تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفتگو با معصومه خوش‏دولتان، همسر مرتضی الویری، عضو بازداشت‌شده‌ی کمیته‏ی پی‏گیری آسیب‏دیدگان حوادث اخیر

«گاهی شب‏ها اکسیژن خوب به ایشان نمی‏رسد »

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

ادامه‏ی دستگیری‏ها در ایران به اشخاصی رسیده ‌است که بعضاً موجب حیرت فراوان می‏شود. دستگیری آقایان: علیرضا بهشتی، فرزند آیت‏الله بهشتی و مرتضی الویری، هر دو از چهره‏های شاخص مسلمان و مکتبی، از زمره‏ی این اقدامات بود.
آقای بهشتی و آقای الویری، هر دو عضو کمیته‏ی پی‏گیری آسیب‏دیدگان حوادث اخیر بودند که از سوی مهدی کروبی و میرحسین موسوی منصوب شده بودند.

Download it Here!

در این باره، با خانم معصومه خوش‏دولتان، همسر آقای الویری، گفت‏ و گو می‏کنم و از ایشان می‏پرسم که پس از بازداشت دیروز، چه اطلاعی از آقای الویری دارند؟

تماس تلفنی کوتاه یک دقیقه‏ای با خانه گرفت.

مضمون تلفن ایشان چه بود؟

گفت که اوین است و خواست دستگاهی را که دکتر به خاطر نرسیدن اکسیژن برای او تجویز کرده بود؛ برایش ببریم. چون گاهی شب‏ها اکسیژن خوب به ایشان نمی‏رسد و هفته‏ای چند شب از این دستگاه استفاده می‏کند.

به شما نگفتند که کی آزاد می‏شوند؟

من پرسیدم. جوابی نداد.

گویا خانواده‏ی شما و آقای خامنه‏ای، معاشرت و روابط نزدیک داشته‏اند. همین‏طور است؟

بله، آقای خامنه‏ای از قبل از انقلاب دوستی عمیقی با پدر من داشت و هروقت که از مشهد می‏آمد؛ در منزل ما اقامت می‏کرد. ما خودمان از مریدان ایشان بودیم. خود خانم آقا، من و پدر و مادر مرا می‏شناسد. زمانی که آقای خامنه‏ای رییس جمهور بود، ما همسایه‏ی ایشان بودیم. خانم همیشه به یاد لطف‏هایی که پدر من در حق بچه‏های ایشان داشت؛ بوده. چون پدرم کارگاه و کارخانه‏ی بافندگی داشت؛ هدایایی برای بچه‏ها به مشهد می‏فرستاد. هم آقا و هم خانم، همیشه خود را مدیون خانواده‏ی ما می‏دانستند و رفت و آمد داشتیم.

گویا صیغه‏ی عقد شما را نیز آقای خامنه‏ای خوانده است.

بله، همین‏طور بوده‌است. در فروردین ۱۳۵۶‏، پدرم برای قرائت خطبه‏ی عقد ما از آقا دعوت کرد. نوار کاستی هم دارم که آقای خامنه‏ای در توصیف دو فرد تحصیل‏کرده صحبت می‏کند. چون من خودم همان سال از دانشگاه فارغ‏التحصیل شده‌بودم. آقای الویری هم که مهندس دانشگاه شریف بود. آقای خامنه‏ای کلی در تمجید دو جوان انقلابی مسلمان صحبت کرده است.
هنوز هم و حتا بعد از انتخابات نیز که آقای الویری با دوستان خدمت ایشان رسیده بوده، باز یادی از آن روزها کرده بود و احوالی از عموجان و پدر من پرسیده بود.


مرتضی الویری

با این اوصاف، دستگیری آقای الویری را چگونه تعبیر می‏کنید؟

آقای الویری قبل از انقلاب، پنج بار سابقه‏ی دستگیری داشته است. پنج ماه در اوین در انفرادی بود؛ شش ماه در زندان قزل‌قلعه بود و برای برپایی نظام جمهوری اسلامی از جان و جوانی و همه‏چیزش گذشته است. به خاطر مبارزات با شاه، در حالی که مهندس دانشگاه بود، به سربازی صفر فرستاده شد.

در سال ۵۶ نیز با گذرنامه‏ی جعلی، برای دیدار امام، به نجف رفتیم. آقای دعایی میزبان‏ ما بود و طی آن مدت، چندین دیدار خصوصی با امام داشت. بعد از بازگشت از نجف، با توصیه‏ی امام خمینی، به دیدار آقای مطهری رفت و شاگرد خصوصی ایشان بود.
شهید بهشتی بارها در محافل مختلف از ایشان تعریف و تمجید کرده است. زمانی که ایشان شهردار و یا نماینده‏ی تهران بود؛ مردم از ایشان به عنوان فردی انقلابی، زحمت‏کش، انسان و مهربان یاد می‏کنند.

ظاهراً، دستگیری ایشان در ارتباط با فعالیت‏شان در کمیته‏ی پیگیری بوده است؟

در کمیته نیز شب‏ها و روزها، بدون کوچک‏ترین چشم‏داشت مادی، صرفاً برای رسیدگی به معضلات جامعه، معضلات خانواده‏هایی که دو ماه است فرزندان آنان به هر صورت، برای مراسمی چه حق و چه ناحق، صدمه دیده‏اند، کار کرده است.

کمیته‏ی امداد برای زندانیان معتاد و یا زندانیان محبوس به خاطر چک‏برگشتی پول جمع می‏کند که خانواده‏های آنان در شب‏های ماه رمضان راحت باشند. ایشان نیز مرتب به کمیته‏ی مجلس و شورای شهر رفت، برای این که نه از کسانی که چه کردند یا نکردند؛ بلکه از خانواده‏های آسیب‏دیدگان حمایت کند. یعنی همان کاری که کمیته‏ی امداد می‏کند. وگرنه، هم آقای بهشتی و هم آقای الویری بیکار نیستند.

در کمیسیون بودجه، میلیاردها دلار زیر دست ایشان بوده است. یک دلار آن را در مجلس سوم، خلاف نکرده است. شهردار تهران بوده، بدون این که آجری روی آجر خانه‏ی پدرش اضافه کند.
من برای جامعه متأثرم که چنین فردی را دستگیر کنند و در سلول انفرادی اوین نگاه دارند و جامعه را از داشتن او محروم کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

باطل رفتنی است و روسیاهی اون برای کودتاچی ها میمونه

-- علی ، Sep 10, 2009

این نشانه ی بی برو برگشت فروپاشی نظام استبداد دینی است. این نشانه زوال عقل و عمق یافتن این بیماری در آقا ! است

-- فرشید ، Sep 10, 2009

همیشه و همهجا انقلابها فرزندان خوب خودشان را بزنجیر میگشند ولی ما پیروزیم چون عادلیم مگر نه خانم دولتان. امیدوارم هرچه زودتر ازاد بشوند

-- مهدی صدیق ، Sep 10, 2009

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند روبه صفتان زشت خو را نکشند

-- سهند ، Sep 10, 2009

خانم خوش صولتان دراین روزهای سخت از خدای بزرگ طلب یاری می کنیم وروبه صفتان زشتخو رابه او واگذار می کنیم
مکرو ومکروالله الله خیرالماکرین

-- حسینی ، Sep 11, 2009

ایا این فرد درزمان قدرت به فکر احاد ملت بوده اند اقای الو یری را می گم

-- روح لله ، Sep 11, 2009

به نظرم بهتر است یک مجلس و شورای امنیت ملی و مجمع تشخیص و شورای انقلاب و هیئت دولت .... دیگر با حضور شخصیت هایی که در اوین در اسارت هستند، می توان تشکیل داد . واقعا باعث شرم جمهوری اسلامی است اینکه این افراد خوش نام نظام را بازداشت کرد و دم از استحکام نظام زد

-- دکتر آباد ، Sep 11, 2009

با آرزوی آزادی هرچه زودتر همه بی گناهان از زندان و پایان گرفتن بیداد گری زهاکیان در ایران زمین و همه دنیا.آنچه همسر آفای الویری فرمودند بچز این بخش اخر عیب بود .ابن ها همان پایه گداران بی قانونی و ستم دز کشور بودتد .اینان ژ3 و یوزی بدست به خانه ها ریختند و زدتد و بردند مصادره و دستگیر کردند و تحویل اوین دادند . از دیوار سفارت بالا رفتند و کشوررا به قهقرا کشاندندو خودی و غیر خودی کردتد . سالها سکون در برابر اعدام و دستگیری بی گناهان و تجاور و قتل و غارت رژیم و حالا وا چکنم سر میدهند . بگدارید خاطره بگویم خانه آقای بهشتی در جاده قدیم شمیران بود چند ماه پس از انقلاب در یکی از کوچه های باریک خیابان ظفر اتومبیل من و شوزلت آلبالوئی رنگ مصادره ای ! ایشان در دو حهت روبروی هم قرار گرفت و راننده ایشان مایل نبود به من راه عبور بدهد و همین شازده پسر ایشان با یوزی از ماشین پائین آمد تا راه بر اتومبیل خود باز کند و اگر چلوگیری مرحوم بهشنی و پادرمیانی آقا یداله خواروبار فروش مخله نبود سر من هم مانند بسیاری دیگر بر بار رفته بود . به امید بر چیده شدن ستم و بی قانونی برای همه مردم هم خودی و هم غیر خودی.
گفتا که که را کشتی تا کشبه شدی زار ...تا باز که اورا بکشد آنکه تو را کشت .

-- جهانگیر آرشید ، Sep 11, 2009

یک کمی هم به آنهایی فکر کنید که در 30 سال گذشته قربانی شده اند : در حدود یک میلیون نفر قربانیان جنگ ، اعدامها و درگیریهای نظام بوده اند حالا آقای الویری یک کمی تنفس برایشان مشکل شده ؟ در مقابل کسانی که تنفسشان قطع شده ارزشی دارد ؟ مگر خداوند همه انسانها را یکسان نیآفرید؟

-- بدون نام ، Sep 11, 2009

شماها در سانسور کردن دست آخوندها را پشت بستید؟

-- بدون نام ، Sep 11, 2009

چرا متن را اصلاح نمی کنید؟ نام خانوادگی ایشان خوش صولتان است.

-- amir ، Sep 12, 2009

خوب، بد هم نشد حداقل خانواده شما هم فهمیدند معنای زندان و شکنجه چیست. زمانی که با آقای خامنه ای دوست بودین آیا از این دوستی برای کم کردن فشار بر سایر زندانیان عقیدتی استفاده کردین؟ آیا برای آزادی سعیدی سیرجانی عزیز، ملی مذهبی ها یا باطبی ها از این حق دوستی استفاده کردین؟ خوب شد که شما هم طمع زندان چشیدین شاید بعد از این دیگر یاد بگیرین که دوستا نتون را درست انتخاب کنید

-- ali ، Sep 14, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)