تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
تجمع سی ام خرداد در فیس بوک و توییتر

سی ام خرداد در فیس بوک و توییتر

درست یک روز از سخنرانی آیت الله خامنه ای رهبر ایران می گذرد. سخنانی که مسوولیت هر اتفاقی را در صورت ادامه اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری، به عهده معترضان گذاشت. امروز روز شلوغ و پردلهره ای برای کاربران توییتر و فیس بوکی بود که خبرهای ایران را در شرایط قطعی موبایل و کندی اینترنت به یکدیگر منتقل میکردند.

شاهدان مختلف که پیامشان را به دوستان فیس بوکیشان میرساندند، میگویند امروز عصر از ساعت چهار به بعد، هزاران نفر در تهران در خیابانهای منتهی به میدان انقلاب حضور یافتند و لحظه به لحظه بر تعداد مردم افزوده میشد. در حالیکه از صبح امروز خبرگزاریهای دولتی و بعضی منابع وابسته به دولت، با تهدید گروهها و فعالین سیاسی و پخش خبرهای مختلف مبنی بر لغو راهپیمایی تلاش کرده اند، تجمع امروز تشکیل نشود.

حضور نیروهای امنیتی و پلیس، در خیابانها از ساعات شروع برنامه های که قرار گذاشته شده بود، چشمگیر بود. یک کاربر از تهران در توییتر خودش نوشت، تجربیات چند روز اخیر نشان داده است که حضور گسترده مردم مانع از خشونت گسترده توسط حکومت خواهد شد.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی، تا آخرین لحظه اعلام کرده بودند که به تجمع امروز در میدان انقلاب خواهند رفت. آقای کروبی، گفته بود: « من تا پای حصر ایستاده ام و امروز به میدان انقلاب خواهم رفت.»

سایت روزنامه اعتماد ملی، حزب متعلق به آقای کروبی ، از صبح از دسترس خارج شد. نیروهای امنیتی محمد قوچانی سردبیر این روزنامه را شب گذشته، بازداشت کرده اند.

امروز از صبح زود در ایمیلها و وبلاگها توصیه شده که مردم معترضی که به راهپیمایی می روند، قرآن در دست داشته باشند. بعضی از تظاهرکنندگان امروز معتقد بودند کشتن کسی که قران در دست دارد، گناه کبیره است و یا ممکن است پلیس به حرمت قرآن به مردم آسیب نزند. اما بعضی ها هم در جواب نوشتند: قرآن ببرند که فردا کیهان بنویسد قرآن سر نیزه کردید؟ قرآن ناطق سید علی است؟

این موضوع اشاره به زمانی دارد که یاران معاویه برای مصونیت در جنگ با امام علی، قران بر سر نیزه ها کردند، و امام اول شیعیان اعلام کرد، قران ناطق است و آنها یاران معاویه هستند.


هنوز ساعتی از شروع تجمع امروز نگذشته بود که این نوشته ها در فیس بوک به چشم میآمد:" من الان یک جایی در خیابان انقلاب هستم. تا اونجا که من دیدم نگذاشتد راهپیمایی شکل بگیرد. ریختند و مردم را زدند. من از مترو انقلاب داشتم میرفتم، وقتی به خیابان رسیدم، مردم را متفرق کردند. حدود 30 تا جوان را هم گرفتند. یک عده هم از باطوم خوردن مینالیدند. گاز اشکآور هم زدند. با شلنگ بزرگ آب، مردم را متفرق میکردند."

یک نفر دیگر در فیس بوک اعلام کرد، این ایمیل از شخص مورد اعتمادی به دستش رسیده:« نیروی انتظامی به مردم توصیه میکند متفرق شوند. زیرا نیروهای لباس شخصی حکم تیر دارند.»

کسانی که امکان توییت کردن دارند یا دسترسی مختصری به اینترنت، در مورد جزئیات امروز خیابان انقلاب و آزادی بیشتر توضیح میدهند. متن ایمیلهایی که به دست دوستانشان میرسانند، به سرعت در فیس بوک و فرندفید، نقل قول میشود:« خیابانهای اسکندری - اوستا و زارع، اوج درگیری بود. به طوری که از ساختمانهای اطراف آنجا نمیتوان بیرون را نگاه کرد. آنها به شیشه ساختمانها شلیک میکنند . اگر از ساختمان یا پنجره نگاه کنی سنگ یا تیر می زنند. هیچکدام از اینها نیروی انتظامی نیستند. لباس شخصیاند اما کلاه کاسکت و سپرو باطوم دارند.»

در همین شرایط است که رسانه های دولتی خبر انفجار یک بمب در مرقد آیتاله خمینی را منتشر کردند. خبری که ابتدا خبرگزاری فارس و بعد تلویزیون پرس تیوی بدون هیچ تصویر یا اطلاعات بیشتری پخش کرد. این خبر به نقل از پرس تیوی در سی.ان.ان و الجزیره هم مخابره و تاکید بر کشته شدن بمبگذار شد. بعد از دقایق زیادی شبکه خبر تلویزوین دولتی ایران، این خبر را اعلام کرد و در انهتا افزود:« بمبگذار بعد از انفجار بمب به هلاکت رسید.»

از ساعات قبل از شروع مراسم راهپیمایی عکسهایی در اینترنت منتشر شد که نشان میداد، ماموران نیروی انتظامی در منطقه اطراف میدان انقلاب تهران که محل آغاز راهپیمایی معترضان اعلام شده بود، حاضر شده و با لباسهای مشخص و مسلح نظاره گر عابران و ماشینها بودند.

یکی از شاهدان عینی در مورد وضعیت راهپیمایی امروز تا ساعات هشت شب به وقت ایران اعلام کرد:« ما به دلیل گاز اشک آور در حال دور شدن از میدان انقلاب هستیم و نیروی انتظامی در حال ضرب و شتم مرد، زن، جوان و پیر هستند. از میدان ونک که به سمت انقلاب میآمدیم در راه انواع نیروها با لباس های مختلف را دیدیدم که با موتور و وانت مردم را به شدت می زدند تا نتوانند به میدان انقلاب برسند.»

چهار ساعت بعد از اعلام راهپیمایی، بخشی از تظاهر کنندگان در خیابانهای امیر آباد در حال شعار دادن علیه رهبر جمهوری اسلامی هستند و پلیس و لباس شخصی ها با شکستن شیشه های خانه هایی که معترضان را پناه می دهند به آنها گاز اشک آور پرتاب می کنند.

گزارش یکی از شاهدان عینی حاکی است که بیرون پمپ بنزین خیابان امیر آباد روبروی مسجد امیر آتش زده شده است.
گفته میشود در خیابان آزادی تیراندازی بالا گرفته است. برخی از صدای شلیک هوایی در کنار دود و آتش و فریاد زنان و مردان در خیابانهای تهران در فیس بوک مینویسند. مردم برای پناه گرفتن از گاز اشکاور آتش روشن میکنند اما شاهدان خبر میدهند، نیروهای ضدشورش با کپسول آتشنشانی آتشها را خاموش میکنند.

یکی در توییتر خودش نوشته: در خیابان اسکندری شاهد تیرخوردن یک نفر و همراهی مردم برای کمک به او بوده. دو فیلم در یوتیوب منتشر شده که نشاندهنده لحظاتی بعد از اصابت گلوله و تیرخوردن یک مرد و یک زن جوان است که به شدت خونریزی دارند و مردم سعی میکنند، کمکشان کنند.

اکثر کسانی که در مورد برخوردها و شرایط فعلی در بخشی از تهران مینویسند، تاکید دارند که به دلیل فشار و برخورد نیروهای امنیتی و بسیجی از ابتدا تظاهراتی شکل نگرفته ولی مردم با اینکه پراکنده شده اند و از گاز اشک آور و ضربات باطوم فرار میکنند، فریاد میزنند:" مرگ بر دیکتاتور".

تا این لحظه از خیابان امیرآباد نزدیک به کوی دانشگاه صدای شدیدتر تیراندازی به گوش میرسد و در مورد کشته شدن یک زن جوان، در همین محله خبرهایی از شاهدان مخابره شده است.

با وجود بالارفتن خشونت در خیابان آزادی و انقلاب، چندنفر در فیس بوک پیغام میدهند، میرحسین موسوی، در خیابان انقلاب در ابتدای خیابان جیحون، حاضر شد. به نوشته آنها، آقای موسوی اعلام کرده که غسل شهادت دارد وبعد از گفتن انا لله و انا علیه راجعون، گفت: دولت کودتا ننگ به نیرنگ تو.

صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در خبر کوتاهی ساعت 20:15 دقیقه اعلام کرد: با وجود اینکه تجمع غیرقانونی امروز در خیابان آزادی لغو شده بود ولی عده ای به محل رفتند که با برخورد شدید پلیس روبرو شده اند. شبکه خبر نماهایی را از مقابل دانشگاه تهران نشان داد که مردم بدون سلاح با نیروهای مختلف نظامی که سرتاپا مسلح بودند، درگیر بودند. دوربین کمی پایین تر آمد و نیروهای لباس شخصی را نشان داد که مرد جوانی را با لباس مشکی گرفته اند کشان کشان تا اتومبیل شخصی و قرمز رنگی بردند و به زور سوار ماشین کردند.

یک نفر در آخرین لحظات این خبر را در گوگل، همخوان میکند:« نیروي انتظامي حدود ساعت 21 به وقت ایران، خيابانهای منتهي به آزادي را کاملا از آدم تخليه کرده و درحال بستن مسیرهای منتهی به آزادی است.»

دیگری در گوگل مورد دیگری را به اشتراک میگذارد:« مردمی که به خانه برگشته اند، مثل شبهای قبل فریاد الله اکبر سرداده اند و مرگ بر دیکتاتور میگویند.»
برخی از شاهدان در این تجمعی که به هم زده شد، مینویسند:« امروز شخص آقای خامنه ای هدف شعارهای مردم بود؛

دولت جنایت میکند رهبر حمایت میکند، سیدعلی پینوشه ایران شیلی نمی شه، شعارهای رایج امروز بودند.»

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

Victory is on the horizon

-- Iranian ، Jun 20, 2009

با توجه به شواهد موجود در خصوص حضور پر رنگ روسیه در حوادث اخیر و تبدیل ایران به حیاط خلوت روسیه در مواجه با غرب، کشورهای غربی با استفاده از ابزار قدرتمندی که در اختیار دارند، می توانند مانعی جدی در برابر دخالتهای روسیه و همینطور سرکوب وحشیانه مردم ایجاد نمایند.

-- علیرضا ، Jun 20, 2009

جناب آقای حضرت ایت اله جوادی آملی
امیدوارم گردانندگان سایت شما اینقدر فتوت داشته باشند تا این نامه را باطلاع شما برسانند.
من از شاگردان حضرتعالی بوده ام. آنقدر ار جلسات شما دریافته ام که ایزد منان از حیث صفات رحمانی و رحیمی کرانمند نمیشود و ژرفای رحمتش با غوص انسانی قابل واکاوی نیست و نیز اینقدر آموختم کسی که بین انسان خاکی و مقام کبریائی حضرت دوست پیوندی برقرار سازد ستایش همه ملائک خداوند را برانگیخته است و کسی که بین حضرتش و بندگانش فاصله اندازد حتما از دایره محبین حقتعالی قرار نخواهد داشت که شایسته تسمیه اش خواهد بود.
من امروز در بین جمعیت میلیونی مردمی بودم که سی سال گذشته را با آنها بسر کردم از روزهای شکل گیری انقلاب تا روزهای دفاع مقدس ؛تشییع پیکر شهیدان؛شرکت در راهپیمائی های روز قدس و 22بهمن تا نماز باشکوه عید فطر وعبادات جمعی در مساجد.
اما امروز شاهد صحنه های دردناکی بودم که ایمان مردم را چون آفتی بی امان آسیب میزد. نیروهائی که بفرمان باصطلاح ولی امر مسلمین با گاز اشک آور و باتون به ضرب و جرح همین مردمی که روزگار امت شهیدپرور و ولی نعمت حاکمیت خوانده میشدند افتادند و با فریادهای حیدر حیدر در قالب اجرای فرامین جانشن حضرت ولی عصر ارواحنا لتراب مقدمه ای فداه به ضرب و شتم مردم بیگناه افتاده بودند.
شما و سایر فضلای حوزه سی سال تمام از مشروعیت و ارتباط این انقلاب با حقتعالی و ولی الله الاعظم در گوش مردم سخن راندید و اینک حاکمیت به نمایندگی از دین و به رهبری آقای خامنه ای تمام قد در مقابل مردم مسلمان قرار گرفته است ؛ فکر نمیکنید نتیجه زحمات شما و سایر علما و مجاهدتهای شهدای انقلاب اسلامی بواسطه رفتار ایمان سوز حاکمیت در معرض خطر باشد. آیا از منظر علم تاریخ پیامدهای این دیکتاتوری با ایمان دینی این نسل و نسلهای آینده شما را نگران نمیکند. آیا برای اسلام احساس خطر نمیکنید؟ آیا گمان نمیکنید حوزه اثر سخنان علمای اسلام بواسطه بدرفتاری حاکمیت دینی در بین مردم رفته رفته بی اثر بشود. آیا علمای اسلام احساس تکلیف نمی کنند؟ آیا علمای اسلام از یوم التغابن وحشت ندارند؟
ایمان دینی این مردم در زمان رژیم ستمشاهی پهلوی علیرغم آنهمه مظاهر آشکار فساد اینقدر آسیب پذیر و متزلزل نبود . حضرت آیت الله جوادی آملی از عمر من و شما حسب سنت روزگار چندان باقی نمانده ؛تا ازین دیرتر نشده اقدام کنید و با توصیه و سفارش به حضرات آیات عظام وفضلای مجلس خبرگان هرچه سریعتر بساط ولایت مطلقه این آقا را برچینید و آنرا به شورای رهبری واگزار نمایید شاید قدری از آب بجوی رفته باز آید.
والسلام علی من اتبع الهدی
امضا محفوظ

-- منتشر کنید ، Jun 20, 2009

آه از فرصت سوزی های حضرت والا...آه از آب ریخته و سبوی شکسته ...آه از جماعتی که از خواب پریده اند و دیگربار نخواهند خوابید...
حال حضرت والا علاوه بر مرور کتاب " تاریخچه انقلاب های مخملین " که حتما حسین بازجو تالیفش کرده بایست سری هم به سرگذشت ژوزف ویسارنوویچ یوگاشویلی بزنه و همراه با او تکرار کنه " مرده ها خاموشند...!!! " و فرمان آتش به جوخه های سبک مغز گارد آهنینش بده تا جانیانی چون هوراسیمای رومن و آدولف هیتلر ژرمن در محضرش روسفید شن و ضمنا خدا خدا کنه که ملت با این اسم گول بخورن و نفهمن منظور همون استالینه....!!!!

-- مبینا ، Jun 21, 2009

اگر آقای خامنه ای همون فردای تظاهرات اعلام میکرد انتخابات باطل راه فراری داشت لیکن بعد از گذشت ده روز و ریخته شدن خون جوانان وطن دیگر دیر شده همان اشتباهی را که شاه میکرد همیشه دیر به فکر می افتاد آقای خامنه ای بخدا مردم حتی اگر انتخابات هم باطل شود آرام نخواهند شد به تمام کائنات ما در حق مردم بد کردیم هر صدایی را با تهمت منافق و جاسوس در سینه خفه کردیم بس کنید کنار بکشید بروید دنبال کارتان از هفتاد میلیون جمعیت کشور واقعا صد هزار نفر خواهان ندارید این صد هزار نفر هم بیست هزار نفرشان برای رعب و وحشت کافیست یک کم سرتان رااز زیر برف بالا بیاورد خودتان و موقعیت تان را ببینید نمیدانم واقعا شما درک ندارید صدای مردم را نمی فهمید آیا احمدی نژاد هالو میتواند با هزاران خونی که ریخته شد در این مملکت حکومت کند؟ شما چه بخواهید و چه نخواهید موج مردم شما را میبرد پس بهتر است قبل از اینکه مثل باطل کردن آرا دیر شود اقدام کنید الان سریعا درخواست تشکیل مجلس خبرگان رهبری را بدهید بگذارید برای تغییر رهبری تصمیم بگیرند وگرنه طوفان سهمگین مردم شما را به زباله دانی تاریخ می اندازد حال من هرچه شریط بلاغت بود با تو گفتم تو خواه از سخنم از پند گیر و خواه ملال

-- یحیی ، Jun 21, 2009

اتفاق ذیل در خیابان گلشن نیز افتاد که آنها به شیشه ساختمانها شلیک میکنند . اگر از ساختمان یا پنجره نگاه کنی سنگ یا تیر می زنند. هیچکدام از اینها نیروی انتظامی نیستند. لباس شخصی اند اما کلاه کاسکت و سپر و باطوم دارند.»و ماموران لباس شخصی در حالیکه صورتشان پوشیده بود به مردم و منازل حمله میکردند و مردم را مورد ضرب و شتم قرار میدادند.

-- از خیابان گلشن ، Jun 21, 2009

جوخه های مرگ مسئول ترور مردم هستند! در راهپیمایی های بسیاری نقاط ایران کشته شده ها با اصابت گلوله ی سلاح های کمری و بیشتر از ناحیه ی گردن و سر جان باخته اند. این روش که در بسیاری کشورهای بلوک شرق در تاریخ رایج بوده در ایران اجرا می شود.
سلاح ها عموما از کالیبر کوچک و کمری سبک می باشند و افراد مسلح به آن در میان تجمع کنندگان با شماسایی فعال ترین و پر تحرک ترین افراد در میانه ی کار زار به آنها نزدیک شده و در آنی وی را هدف قرار می دهند. تمام اغتشاشات ایجاد شده در تهران و دیگر شهر ها هدایت شده و یکی از برنامه های طراحی شده برای پس از کودتای انتخاباتی بوده است. مطمئنا اگر بر روی جان باختگان تحقیق شود متوجه خواهید شد آنها از معترضان اصلی به خشونت بوده و همواره با جدیت تلاش می کنند تا اعتراض مدنی ادامه داشته باشد. هیچ گلوله ای به این دقت و از فاصله ی نزدیک گردن، حنجره، مخچه یا بصل النخاع را نمی تواند هدف قرار دهد. ضمن آنکه کالیبر کوچک اسله ها این امکان را که از دور اثر کنند سلب می کند. به مردم بگویید مراقب افراد فعال در صحنه ها باشند. جوخه ها در میان آنها نفوذ دارند

-- اعلام نمی کنم ، Jun 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)