تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از تظاهرات چند هزار نفری ایرانیان مقیم استکهلم

تظاهرات انبوه ایرانیان سوئد

مهرداد درویش پور

روز پنچ شنبه 18 ژوئن تظاهرات بزرگ همبسستگی ایرانیان با مردم ایران با شرکت چند هزار ایرانی ساکن استکهلم برگزار شد.

پیش از شروع تظاهرات هیئتی از برگزارکنندگان تظاهرات متشکل از مهرداد درویش پور و شهاب فیضی با مسئولان وزارت امور خارجه سوئد دیدار نمودند و مضمون قطعنامه تظاهرات بعد از ظهر را به اطلاع آنان رساندند و از وزارت امور خارجه سوئد خواستند تا با توجه به آن که تا چند روز دیگر سوئد ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد داشت از نفوذ خود برای اعتراض اتحادیه اروپا به حکومت اسلامی در سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم استفاده کنند. مسئولان وزارت امور خارجه سوئد ضمن همدلی با خواست های مطرح شده عنوان کردند که وزیر امور خارجه سوئد واکنش نشان داده است و اتحادیه اروپا نیز در صدد انتشار قطعنامه ای در این زمینه است.

در ساعت 4 بعد از ظهر نیز ایرانیان با حضور گسترده خویش در میدان مرکزی شهر استکهلم شعارهایی در حمایت از مردم ایران سر دادند. در این تجمع مریم یزدانفر نماینده پارلمانی حزب سوسیال دمکرات، آمینه کاکاباوه نماینده پارلمانی حزب چپ، بیگیتا اولسون نماینده پارلمانی حزب لیبرال و همچنین سخنگوی سازمان جوانان حزب سبز سوئد به سخنرانی پرداختند و سرکوب مردم توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

تظاهر کنندگان سپس به راهپیمایی پرداختند و شعار هایی در محکوم کردن کودتای ولی فقیه و دولت احمدی نژاد سر دادند.

در زیر قطعنامه تظاهرات که پیشاپیش مضمون آن از طریق رسانه های فارسی زبان باز تاب یافته بود و به دلیل کمبود وقت امکان قرائت آن میسر نشد، درج می یابد.

قعطنامه تظاهرات بزرگ همبستگی با مبارزات مردم ایران در استکهلم روز 18 ژوئن

تقلب گسترده و کودتای انتخاباتی اخیر، شوکی بود که مردم را به واکنش قدرتمند درآورد. مردمی که برای حذف احمدی نژاد به گسترده ترین شکل ممکن به میدان آمده بودند با ناباوری به دهن کجی ولی فقیه بر آن شدند تا با حضور میلیونی خود در خیابان ها نشان دهند که آنان نه خس و خاشاکی که احمدی نژاد آنان را نامیده است، بلکه ملت ایران اند. شعارهای مردم نظیر " مرگ بر دیکتاتور"، "دولت کودتاچی، استعفا، استعفا"، "این است شعار مردم، رفراندوم، رفراندوم" اراده مقابله با کودتاچیان را به نمایش میگذارد.

سرکوب اعتراضات گسترده مسالمت آمیز مردم که به کشته شدن تعدادی از جوانان ودانشجویان منجر شد و تهدیدات پی در پی نیروهای امنیتی، نتوانسته است اراده ایرانیان را در به عقب راندن ولی فقیه و دولت احمدی نژاد در هم بشکند و آنان رابه خانه ها باز گرداند.

ما تظاهرات کنندگان همبستگی خود با مردم ایران را اعلام مینمائیم و در پی آنیم با بانگ ایران آزادی، آزادی ایران، فریاد حق طلبانه مردم ایران را به گوش مردم و دولت سوئد برسانیم.

ما از دولت سوئد می خواهیم از به رسمیت شناختن این کودتای انتخاباتی و دولت احمدی نژاد خودداری کند و اتحادیه اروپا را به موضع گیری فعال تر در دفاع از خواست های مردم ایران فرا خواند.

ما خواستار ابطال نتایج انتخابات کنونی، تجدید انتخابات و برگزاری انتخابات آزاد زیر نظر مراجع بین المللی هستیم. ما مداخله و مشارکت نیروهای انتظامی و لباس شخصی ها را در سرکوب وحشیانه مردم محکوم میکنیم و ضمن پشتیبانی از جنبش اعتراضی مردم برای کسب حق شهروندی خود، خواهان آزادی بدون قید و شرط همه ی دستگیر شدگان و آزادی اجتماعات و تظاهرات شویم.

ما خواهان آزادی فوری کلیه زندانیان سیاسی در ایران هستیم.
ما خواستار آزادی اندیشه ، آزادی مطبوعات و آزادی احزاب در ایران هستیم

زنده باد آزادی ، برقرار باد دمکراسی در ایران

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با سلام خدمت دوستان عزیز
می خواستم به اقایانی که ادعا می کنند درگیری های اخیر هیچ اهمیتی نداشته و نظام را دچار هیچ مشکلی نکرده بگویم که اگرچه این اعتراضات با کشته شدن بسیاری از هموطنان عزیزمان همراه بود ولی چنان لرزه ای به اندام حکومت وارد کرد که سردمداران حکومت از بیم به خطر افتادن منافعشان هر روز از صبح تا شب نیروهای خود را مانند موجودات وحشی وادار به دستگیری فعالان جنبش ازادی می کنند. بنده یکی ازساکن محله هفت تیر کرج هستم دیروز ما صدای تیر اندازی در نزدیکی محل سکونتمان را شنیدیم و دقایقی بعد چندین خودرو و موتور سیکلت سپاه و بسیج در انجا حضور پیدا کردند همسایه ها می گفتند که در انها در حال تعقیب فرد موتور سواری بودند که در حال فرار بوده.حال نکته جالب اینجاست که چگونه سپاه و بسیج در حال فرو رفتن در مرداب ساخته دست خود هستند و از هیچ اقدامی مثل دستگیری فعالان سیاسی و مردم بی گناه رو گردان نیستند و اینگونه وحشی گری ها چیزی جز عمق ترس و وحشت سردمداران این نظام فاشیشتی را به نمایش نمی گذارد.

-- ازاده ، Oct 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)