تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
نگاهی بر بازتاب مسائل ایران در مطبوعات آمریکای شمالی، در هفته‌ای که گذشت

« آمریکا به دنبال یک دیدار در اسرع وقت است»

نیک‌آهنگ کوثر

nikan@radiozamaneh.com

در آستانه‌ی سفر رییس جمهوری ایران به سازمان ملل و داغ شدن موضوع برنامه‌های هسته‌ای ایران، امروز احمدی‌نژاد اعلام کرد که ایران مایل است با قدرت‌های جهانی در باره مسائل مختلف جهانی گفتگو کند؛ اما در باره برنامه هسته‌ای‌اش حاضر به مذاکره نیست.

Download it Here!

به گزارش فرانس‌پرس، رییس جمهوری ایران در دیدار با سفیر جدید انگلستان در ایران گفت که ایران آماده گفت و گو در مورد مشارکت‌های بین‌المللی و حل مشکلات اقتصادی و امنیتی است و او معتقد است که حل چنین مسائلی بدون مشارکت همگان امکان‌پذیر نیست. اما احمدی‌نژاد اضافه کرد که استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حق قانونی و مسلم ایران است و با هیچ‌کس در این باره مذاکره نخواهد کرد.

روزنامه تورونتو استار امروز در تحلیلی به بررسی بلندپروازی‌های حکومت ایران در قبال مذاکرات احتمالی با آمریکا پرداخته است. تحلیل‌گر این روزنامه معتقد است که آمریکایی‌ها پیشنهاد ایران برای گفت و گو را در مورد هر موضوعی باشد به غیراز برنامه هسته‌ای؛ بی پاسخ نخواهند گذاشت و اوباما ترجیح می‌دهد به جای شیطانی خواندن رفتار دولت ایران، وارد گفت و گوی مستقیم با ایشان شود؛ گرچه اوباما شدیداً از سوی بسیاری در آمریکا تحت فشار است که پیشنهاد گفت و گوی ایران را رد کند و به جایش به دنبال اعمال تحریم‌های سنگین سازمان ملل علیه ایران باشد.

تورانتو استار معتقد است که که حکومت علی خامنه‌ای، در وضعیت فعلی مجبور است اعتبار خدشه‌دار شده‌اش بعد از انتخابات ریاست جمهوری را باز یابد و این گفت و گوها می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد.
اما اگر ایران هم‌چنان بر موضع خود در قبال برنامه هسته‌ای‌اش پافشاری کند؛ موقعیت اوباما برای اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران را تقویت خواهد کرد.

این مسأله می‌تواند منجر به ایجاد مشکل بر سر صادرات نفت و واردات بنزین ایران شود و نهایتاً روسیه و چین نیز مجبور خواهند شد این تحریم‌ها را تأیید کنند. و در نهایت ایران وقت چندانی برای زدن حرف‌های نا مفهوم در باب بی‌خدا شدن جهان و مسائل نامربوط نخواهد داشت. ایران حتماً باید بر سر مسأله غنی‌سازی اورانیومی که درجه‌ی خلوصش، اندکی نگران‌کننده است، هرچه سریع‌تر وارد گفتگو شود؛ چرا که وقت زیادی برایش باقی نمانده است.

اما به گزارش «بلومبرگ»، دولت آمریکا خواهان برگزاری گفت و گو بر سر مسائل هسته‌ای است. «فیلیپ کراولی»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرد که آمریکا به دنبال یک دیدار در اسرع وقت است. و می‌خواهیم هرچه سریع‌تر ببینیم که آیا ایران مایل به بحث درمورد مسائل نگران‌کننده‌ی هسته‌ای‌اش هست یا نه.

با این حال، به گزارش رویترز، رابرت گیبز سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که حتی اگر ایران مایل نباشد در باره‌ی مسائل هسته‌ای بحث کند و در گفت و گوها حرفی از آن نزند؛ آمریکا مطمئناً آن‌را طرح خواهد کرد. گیبز گفت که ایران در قبال جامعه‌ی بین‌المللی، مسؤولیت‌هایی دارد و باید از برنامه‌ی تولید سلاح‌های هسته‌ای بالستیک‌اش بگذرد.


رابرت گیبز

به گزارش بلومبرگ، رابرت گیبز گفت: «ما به خاطر نفس مذاکره، با ایران گفت و گو نخواهیم کرد». این مسأله نشان می‌دهد که دولت آمریکا از این فرصت برای طرح دیدگاه‌های خود استفاده خواهد کرد، هرچند به مذاق رهبران ایران خوش نیاید.

مطبوعات غربی همچنین به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه‌ی اخیر تهران توجه ویژه‌ای نشان داده‌اند.
واشینگتن‌پست، روز گذشته از سخنان تهدیدآمیز رهبر ایران علیه منتقدان و کسانی که هم‌چنان قصد مقابله با نظام را دارند سخن گفت.

او گفت که نظام در مقابل دشمنان صبور است، اما وقتی صبر به پایان برسد چاره‌ای جز مقابله‌ی جدی بر جای نخواهد ماند. واشینگتن‌پست نوشت که آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان‌اش عملاً میرحسین موسوی و مهدی کروبی را مخیر کرده که در کدام سوی مرز انتقادی قابل قبول و غیر قابل قبول از نظر نظام بایستند.

رهبر ایران تاکید کرد که: «اگر کسی یا جریانی، عقیده‌ای مخالف داشته باشد و اصطلاحاً دگراندیش باشد؛ نظام با او کاری ندارد. اما اگر جریانی به معارضه و ضربه زدن روی آورد و بر روی انقلاب شمشیر بکشد؛ هم‌چنان که در هیچ جای دنیا تحمل نمی شود؛ در ایران نیز، نظام در دفاع از خود با او برخورد قاطع خواهد کرد. نظام تا جایی که مجبور نباشد، با جریانی برخورد نمی‌کند.

بنابر‌این اگر کسی و جریانی دنبال خشونت نرود، برای بر هم زدن امنیت و آسایش جامعه تلاش نکند، با مبانی نظام معارضه نکند و دنبال دروغ‌پراکنی و شایعه‌سازی نباشد؛ در فعالیت‌ها و ابراز عقاید خود، آزاد است و هیچ کس با او کاری نخواهد داشت.»

واشینگتن پست به این نکته اشاره می‌کند که گرچه رهبر ایران نامی از موسوی و کروبی نمی برد، ولی اظهار امیدواری کرده که وارد محدوده‌ی ممنوعه نشوند. ولی هشدار‌های آیت‌الله خامنه‌ای به دنبال درخواست مهدی کروبی برای حضور پرشمار مردم در روز قدس بیان شده است.

نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی به بررسی رد ادعاهای مهدی کروبی از سوی هیأت سه نفره منصوب رئیس قوه قضاییه پرداخته است. این گروه، طرح ادعاهای تجاوز به زندانیان را بی‌پایه دانسته بود.
نیویورک‌تایمز چنین نتیجه گرفته که اعلام این مسأله می‌تواند نشانه‌ای از امکان دستگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی باشد.


نیویورک‌تایمز می‌نویسد که، طرح مسأله‌ی احتمال وجود خشونت‌های جنسی در بازداشتگاه‌ها، از سوی مهدی کروبی باعث شرمساری رهبران دینی نظام شد که نهایتاً مجبور شدند به رخداد بعضی خشونت‌ها اعتراف کنند.
اعلام تردید در ادعاهای کروبی زمانی مطرح می‌شود که، رهبر ایران در نماز جمعه گفته بود که نظام شایعه‌پردازی‌ها را تحمل نخواهد کرد.

نیویورک‌تایمز هم‌چنین، به نقل از سایت رویدادنیوز، در مورد طرح ممنوعیت نوشتن روزنامه‌ها، در باره کروبی و موسوی نوشت.

اما مسأله‌ای که هنوز در کانادا مورد توجه رسانه‌هاست؛ ادامه‌ی بازداشت مازیار بهاری است. یک منبع مطلع در تهران به زمانه گفت که شاید طرح اتهامات جاسوسی علیه بهاری موجب طولانی شدن بازداشت وی شده باشد.

بنا به گزارش روزنامه‌ی گلو‌ اند میل در کانادا، دن مک‌تیگ، یک نماینده‌ی پارلمان این کشور، اعلام کرده است که منابعی در تهران گفته‌اند که مازیار بهاری به شرطی آزاد خواهد شد که دولت کانادا اعلام کند او هیچ ارتباطی با دولت این کشور نداشته است.

اما سخن‌گوی وزارت خارجه کانادا گفته‌های مک‌تیگ را بی‌پایه دانسته و گفته است که هیچ منبعی سخنان آقای مک‌تیگ را تأیید نمی‌کند. نه خانواده‌ی بهاری، نه وکیل او و نه مجله‌ی نیوزویک که بهاری برایش کار می‌کرده. سخن‌گوی وزارت خارجه کانادا به این روزنامه گفته است که حتی وکیل آقای بهاری که امکان ارتباط با او را ندارد؛ نمی‌تواند تأیید کند که چه اتهامی علیه این خبرنگار ایرانی-کانادایی طرح شده است.

با این حال وزارت خارجه کانادا پیش از این تأکید کرده است که بهاری، یک روزنامه‌نگار مستقل است اما این دولت، از ایران خواستار آزادی او شده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)