لغو مالکیت خصوصی و تحمیل قحطی به کشاورزانی که عرضه داشته اند بیشتر تولید کنند و دادگاههای فرمایشی او و حمله او به کشورهای دیگر و کشتار و شکنجه میلیونها مردم است. تازه ثابت می کند صدام هم حق داشته کشتار و شیمیایی کند و کارادزیچ هم به دختران و زنان کروات و بوسنیایی ااز دم تجاوز کند ۰چون آنها از خیر سر کمونیسم سلفون و اینترنت و تویترنداشتند فوری بفرستند سی ان ان
همین مقاومت انقلابی ! القاعده در عراق وکشتن شیعه و سنی همه نشان دهنده حقانیت کمونیسم و روسیه و بورژوازی بودن دموکراسی و لیبرالیسم است ۰
اگر مردم کردستان و ترکمن صحرا و آذربایجان و آمل و زاهدان و مسجد سلیمان و لاهیجان و ۰۰۰ ساکتند معنی آن این نیست که طرفدار محمودند
معنی آن این است که استالینی در صحنه نمی بینند که با ارتش سرخ برایشان حقوق معوقه قومی بیاورد با حق تکلم و آموزش زبان روسی !


http://www.akhbar-rooz.com/ideas.jsp?essayId=24411

-- gighou ، Oct 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)