تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با شهرام رفیع‌زاده و رمضان حاجی‌مشهدی

ادعای کروبی «باورپذیرتر» از تکذیب لاریجانی

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

در هفته‌ای که گذشت، آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با محافظان بیت رهبری و خانواده‌هایشان بدون آن‌که از فرد خاصی نام ببرد، به سخنان خارج از وقت برخی از خواص اشاره کرد و آن‌ها را متهم به بی‌بصیرتی نمود. بعضی از تحلیل‌گران معتقدند که این سخن در درجه‌ی اول متوجه مهدی کروبی است که انعکاس نامه‌اش به هاشمی رفسنجانی، بخش‌هایی از نظام قضایی را با اتهامات سنگینی روبه‌رو ساخته است.

به علاوه، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی گفت که مدارکی دال بر تجاوز به بازداشت‌شدگان در کهریزک و اوین پیدا نشده است و از کروبی خواست در صورتی که شواهد و مستنداتی مبنی بر آزار و تجاوز جنسی بازداشت‌شدگان در اختیار دارد، به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. وی هم‌چنین با انتقاد از کروبی هشدار داد که مراقب باشد و در شرایط غبارآلود افکار عمومی، ادعایی را قبل از تحقیق، آن هم تحقیق کافی، به ثبت رسانه‌ها نرساند که دست‌آویز بیگانگان نشود.

اما مجید انصاری نماینده‌ی سابق مجلس و عضو مجمع روحانیون مبارز و از کسانی که با بیت رهبری رابطه‌ای نزدیک دارد، گفت که مدارک برخورد غیر قانونی با زندانیان در اختیار مقام‌های ارشد کشور است. در همین رابطه نظر شهرام رفیع‌زاده تحلیل‌گر و کارشناس سیاسی حاضر در کانادا را جویا شدم که سال‌هاست پرونده‌های قضایی را زیر نظر دارد.

Download it Here!

به نظر شما آقای کروبی، با توجه به سابقه‌ای که در نظام دارد و آشنایی که با حوزه‌های مختلف در طول سی سال گذشته داشته است، چگونه ممکن است بیاید و بدون مدارک کافی مسأله‌ای را طرح کند که بخواهد در نهایت به ضررش تمام شود؟

بی‌گمان آقای کروبی با دست خالی نمی‌آید در چنین شرایطی که این قدر تحت فشار است، مسأله‌ای به این بزرگی را که بحث تجاوز و شکنجه‌های جسمی و جنسی به متهمین در بازداشتگاه است، مطرح کند. من فکر می‌کنم که ایشان هم مدارک و مستنداتی دارد که حتماً به وقتش ارائه خواهد کرد.

منتهی آن چیزی که در میان این بحث قابل طرح است، وجود بازداشتگاه‌های مخفی است که در بازداشتگاه‌های مخفی و جاهایی که تحت نظارت هیچ نهادی نیست، هر اتفاقی ممکن است بیفتد و در گذشته هم افتاده است.

ما در بسیاری از این بازداشتگاه ها شاهد کشته شدن آدم‌ها بوده‌ایم. در خود زندان اوین در همین سال‌ها دست کم خانم زهرا کاظمی، آقای اکبر محمدی و آقای میرصیافی (فوت کرده‌اند) که ایشان در زمستان سال گذشته کشته شدند، همه‌ی این‌ها نشان می‌دهد که تخلفات خیلی بزرگی این جاها اتفاق می‌افتد و افکار عمومی، حرف‌ها و ادعاهای آقای کروبی را بیشتر از تکذیب آقای لاریجانی باور می‌کنند.


شهرام رفیع‌زاده، روزنامه‌نگار

مهدی کروبی در طول سال‌های گذشته پیگیر پرونده‌های قضایی بسیاری بوده است و به عنوان یک لابی‌گر به حل و فصل تعداد زیادی از پرونده‌ها کمک کرده است. اما نهایتاً این سؤال پیش می‌آید که آیا فضاسازی موجود علیه کروبی ممکن است منتهی به حذف او یا دادگاهی شدنش شود؟

شهرام رفیع‌زاده معتقد است که کروبی نامه را بسیار هوشمندانه تنظیم کرده است و دادگاهی کردنش بر اساس این نامه بسیار دشوار خواهد بود:

آقای کروبی در نامه‌اش نیامده است بگوید آقا من چنین چیزی کشف کرده‌ام. بلکه نامه‌ای نوشته به رییس مجلس خبرگان رهبری، آقای هاشمی رفسنجانی و در واقع تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرده است که من چنین چیزی شنیده‌ام و شما بروید و این را بررسی کنید.

ایشان در واقع مسأله‌ای را به نقل از دیگران مطرح کرده و خواستار بررسی شده‌اند. بنابراین از نظر قضایی و طبق قوانین موجود، نمی‌توانند برایش پرونده‌ی خاصی بسازند؛ مگر این‌که بخواهند یک کار غیر قانونی بکنند و ایشان را مثلاً به اتهامات دیگری به دادگاه بکشند.

رمضان حاجی مشهدی وکیل دادگستری که مدت کوتاهی است به آمریکا آمده و از نزدیک در ارتباط با پرونده‌های سیاسی بسیاری بوده است، معتقد است که آقای کروبی بی‌گدار به آب نمی‌زند و شاهدان زنده‌ای در اختیار دارد که توانسته در این مرتبه مسأله را طرح کند:

اظهارات آقای کروبی مبتنی بر قول شاهدان زنده‌ای است که خود شاهد آن اعمال ضد انسانی جنایتکارانه بودند. مضافاً این‌که ایشان این اظهارات را مبتنی بر قول افراد مورد وثوق در درون رژیم و حاکمیت دانسته است.

این‌که رئیس مجلس بر خلاف رفتار سیاست ماکیاولی می‌خواهد چنین جنایت هولناکی را انکار کند و اظهار بدارد که گویا در اوین یا در کهریزک شاهد چنین اعمال ضد انسانی و ضد بشری نبوده‌اند، چیزی از حقیقت و هولناکی مسأله کم نمی‌کند.

افراد دیگری هم این روزها در سایت‌ها، در فیس‌بوک و بقیه رسانه‌ها بیان کرده‌اند که چگونه در کهریزک و جاهای دیگر و برخی از بازداشتگاه‌های بی‌نام و نشان مورد تجاوز واقع شده‌اند.

ریشه‌ی این هم برمی‌گردد به دورانی که زندانیان و قربانیان بعد از انقلاب، خصوصاً در سال‌های سیاه دهه‌ی ۶۰ و ۶۷ ما شاهد چنین تجاوزهایی در زندان اوین و سایر بازداشتگاههای بی‌نام و نشان حکومت بوده‌ایم که چگونه دختران جوان با توجیهات شرعی مورد تجاوز افراد بالادست و زندانبانان و بازجویان خودشان قرار می‌گیرند.

آیا این اطلاعات در مورد برخوردهایی که با زندانیان در دهه ۶۰ می‌شد، جایی ثبت شد که بعدها بشود به آن رسیدگی کرد؟

بله؛ بعضی از قربانیان آن فجایع گزارش‌های خودشان را به بعضی از نهادهای بین‌المللی داده‌اند و در این خصوص فیلم‌هایی هم تهیه شده است که در آن‌جا قربانیان زن شرح زندگی پر از غم و اندوه و عقوبت و ایثارشان را بیان کرده‌اند. در این خصوص تردیدی نمی‌توان داشت که چنین مستندات واقعی و عینی و قانونی وجود دارد.

اما چگونه می‌توان باور کرد که یک طرف درست می‌گوید و طرف دیگر دارد دروغ می‌گوید و فقط از در انکار وارد می‌شود؟

یک دلیل عقلانی وجود دارد. فی‌المثل در قانون مجازات اسلامی هنگامی که صحبت تجاوز به عنف و زنای به عنف وجود دارد، بر اساس ماده‌ای از قانون مجازات اسلامی در هنگام ادعای اکراه و زور و فشار، ادعای کسی که مورد اکراه قرار گرفته است، شنیده می‌شود.

فلسفه‌ی عقلی این مطلب هم این است که زنان به خاطر اهمیتی که به حیثیت خانوادگی و اجتماعی و طبقاتی خودشان می‌دهند، معمولأ چنین اتهام سنگینی را به جان نمی‌خرند و این خودش نشان می‌دهد که اگر این‌ها بخواهند دروغ بگویند، در واقع خودشان و خانواده را رسوا کرده‌اند و خودشان را از هستی ساقط کرده‌اند. مطابق این قاعده‌ی عقلی و حقوقی، قول آن‌ها مبتنی بر صحت تلقی می‌شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من هم فکر می‌کنم که به سادگی‌ نشه از این راه با آقای کروبی مقابل کرد. من حدس میزنم که دستگاه به شدت مشغول است که بهترین راه رو برای به دام انداختن ایشون طراحی کنه. احتمال داره سند سازی کنن که ایشون فساد مالی‌ یا اخلاقی‌ داره و به همین خاطر باید از حالا مشوران ایشون به فکری باشن که خطر رو کمتر کنن. به نظر من پسر آقای کروبی هم باید پاشو از این جریان بیرون بکشه و سیگنال اضافی به دستگاه نده.

به امید رسیدن به اولین قدم پیروزی که دوباره به هممون امیدی تازه بعده.

سعید

-- saeed ، Aug 15, 2009

با نظر سعيد كاملا موافقم دستگاه بشدت مشغول دام گستري بر سر راه كروبي است اگر پسر كروبي خود را كنار نكشد هر احتمالي وجود داره در واقع به دام انداختن پسر كروبي بسيار راحت تر از خود ايشان است . به نظرم ايشان بايد بيشتر مراقب باشند .

-- خليل ، Aug 15, 2009

از اینکه به موسوی رای داده ام متأسفم. کروبی شجاع جانش را بر کف دستانش گذاشته است و یک تنه با اهریمنی به اسم جمهوری اسلامی در حال مبارزه است. آقای موسوی شما چه کرده اید تا کنون ؟ در این دنیای ارتباطات ( یوتیوب , فیس بوک , بلوتوث و ... ) حتی یک ویدیو از خودت بیرون نداده ای که با طرفدارانت صحبت کنی ! ای کاش به مهدی کروبی رای داده بودم ! درود بر مهدی کروبی ...
http://balatarin.com/permlink/2009/8/17/1708109

-- saman ، Aug 18, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)