تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با مئیر جاودانفر، کارشناس و تحلیل‌گر سیاسی امور خاورمیانه

بیم و امیدهای روز قدس در اسراییل

نیک‌آهنگ کوثر
nikan@radiozamaneh.com

برگزاری روز قدس در آخرین جمعه‌ی ماه رمضان در ایران، نمی‌تواند برای شهروندان اسراییلی روز چندان مثبتی باشد. به خصوص بعد از صحبت‌های اخیر محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری ایران و تأکید مجدد بر نادرست بودن مسأله‌ی هلوکاست و زیر سؤال بردن آن. بعد از سخنان مقام‌های ایرانی اسراییلی‌ها با دقت مذاکرات ایران و کشورهای ۵+۱ را نیز دنبال می‌کنند. به همین مناسبت با آقای مئیر جاودانفر کارشناس و تحلیل‌گر سیاسی امور خاورمیانه که ایرانی‌ـ اسراییلی است و ساکن اسراییل گفت ‌و گو کردم.

Download it Here!

آقای جاودانفر نگاه مردم اسراییل به روز قدس در طول سی سال گذشته چگونه بوده و مراسم روز قدس دیروز چه انعکاسی در اسراییل داشت؟

از شروع انقلاب روز قدس در اسراییل انعکاس بزرگی داشته است. ولی به نظر من اهمیت این روز بسیار افزایش پیدا کرد. بعد ازانتخاب آقای احمدی‌نژاد به‌عنوان رییس جمهور ایران در سال ۲۰۰۵ میلادی و بعد از انکار هلوکاست توسط ایشان، این روز برای اسراییلی‌ها مهم‌تر شد. چون این روز از طرف دولت آقای احمدی‌نژاد، از روزی که فقط ضد اسراییل بود، تبدیل شد به روزی که ایده‌ی انکار هلوکاست ترویج داده شد و از آن به بعد اهمیتی که رسانه‌های گروهی در اسراییل به این روز می‌دهند، بسیار افزایش پیدا کرد و به نظر من دیروز ما شاهد موج این انعکاسات بودیم در رسانه‌های گروهی.

به خاطر این که آقای احمدی‌نژاد دوباره هلوکاست را انکار کردند و در عین حال ما می‌بینیم که حملات لفظی از طرف دولت ایشان به اسراییل افزایش پیدا کرده است. و از یک دیدگاه دیگر هم این روز برای اسراییلی‌ه، امسال خیلی مهم بود؛ چون آن‌ها شاهد بودند که این روز برای مردم ایران و نه برای دولت ایران، تبدیل شده است به روزی علیه استبداد. استبداد نه فقط در کشورهای دیگر، بلکه در کشور خودشان!



مئیر جاودانفر، کارشناس و تحلیل‌گر سیاسی امور خاورمیانه

به همین نکته‌ای که اشاره کردید برگردیم. مردم اسراییل بعضاً دیدند که بخش عمده‌ای از مردم ایران در روز قدس عملاً شعاری علیه اسراییل ندادند و در مقابل دولت خودشان قرار گرفتند. آیا این می‌تواند عامل یک همبستگی یا همدلی بشود میان مردم اسراییل و مردم ایران؟

بله. همبستگی وجود دارد میان مردم اسراییل و مردم ایران. ولی برای دولت اسراییل مهم این است که الان در ایران چه کسی حاکم است؟ انگشت چه کسی روی موشک‌های ایرانی است و چه کسی پول تماس با حزب‌الله را می‌دهد؟ و متأسفانه مردم ایران در این تصمیم‌گیری هیچ شرکتی ندارند.

پس علی‌رغم این که مردم ایران نیت بدی به اسراییل ندارند و نیت آنها صلح میان فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها هست؛ ولی دیدگاه و نیت دولت ایران بسیار فرق می‌کند و برای دولت اسراییل فعلاً اولویت این است که کدام گروه بیشتر قدرت دارند و کدام گروه به اسراییل می‌توانند صدمه بزنند و این گروه آقای احمدی‌نژاد و اصول‌گرایان در ایران است. بنابراین، در حال حاضر توجه دولت اسراییل بیشتر متمرکز است به آن‌ها.

موضع‌گیری‌های اخیر دولت ایران و هم‌چنین آقای احمدی‌نژاد درباره‌ی مسائل هسته‌ای و هم‌چنین درباره‌ی اسراییل، چه تأثیری بر فضای داخل اسراییل می‌گذارد؟

تأثیر منفی می‌گذارد. چون ببینید بعد از جنگ «یوم کیپور» در سال ۱۹۷۳ که در اوایل جنگ اسراییل تقریباً شکست خورد؛ یکی از درس‌هایی که دولت و ارتش اسراییل از این جنگ گرفتند این است که نباید فقط تمرکز کرد و قدرت نظامی دشمن را سنجید؛ بلکه نیت دشمن حتا مهم‌تر است. و هنوز برای دولت اسراییل و مردم اسراییل این که دولت آقای احمدی‌نژاد قصد بدی دارد برای برنامه‌ی هسته‌ای ایران بسیار مهم است و این دیدگاه، آن‌ها را نسبت به دولت آقای احمدی‌نژاد منفی‌تر کرده است.

ولی درعین حال دراسراییل امید بیشتری وجود دارد که دولت آقای احمدی‌نژاد بیشتر منزوی شود. چون ما می‌بینیم که واکنش بین‌المللی به اظهارات ایشان بسیار منفی بوده است و می‌بینیم که درسازمان ملل متحد ایشان استقبالی را که سالهای قبل داشتند؛ امسال انتظار می‌رود که آن را دریافت نکنند. و در عین حال دولت اسراییل، مردم اسراییل و رسانه‌های گروهی کشور دیگر به مردم ایران بسیار اهمیت می‌دهند و اخبار کسانی را که می‌خواهند روابط خودشان را با کشورهای دیگر بهبود بدهند، بیشتر انعکاس می‌دهند. دیدگاه آن‌ها در درازمدت برای دولت اسراییل بسیار مفید است.

آمریکا و کشورهای ۵+۱ می‌خواهند با ایران دیدار بکنند. اما ایران گفته است که درمذاکرات صحبتی از مسائل هسته‌ای نخواهد کرد و درباره‌ی آن گفت‌ و گو نمی‌کند. این مسأله چه نتایجی می‌تواند برای اسراییل داشته باشد؛ به خصوص این که بعضی از سیاستمداران اسراییل نگاه مثبتی به برقراری رابطه میان ایران و آمریکا هم ندارند؟

مذاکرات میان آمریکا و ایران برای دولت اسراییل بسیار مفید است. بله، کسانی هستند در دولت اسراییل که نیت دولت ایران را پاک نمی‌بینند در این مذاکرات. مخصوصاً وقتی آقای احمدی‌نژاد خودشان گفتند که برنامه‌ی هسته‌ای ایران شامل دستور کار این مذاکرات نخواهد بود؛ برای این‌ها ثابت شد که امیدی وجود ندارد که راه‌ حلی از این مذاکرات برای این برنامه پیدا بشود.

ولی در این کشور کسانی هستند که واقع‌بین هستند و می‌دانند که مذاکرات از یک طرف می‌تواند موضع اسراییل را مستحکم‌تر کند؛ چون اگر دولت ایران حاضر نباشد که راجع به این برنامه مذاکره بکند، منزوی کردن دولت ایران بسیار آسان‌تر خواهد بود. و از دیدگاه دیگر این که بتوانند همبستگی در جامعه بین‌المللی به وجود بیاورند برای اعمال تحریم‌های قوی‌تری علیه دولت ایران.

این امر شاید شانس بزرگی داشته باشد در جلوگیری دولت آقای خامنه‌ای برای غنی‌سازی اورانیوم. و یک چنین پدیده‌ای باعث خواهد شد که احتمال جنگ میان ایران و اسراییل کاهش پیدا کند که این خیلی به نفع دولت اسراییل است.

و ما نباید فراموش کنیم که همیشه نباید لفظ و سؤال‌های دولت کنونی ایران را با واقعیت پیوند داد. چون همیشه هم چیزهایی که آن‌ها می‌گویند و کارهایی که آنها می‌کنند با همدیگر انطباق ندارد. همان‌طور که می‌دانیم، آقای احمدی‌نژاد قبلاً گفته بوده که اسراییل بایستی نابود بشود و اسراییل را ما هیچ‌وقت به رسمیت نمی‌شناسیم اما پارسال در اندونزی، وزیر علوم ایشان، آقای محمد مهدی زاهدی با وزیر علوم اسراییل دیدار و ملاقات کرد و عکس هم گرفتند و گفت ‌و گو کردند.

پس این شانس وجود دارد که حتا اگر آقای احمدی‌نژاد گفته است که برنامه‌ی هسته‌ای ایران شامل دستورکار مذاکرات نخواهد بود، ولی شاید دولت ایران اگر ببیند وضعیت‌اش در خطر است؛ ممکن است نه الان و شاید سال دیگر، بتواند تفکر خودش را عوض کند و این احتمال هم بنابراین وجود دارد. و این برای دولت اسراییل تا حد یک امید هست که با مذاکرات بتوان این مسئله را حل کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بنده دانشچوي علوم سياسي هستم . گفتن اين حرف در ايران كشوري كه اكثريت مردم ان به نحوي سياسي هستند شايد محل اعراب نداشته باشد . عضو جنبش سبز هم هستم .
اما با خواندن متن گفتگوي بالا مي خواهم چند نكته را عرض كنم و از مديريت سايت مي خواهم نظرم را چاپ كند .

اگر مردم ايران از برخورد فيزيكي و كوبش باتوم بر سرو صورت معترضان به انتخابات چه نحوهي جانبدارانه گفتمان مسلط و شيوه نادرست گردش نخبه و اطلاع رساني اعتراض دارند و چشمشان تر است . مطمئن باشيد از ديدن جنايات رژيم اسرائيل و قتل عام مردم بي گناه و بي ژناه فلسطين به خصوص نوزادان و كودكان از شبكه هاي مختلف تلويزيوني در جريان جنگ 22 روزه دلي ژر خون و چشمي اشكبار داشته اند . و اگر شعاري در روز قدس داده شده نه براي خسايند ان قصابان بلكه در اعتراض بهروند برجسته سازي و به حاشيه راني در مهندسي گفتمان است . مي شود در اين باره بسيار نوشت . كه مجال نيست .

اما نكته ديگر در باره جنگ ايران و اسرائيل . جناب آقاي طرف گفتگو بفر مايند بر فرض كه اسرائيل ان دو سه هكتار ميرو گاه را بمب باران كرد . استراتژيست هاي اسرائيلي مطمئنا گمان نخواهند كرد مسئله با همان عمل به سرانجام نسبي دلخواه خواهد رسيد .
اسيب ژذيري نيرو گاهي كه فقط غني سازي مي كند با در هم كوبيدن چند صد كلاهك اتمي تفاوت اساسي دارد . اين ها احتمالات ضربات اول در ديالكتيك نظامي .
نكته دوم سئوال برانگيز اينكه فرض بگيريم جنگ شده . ارتشي كه در مقابل 2000نيروي عملياتي و خارج از دولت لبنان موفقيتي بدست نياورده و در مقابل عذه اي تك تير اندار با ان هيمنهي نيرو ي هوايي در غزه با 22 روز مقاومت هم چيزي بر امتيازات اش نيافزوده است . چطور با 2 مليون كاماندوي اماده زميني و آبي خاكي و همچنين ار تش شبها نظامي سازماندهي شده با استعداد 7 مليون توان جنگ اوري دارد . چگونه حملات و تحركات بنياد گرايانه در سراسر جهان را بر عليه خودش پيش گيري خواهد كرد . روند شكننده اقتصاد و روانشناسي اجتماعي و ياس را در ارتش و مردمش چكونه بازسازي كرده كه حالا بخواهد به ايران حمله كند .

نكته بعدي اينكه هر چند از اوضاع سياسي كشورم و روندي كه بر دانشگاها و رفتاري كه بر فرهيختگان مي گذرد دل پر خوني دارم و داريم . بايد بگويم . جانم فداي ايران مارا كه شنيده ايد . ما به هيچ عنوان اجازه ي مصادره ي ميهن مان را به هيچ ارتش خارجي نمي دهيم . كمي ايدءولوژيك شدهام . چه باك ؟ ما هيچ وقت شروع كننده نيستيم . و از هيچ شروع كننده جنگي پيروي نخواهيم كرد اما در دفاع از آسمان و زمين پاك ايران اگر پاي تجاوزي در ميان باشد قبل از عناصر فاسد شاخه هاي اين شجره ي طوبا گردن هر متجاوزي را در هم خواهد شكست .
به نظرم اين حرفها فقط براي جنبش ما دردسر ايجاد كرده است . تا مي ايي در باره فضاي مسلط و افراط گرايي حرف بزني امثال اين حرفها و مصاحبه هارا نا اهلان و جاهلان برسر ما چماق كرده اند و مانع ارز بروز كنشهاي عقلاني و گفتماني در داخل بين نخبگان و مردم شده اند .
اسرائيل هم بهتر است كمي بتن مسلح به ديوار حائل از ترس گرسنگان غزه بيفزايد تا حمله به ايران .

-- بدون نام ، Sep 21, 2009

خبر بد برای حکومت اشغالگر اسراییل این است که فراغت مردم از شعارهای دولتی علیه اسراییل فقط به دلیل آن است که مسایل مهم تری در کشور در جریان است که توجه آنها را می طلبد. وگرنه نژادپرستی، اشغال و نسل کشی در فلسطین را هیچ دولت و حکومتی، به جز آمریکاییان که دقیقا همین رویه را در برابر بومیان آمریکا پیش گرفتند، نخواهد پذیرفت. دولت آینده ی ایران باید پشتیبان واقعی مردم فلسطین باشد و بر خلاف احمدی نژاد که فقط به دنبال تبلیغ سیاسی است، به راستی مردم فلسطین را در بازپس گیری سرزمین و حقوق از دست رفته شان یاری دهد.

-- آژند اندازه گر ، Sep 22, 2009

می‌خوام بدونم که چرا ما کاسه از ااش داقتریم

با انکار کردن واقعیت‌های دنیا چه چیزی رو میخواهیم ثابت کنیم دوستان اگر وضع زندگی‌ هموطانتان را در بعضی‌ از مناطق در همین ایران بله ایران ببینید یا اخباری که در مورد شکنجهٔ هموطانتان در روزهای پس از انتسابات شنیدید که حتما شنیدید بی‌ گمان بی‌ شباهت به اردوگاه اشویتس نیست دوست عزیز این پول مردم ایران و همان پول نفتیست که سی‌ سالست انتظارش را بر سر سفر کشیدید (مربوط به همان زرهای همیشگی) که خرج مفتخرهای حماس میشود

بهتر نیست بجای پاره کردن خودمان در روز قدس یا در هر مناسبت بی‌ تناسبی سر به راه مملکت بگذاریم به هر وجدان بیدار سوگند که فرزندان ما مستحق ترند تا فلسطینیها مستحق کمی‌ آزادی پس رفیق بگذر از این بازی کثیف

نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران

-- HR ، Sep 23, 2009

HR عزیز، محض اطلاع شما باید عرض کنم که فقط مقدار اندکی از درآمد نفت ایران صرف سازندگی های ظاهری و در واقع عملیات انتحاری حماس و لبنان می شود. مابقی، بیشترش به جیب دولت و ملت اسرائیل می رود و اندکی از پس مانده آن هم به حسابهای بانکی خلیفه خامنه ای و درباریان و سپاهیان رده بالا و غیره.

نه غزه نه لبنان
نه اسرائیل نه کنعان
نه آمریکا نه روسیه
نه چین و نه ماچین
جانم فدای ایران
عمرم برای ایران

-- یهودای اسخریوطی ، Sep 23, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)