تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از تظاهرات ایرانیان در برلین

«اتحادیه‌ی اروپا، احمدی‌نژاد را به رسمیت نشناسد»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

Download it Here!

تحولات ایران پس از دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری، رویداد بی‌سابقه‌ای را در میان ایرانیان خارج از کشور موجب شده است.

پس از اعلام نتایج انتخابات در ایران، تقریباً هم‌زمان با اعتراضات مردم ایران در تهران و شهرستان‌ها، ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز در هر کجا که حضور داشتند، به پشتیبانی از این اعتراضات برخاسته و در اشکال وسیع و بی‌سابقه‌ای در شهرها و کشورهای محل سکونت خود، برای اعتراض به خیابان‌ها و مکانهای عمومی آمدند.

با وجود کاهش اعتراضات خیابانی در ایران، حضور اعتراضی ایرانیان خارج از کشور هم‌چنان به قوت خود باقی است و تقریباً روزانه در کشورهای مختلف جهان جریان دارد.

روز یکشنبه، پنجم ژوییه (چهاردهم تیر) در برلین پایتخت آلمان، برای چندمین بار ایرانیان مقیم آلمان در یک اعتراض وسیع خیابانی شرکت کردند. در این ارتباط با یکی از جوانان ایرانی برگزارکننده‌ی این مراسم گفت و گو کرده‌ام.


تظاهرات ایرانیان در برلین (عکس: AFP)

چندمین راهپیمایی است که در برلین برگزار می‌کنید؟ و چرا برپایی تظاهرات را ادامه می‌دهید؟

این سومین تظاهرات بزرگی است که در برلین برپا کرده‌ایم. به علاوه، برنامه‌ای هم برگزار کردیم که از سوی حزب سبزهای آلمان نیز در حمایت از جنبش دموکراسی‌خواه ایران، در آن شرکت کردند.

ما تظاهراتمان را ادامه می‌دهیم؛ چرا که مطمئن هستیم با وجود این‌که در خیابان‌های تهران، حرکت‌های کمتری دیده می‌شود، اما اعتراض و مشکل برطرف نشده است.

خواسته‌ی ما این است که اتحادیه‌ی اروپا، احمدی‌نژاد را به رسمیت نشناسد و به همین خاطر خیابان‌ها را با تظاهرات پر می‌کنیم.

گردهم‌آیی ما از ساعت ۱۲ ظهر شروع شده است. به سمت مرکز شهر برلین و کلیسای بزرگ شهر، معروف به «کلیسای شکسته» راهپیمایی می‌کنیم و مراسم ساعت چهار بعدازظهر در آن‌جا به پایان خواهد رسید.

برنامه را با شعرخوانی و همچنین توضیح شرایط ایران شروع کردیم. بعد از آن، سخنگوی حزب چپ‌های آلمان (دی‌لینکه) صحبت کرد و در سخنرانی خود توضیح داد که این حزب تقاضای همبستگی با مردم ایران و به رسمیت نشناختن دولت احمدی‌نژاد را به پارلمان و دولت آلمان داده است.

پس از آن به محل «کلیسای شکسته» می‌رویم و در آن‌جا نیز سخنرانی‌هایی از سوی فعالین شهر برلین انجام خواهد شد و مراسم به پایان می‌رسد.

Share/Save/Bookmark

ویدیویی از تظاهرات ایرانیان در برلین
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

man ham be onvane yek irani keh be aghaye moosavi ray dadeham,ahmadi ro raisjomhoore iran nemidan va az tamame keshvarha dar sarta sare donya ham mikhaham keh in aghaye moteghaleb ra be rasmiyat nashnasand. motshakeram.

-- nasrin ، Jul 6, 2009

Bravo, that is the way to do it. This would have a tangible result (delegitimizing Iranian government

-- بدون نام ، Jul 6, 2009

دولتی که مشروعیت ندارد و منتخب ملت نیست در هیچ جای دنیا رسمیت نخواهد داشت.

-- hamidreza delsouz ، Jul 7, 2009

I think what you are doing is great, and the Iranian people will be greatful for your help. I wish such demonstrations could be held in the US as well

-- Breck ، Jul 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)