تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گوی روزنامه «استاندارد» اتریش با سفیر سابق بریتانیا در ایران

ریچارد دالتون: باید برای تحریم آماده شد

برگردان: مجید روشن‌زاده

ریچارد دالتون، سفیر سابق بریتانیا در تهران در گفت و گو با روزنامه اتریشی «استاندارد» (سه‌شنبه ششم اکتبر ۲۰۰۹، چهاردم مهر ۱۳۸۸) به اظهار نظر پیرامون مناقشه اتمی ایران پرداخته و می‌گوید: ایران در نهایت به همکاری خود با غرب ادامه نخواهد داد.

دالتون معتقد است که رهبران جمهوری اسلامی فقط تحت فشار حاضر به عقب‌نشینی از سیاست اتمی خود هستند. از این رو از دولت‌های اروپایی می‌خواهد که خود را برای تحریم ایران آماده کنند و مقدمات این تحریم را فراهم سازند. ترجمه این مصاحبه را در ادامه بخوانید.


ریچارد دالتون، سفیر سابق بریتانیا در تهران

آیا به نظر شما موافقت ایران با بازید بازرسان سازمان انرژی اتمی از تأسیسات قم و شرکت در گفت و گوهای ژنو، به معنای آن است که ایرانی‌ها واقعاً آماده همکاری هستند؟

این‌که بازدید از تأسیسات اتمی قم در این ماه صورت می‌گیرد، بسیار خوشحال‌کننده است. اما این تصمیم ایران را فقط در رابطه با فشاری که به مقامات تهران وارد آمده، باید دید و توضیح داد.

به اعتقاد من اگر ایرانی ها مطلع نشده بودند که قرار است به زودی وجود تأسیسات قم اعلام شود، هرگز حاضر به اعتراف نبودند. ایران تا کنون هیچ گاه به طور جدی دست به تعامل [با غرب] نزده است. گفت و گوهای ژنو هم به نتایج لازم و ضروری منتهی نشدند. این گفت و گوها در واقع گام‌های اولیه راه صد کیلومتری است که باید طی شود.

آیا فکر می‌کنید که ایران در نهایت حاضر به همکاری خواهد شد؟

به اعتقاد من خیر. ایرانی‌ها همیشه گفته‌اند که حاضر به معامله روی غنی‌سازی اورانیوم نیستند. اما به نظر می‌رسد که آن‌ها تمایل دارند که راهی برای خاتمه این مشکل پیدا شود.

به نظر شما مناسب‌ترین استراتژی برخورد با ایران چیست؟

به نظر من، بهترین استراتژی پیش‌برد سیاست دوگانه است: باید از یک طرف به گفت و گو ادامه داد؛ و از طرف دیگر و در صورت شکست این گفت و گوها به ایران فشار آورد. باید هرچه زودتر مقدمات تحریم بر علیه ایران فراهم شود.

تا کنون در بین سران دولت‌های اتحادیه اروپا، گفت و گو بر سر تحریم به طور جدی آغاز نشده است. اکنون زمان این گفت و گو فرا رسیده است.

اما تحریم‌ها تا کنون نتوانسته‌اند ایرانی‌ها را وادار به تغییر رویه خود کنند.

تحریم‌ها در واقع ابزار چندان مطلوبی نیستند؛ اما در صورت شکست مذاکرات، باید از روش‌های غیر خشن برای اقناع رهبران ایران استفاده کرد. من نمی‌گویم که باید تنها از تحریم استفاده کرد. به موازات آن باید به فشارهای سیاسی ادامه داد.

در هر صورت، باید راهی برای این مشکل پیدا شود. اگر مذاکرات با شکست مواجه شدند، نباید دست روی دست گذاشت. این کار قابل قبول نیست.

آیا به نظر شما چین و روسیه با تحریم موافقت خواهند کرد؟

تا زمانی که گفت و گوها ادامه دارند، آن‌ها موافقت نمی‌کنند. اما در آینده احتمال موافقت آن‌ها وجود دارد. بویژه اگر متوجه شوند که تحریم‌ها می‌توانند امکان حمله نظامی را کاهش دهند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

yeki nist in as khoda bekhabaran ra tahrim konad.in adamkoshan deleshan faght be hale Rahbarane in keshwarha sokhte na mardome bichare in keshwarha.Irak,Kuba,North Korea,va Zimbabwe.didim chegone Robert Mugabe jashne tawalode khod ra ba yek million kharj jashn gereft dar halike mardom as gorosnegi mimordand ya kodaka iraki daro baraye bimarshan nadashtand.be jaye inkar karkhanehaye aslhesazi va Atomfabrikhaye khod ra nabod konid.agar Atom bad ast pas baraye shoma niz bad ast.na inke wase shoma khob bashe wali wase iran bad.Dr.Salehi Alman

-- بدون نام ، Oct 6, 2009

I think the picture shown here is wrong, it belongs to the three physicists who won the Nobel Prize this year not Richard Dalton

------------------------------------------
زمانه: سپاس از تذکر شما
تصحیح شد

-- Behzad ، Oct 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)