تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با مسعود سفیری پیرامون سخنان هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای مجلس خبرگان

«سکوت هاشمی دارد آزاردهنده می‌شود»

نیک‌آهنگ کوثر
nikan@radiozamaneh.com

Download it Here!

با آن‌که اجلاس سالانه مجلس خبرگان به پایان رسیده، اما حرف‌ها و حدیث‌های فراوانی در حاشیه آن بر جای مانده است؛ از جمله سخنان هاشمی رفسنجانی با نمایندگان مجلس خبرگان که در محل مجمع تشخیص مصلحت بیان شده است.

این سخنان را این بار سایت‌های اصول‌گرا از جمله سایت الف منتشر کرده‌اند.

هاشمی گفته است: «در جامعه بشری امروز هیچ بدیلی برای ولایت فقیه نداریم. اگر ولایت فقیه در ایران نباشد، کشور یا تجزیه می‌شود یا متلاشی. تنها راه اداره کشور ولایت فقیه است و هیچ‌کس بهتر از ایشان توانایی اداره کشور را ندارد ... برخی فکر می‌کنند من گفته‌ام مشروعیت نظام به رای مردم است. در حالی که من مشروعیت نظام جمهوری اسلامی را به ولایت فقیه می‌دانم ... مصداق اتم و اکمل ولی فقیه در حال حاضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است و ما کسی را بهتر و توانمندتر از ایشان در اداره کشور نداریم ...»

به گفته سایت الف، متن این سخنان را یکی از اعضای مجلس خبرگان در اختیارشان گذاشته است.

از سوی دیگر، سایت رسمی هاشمی رفسنجانی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، این گفته‌های هاشمی رفسنجانی را تکذیب نکرده‌اند، اما نحوه انتشار سخنان را زیر سؤال برده است:

«زمانی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از وجود «‌جریانی مرموز» و مساعی آن برای ایجاد تفرقه و ضعف در ساختار و نهاد جمهوری اسلامی - یادگار ماندگار امام راحل (قدس سره) - خبر داد، برخی اصطلاح «جریان مرموز» را مبهم، نادرست و حتی فاقد ماهیت وجودی برشمردند. ولیکن «قرائن و شواهد» به وضوح حاکی از تحرکات پررنگ این جریان است و «مرموزی» آن نیز از آن جهت قابل بررسی است که ابتدا در پی القاء خط «جدایی و اختلاف» سران نظام برمی‌آیند و چون پیوند و مودت عمیق دیرپای «هاشمی و خامنه‌ای» راه بر آن‌ها می‌بندد، به «تحرک رسانه‌ای» از نقطه مقابل روی آورده تا این بار به بهانه تبیین دیدگاههای «آیت‌الله» پیرامون اصل «ولایت فقیه» و جایگاه ویژه رهبر معظم انقلاب، القاء عدم باور هاشمی رفسنجانی به نقش تعیین‌کننده «مردم» در استحکام و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی را در دستور کار قرار داده‌اند.»

در همین رابطه با مسعود سفیری، تحلیل‌گر سیاسی و روزنامه‌نگار ساکن واشنگتن گفت و گو کردم. از سفیری پرسیدم که چرا این گفته‌های هاشمی را رسانه‌های اصول‌گرا منتشر کرده‌اند؟


مسعود سفیری، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی ساکن واشنگتن

به نظر من این صحبت‌ها انجام شده بود و منتظر بودند که خود آقای هاشمی سخنان را منتشر کنند تا آن ها هم بهره‌برداری خودشان را بکنند. اما هاشمی رفسنجانی ترجیح داده که این حرف‌ها پشت پرده بماند و پخش نشود و وقتی آنان با این تعلل روبه‌رو شدند، تصمیم گرفتند در سایت‌های خودشان منتشرش کنند.

آیا می‌شود مطمئن بود که حرف‌های خود آقای هاشمی است و جعلی نیست؟

کلمه جعلی را به کار بردن، ثقیل است. ممکن است که ایشان بگوید که خبری پشت پرده است و در جلسه‌ای خصوصی مطرح شده و نباید منتشر می‌شد. این را می‌شود پذیرفت. اما این‌که ایشان و دفترشان سکوت کرده‌اند، می‌شود به صحت این خبر تا حدی اطمینان پیدا کرد.

این سخنان با انتظاری که اصلاح‌طلبان از ایشان دارند، اندکی فاصله دارد. انتشار این گفته‌ها چه تأثیری روی اصلاح‌طلبان می‌تواند داشته باشد؟

آقای هاشمی رفسنجانی برای جناح اصلاح‌طلب از این جهت که این جناح کسی را در حاکمیت برای چانه زنی و لابی‌گری ندارد، بسیار اهمیت دارد؛ با توجه به این‌که پستی بسیار کلیدی یعنی ریاست مجلس خبرگان را هم در اختیار دارد.

از آن طرف برای جناح اصولگرا هم به همین دلیل اهمیت دارد، از این جهت که جزو این جناح خوانده شود و در افکار عمومی روی ایشان تبلیغ شود. چون سنگینی وزن سیاسی‌اش می‌تواند به آن طرف اعتبار بدهد. از این جهت این صحبت‌ها را منتشر می‌کنند تا از این وزن کم کنند و در عین حال بگویند که طرز تفکرش این است که در برابر افکار عمومی یک صحبت را می‌کند و در پشت درهای بسته جور دیگری حرف می‌زند.

چرا سایت‌های اصلاح طلب در برابر این مسأله سکوت می‌کنند؟

این سؤال بسیار خوبی است. من فکر می‌کنم که اصلاح‌طلبان دارند خودشان را با هوشیاری کامل به نشنیدن می‌زنند که ما این خبر را نشنیده‌ایم و این اظهارات هاشمی رفسنجانی نیست؛ که جناح اصولگرا این فرصت را پیدا نکند (با توجه به این‌که تریبون‌های مختلفی را در اختیار دارد) که روی این صحبت‌ها بیش از پیش مانور کند و یک عده در جنبش سبز از شرایط فعلی ناامید شوند و باعث یأس بشود. این‌ها (اصلاح طلبان) دوست دارند بگویند که هاشمی رفسنجانی اگر با ما نیست، علیه ما هم نیست و بی‌طرفی‌اش به نفع جنبش سبز است.

با توجه به نامه مهدی کروبی به هاشمی رفسنجانی و درخواست نقش قوی‌تری از مجلس خبرگان در قبال نظارت بر رهبری را کرده بود، آیا در رابطه رهبران جنبش سبز با آقای هاشمی، خللی وارد خواهد شد؟

این سؤال بسیار کلیدی است و در واقع بحث خواص است. من فکر می‌کنم که آقای موسوی و کروبی و اعضای حزب مشارکت، تعریف خودشان را از آقای هاشمی دارند. آن‌ها دارند تلاش می‌کنند که به هاشمی رفسنجانی بگویند که با ایفای نقش حداقلی خودش، بتواند یک نقش تاریخی برای اصلاحات جمهوری اسلامی در شرایط فعلی فراهم کند.

این‌ها باید نگران این باشند که این حرف‌ها روی افکار عمومی تأثیر چندانی نگذارد و سکوت آن‌ها می‌تواند این نقش هاشمی رفسنجانی را هم‌چنان پررنگ کند؛ چون افکار عمومی به رسانه‌های اصولگرا اطمینان ندارد. ولی سکوت هاشمی رفسنجانی و رفتار پشت پرده‌اش یواش یواش دارد آزاردهنده می‌شود و فکر می‌کنم در آینده نزدیک ناگزیر می‌شود تصمیم (دیگری) بگیرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

موضوع این است که هاشمی نمی تواند این حرفها را حتی در صورت تحریفی بودن تکذیب کند. در نظر بگیرید آمده اند گفته اند هاشمی گفته ولایت فقیه باید باشد. حالا تکذیب این حرف یعنی "رودررویی با خامنه‌ای" که در حال حاضر و بخصوص با توجه به طرح آشتی که هاشمی دارد دنبال میکند، بسیار آسیب‌زاست.
از آن طرف گروه کودتا مرتب دارد خامنه‌ای و طرفدارانش را بمباران فکری می‌کند که هاشمی و گروهش دنبال حذف ولایت فقیه هستند تا به این ترتیب بیش از پیش خامنه‌ای را به سمت نظامی‌گری، سرکوب و حذف منتقدان سوق بدهند.

-- ali ، Oct 5, 2009

دستگیری کرباسچی شهردار دولت رفسنجانی وعدم دفاع ازاو افشاگری علیزاده وکیل جریان ضرب وشتم عبدالله نوری ومهاجرانیبه نقش نقدی درآن درروزنامه زن متعلق به فائزه دخت هاشمی وعدم دفاع ازاو وچندین نمونه دیگر رامی توان شمرد ونتیجه گرفت حساب روی این خانواده اشتباه محض است وآنها همه رابه راحتی خواهندفروخت.چندین بارازیک سوراخ گزیده شدن به هیچ عاقلی روا نیست.

-- میشل ابراهیمیان ، Oct 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)