تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با احسان مهرابی، خبرنگار پارلمانی در تهران

حاشیه و متن نخستین جلسه بررسی کابینه دهم

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

Download it Here!

اولین جلسه‌ی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آقای احمدی‌نژاد برای کابینه‌ی دهم، روز یکشنبه هشتم شهریورماه تشکیل شد.

مجلس سه روز فرصت دارد صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کند. طی این سه روز هر کدام از وزرا برنامه‌های پیشنهادی خود را ارائه خواهند داد و روز چهارشنبه ۱۱ شهریور رأی‌گیری برای تک‌تک وزرا آغاز خواهد شد.

آقای احمدی‌نژاد در بخشی از سخنان خود در این جلسه گفت: «می‌گویند برنامه‌های فرهنگی دولت دهم لیبراستی است. همان موقع اعتراض می‌کنند که چرا وزیر ارشاد عوض شد. این‌ها در تناقض با هم است.»

آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: «چرا ما دولتی را که به تأیید رهبر و مردم موفق بوده است، با موضوعات و عناوینی که اصلاً اعتباری ندارد، واقعیت خارجی ندارد، با اتهام نقض قانون زیر سؤال می‌بریم؟»

در ارتباط با جلسه‌ی روز یکشنبه مجلس و صحبت‌های موافقان و مخالفان دولت دهم، با آقای احسان مهرابی، خبرنگار پارلمانی در تهران، گفت و گویی انجام داده‌‌ام.


نخستین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس

مسأله‌ی حضور محافظان مسلح آقای احمدی‌نژاد در مجلس چه بوده است؟

دو تن از محافظان آقای احمدی‌نژاد به مجلس آمده بودند. نماینده‌ها تذکر دادند و اعتراض کردند که گویا با تذکر آقای لاریجانی، جلسه را ترک کردند.

نماینده‌ها اعلام کردند که این کار بی‌سابقه‌ای بوده است. دوره‌های قبل سابقه نداشته است و طبق آیین نامه هم کسی حق ندارد سلاح وارد مجلس کند. حتی رییس مجلس هم نمی‌تواند دستور این کار را بدهد.

مطابق آن‌چه در آیین‌نامه مشخص شده، یک سری مقامات خاص می‌توانند در مجلس حضور پیدا کنند که محافظین جزو آنان نیستند.

آقای احمدی‌نژاد حدود یک ساعت در دفاع از کابینه صحبت کرد. مهم‌ترین نکاتی که ایشان طرح کرد، چه بودند؟

صحبت‌ها تقریباً همان‌هایی بود که قبلاً مطرح کرده بود. ولی نکته‌ای که خیلی مورد نقد نماینده‌ها قرار گرفت، این بود که ایشان اعلام کرد نماینده‌ها بیشتر همان شرایط کلی کابینه را مد نظر قرار بدهند و به کابینه در کلیت آن نگاه کنند.

آقای باهنر در انتقاد به این مسأله گفت که آقای احمدی‌نژاد گفته است رأی به اعضای کابینه، مثل رأی‌ای است که نماینده‌ها به اعتبارنامه‌های همکارانشان می‌دهند. در حالی که یک نماینده از گردنه‌های سختی مثل شورای نگهبان و موارد دیگر رد می‌شود؛ ولی وزرا را فقط آقای احمدی‌نژاد انتخاب کرده است. از سوی دیگر، وظیفه‌ی مجلس این است که کارآمدی یک وزیر را مورد بررسی قرار بدهد و نه فقط شرایط عمومی را.

فضای مخالفت و موافقت نسبت به کابینه‌ی پیشنهادی به طور کلی چگونه بود؟

می‌توان گفت که دولت خیلی موافق شاخصی نداشت؛ غیر از آقای آقاتهرانی از نمایندگان حامی دولت و آقای میرتاج‌الدینی عضو هیأت رئیسه‌ی مجلس. آن‌ها هم بیشتر تأکیدشان بر حمایت رهبر از دولت بود و اعلام می‌کردند که حمایت رهبری از دولت دارای معنای خاصی است. از سوی دیگر، برخی اقدامات دولت، مثل شجاعت و حضور دولت در عرصه‌های بین‌المللی را مطرح می‌کردند.

استدلال دیگری هم که از سوی آقاتهرانی مطرح شد، این بود که اگر این قطار متوقف شود، مخالفان یا دشمنان به آن سنگ می‌اندازند. هم‌گرایی در کابینه هم از جمله استدلال‌های موافقین بود.

آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش در ارتباط با موفقیت دولت دهم گفت: «من نمی‌گویم نقطه‌ی آرمانی و ایده‌آل ما بود. هیچ‌کس چنین حرفی را نمی‌زند. اما ما دو تا سند روشن داریم بر موفقیت دولت: نظر مردم و نظر رهبری»

احتمال رأی آوردن یا رد چند تن از وزرا از سوی مجلس در پیش‌بینی‌ها آمده است؟

از گفته‌های چهره‌های شاخص چنین برمی‌آید که ممکن است دولت تکمیل نشود و تعداد زیادی از وزرا نتوانند رأی اعتماد بیاورند. اما مثلاً نظر آقای باهنر این بود که مجموعه‌ی دولت رأی‌ اعتمادش را بگیرد؛ ولی چند تن از وزرای ضعیف که ممکن است تعداد آن‌ها به پنج وزیر هم برسد، رأی اعتماد نیاورد.

منتها دولت هم چون دیده که چهره‌های شاخص مخالف کابینه هستند، یک سری رایزنی‌های فشرده را با برخی از نمایندگان شروع کرده است. از سوی دیگر بحث یک سری مصلحت‌ها و مصالح کشور هم مطرح شود. در دو سه روز آینده، این کش و قوس‌ها در مجلس ادامه خواهد داشت.

از نظر خودتان، مهم‌ترین نکاتی که روز یکشنبه مطرح شد، چه بود؟

یک مسأله این‌که چهره‌های شاخص مجلس، از جمله آقای مطهری، باهنر، آقای توکلی و ... مخالف رأی اعتماد به بسیاری از وزرایی بودند که مطرح شدند. این‌که تا این حد چهره‌های شاخص در میان مخالفین باشند، شاید بشود گفت حتی در مجلس هفتم هم که چهار وزیر رأی نیاورد، بی‌سابقه بوده است. در میان موافقین هم تقریبا چهره‌ی شاخصی حضور نداشت.

دیگر این که با توجه به این‌که دولت برنامه‌ای به عنوان برنامه‌ی کار دولت دهم ارائه نکرده بود، همه‌ی انتقادها متوجه اقدامات دولت نهم شد. مخالفین اعتراض کردند، اما آقای لاریجانی گفت: با توجه به این که دولت برنامه‌ای برای کابینه‌ی دهم ارائه نداده است، طبیعی است که عملاً اقدامات دولت نهم مورد نقد قرار می‌گیرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)