تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بازتاب راهپیمایی روز قدس در رسانه‌های جهان

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

محمود احمدی‌نژاد پیش از سفرش به نیویورک، با تأکید مجددش بر نفی هولوکاست، پیشاپیش فضایی منفی را علیه ایران در اجلاس سران سازمان ملل به وجود آورده است.


سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در روز قدس (عکس: AP)

به گزارش اسوشیتد پرس، رییس‌جمهوری ایران که می‌گوید حامل پیام صلح و دوستی است، روز دوشنبه بار دیگر تأکید کرده است که خوشحال است که نفی هولوکاست توسط او باعث خشم غرب شده است.

اگر موضع‌گیری‌های روزهای اخیر احمدی‌نژاد درباره مسائل هسته‌ای و عدم مذاکره با کشورهای ۱+۵ در این باره فضا را به اندازه کافی تیره و تار نکرده بود، مطمئناً این تأکید مجدد بر نفی مرگ چندین میلیون یهودی در دوران جنگ جهانی دوم کار خودش را خواهد کرد.

رییس دولت دهم تأکید کرده است که خشم قاتلان حرفه‌ای باعث افتخار ماست.

اسوشیتد پرس می‌نویسد که سخنان احمدی‌نژاد در نفی مرگ و میر یهودیان در جنگ جهانی، همدلی کمی در سطح جهانی برایش ایجاد کرده است.

ایران به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای و غنی سازی اورانیوم از سوی جامعه بین‌المللی چندان حمایت نمی‌شود و مطمئناً این گفته‌های او برای ایران امتیازآور نیست.

در حال حاضر با توجه به مشکل محمود احمدی‌نژاد برای رزرو مکانی در نیویورک برای برگزاری دیداری گسترده با ایرانیان آمریکا، معلوم نیست هیأت همراه بتواند مهمانی همیشگی رییس‌جمهوری در هنگام اجلاس سازمان ملل را به خوبی و خوشی برگزار کند.

محمدزاده، سخنگوی دفتر رییس‌جمهوری مدعی است که لابی صهیونیستی در تلاش برای ایجاد مانع برای دیدار احمدی‌نژاد و رسانه‌هاست؛ اما تأکید کرده است که نخواهند توانست مانع انتشار پیام عدالت‌طلبانه ایرانیان توسط رییس‌جمهورشان شوند.

هنوز برنامه مشخصی برای دیدار اعضای هیأت اعزامی به نیویورک با مقام‌های آمریکایی اعلام نشده است؛ اما دولت آمریکا خواهان مداکره سازنده با ایران است.


آیت‌الله علی خامنه‌ای (عکس: AFP)

اما آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز با تشبیه اسراییل به سرطانی که ملت‌های اسلامی را با خطر روبه‌رو می‌کند، واکنش‌هایی قوی را باعث شده است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه ضمن آن‌که این گفته‌ها را بهت‌آور خوانده، آن را نشانه عدم تساهل و تسامح و مدارای رهبران ایران می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، بیانات رهبر ایران را در راستای سخنان نفرت‌آور محمود احمدی‌نژاد خوانده و امروز را روزی غم‌بار برای مردم ایران دانست؛ مردمی که دیدگاه مشترکی با رهبران خود درباره مسأله اسراییل ندارند.

رهبر ایران طی سخنانی در خطبه‌های نماز روز عید فطر گفته بود که :«روز فرياد رساى مسلمانان عليه سرطان كشنده‏ صهيونيسم است كه به وسيله‏ دست متجاوز اشغالگران، مداخله‌كنندگان و قدرت‌هاى استكبارى به جان امت اسلامى افتاده است.»

اما راهپیمایی روز قدس در ایران بازتابی وسیع در رسانه‌های جهانی داشت. نیویورک تایمز با چاپ عکس بزرگی از صحنه‌ای که سید محمد خاتمی مورد هجوم قرار گرفته و نگران افتادن عمامه‌اش است، نوشت که با وجود هشدارهای مقام‌های نظامی، هزاران نفر از معترضین به خیابان‌ها آمدند.


عکس حمله به محمد خاتمی در راهپیمایی روز قدس در صفحه اول روزنامه نیویورک‌تایمز

این روزنامه تأکید می‌کند که آمدن این تعداد معترض در چنین روزی، باعث ناکار شدن راهپیمایی دولتی روز قدس شده است. تلاش محمود احمدی‌نژاد در این روز برای بهره‌گیری از موقعیت برای تثبیت خویش با آمدن ده‌هزار معترض به خیابان‌ها و سر دادن شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» به شکست انجامید.

احمدی‌نژاد که برای رسیدن به محل برگزاری نماز جمعه با مشکلات زیادی روبه‌رو شده بود، به هنگام سخنرانی‌اش با واکنش بسیاری از معترضین روبه‌رو شد که خواهان استعفای او بودند.

در روز جمعه رییس‌جمهوری ایران باز هم مسأله هولوکاست را دروغ خواند و ساعاتی بعد، سخنگوی کاخ سفید با اشاره به تکراری بودن این سخنان، آنرا محکوم کرد. نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز اعلام کرد که رییس‌جمهوری آمریکا با رییس‌جمهوری ایران در اجلاس سران سازمان ملل متحد دیدار نخواهد کرد.

مسأله جالب توجه از نظر نیویورک تایمز، تضاد رفتار مأموران انتظامی بود که بر خلاف گذشته، واکنش تندی از خود نشان ندادند. حتی در جاهایی که تظاهرکنندگان با حامیان دولت روبه‌رو می‌شدند که بسیاری از آنان با اتوبوس‌های دولتی به محل راهپیمایی آمده بودند.

در جاهایی، بر خلاف گذشته که مأموران انتظامی طرف حامیان دولت را می‌گرفتند، این بار مأموران پلیس سعی کردند مانع درگیری هواداران دولت و معترضین شوند. از جمله در خیابان ولی عصر که بسیاری از مردم شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده بودند.

شعارهای مرگ بر روسیه در پاسخ به شعار مرگ بر اسراییل هواداران دولت از نکته‌های جالب توجه این روز بوده است.

نیویورک‌تایمز به نقل از سایت‌های خبری اصلاح‌طلب به تظاهرات مشابهی در شهرهای دیگر ایران از جمله شیراز، اصفهان، تبریز و یزد اشاره می‌کند. در شیراز مردم ضمن مقابله با نیروهای بسیج، تعدادی از بازداشت‌شدگان را نیز آزاد کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که بر اساس اخبار دریافتی از مقام‌های رسمی، ۳۵ نفر در روز قدس بازداشت شده‌اند. رجب‌زاده فرمانده پلیس تهران اعلام کرده است که ۳۵ نفر به دلیل آسیب رساندن به اموال عمومی دستگیر شده‌اند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)