تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
انتخابات ایران با مشاورین نامزدها

«رأی سوم مربوط به آقای احمدی‏نژاد است»

مریم محمدی


یک هفته پس از انتخابات دهمین دوره‏ی ریاست جمهوری در ایران، مهم‏ترین اخبار کشور، هنوز مربوط به این انتخابات و نتایج آن است.

ملاقات دیروز نمایندگان چهار نامزد ریاست جمهوری با آیت‏الله خامنه‏ای، رهبر جمهوری اسلامی، از مهم‏ترین رویدادهای هفته‏ی جاری بود. این ملاقات بنا به دعوت دفتر آیت‏الله خامنه‏ای صورت گرفته و اخبار منتشره از آن، تفسیرها و تحلیل‏های گوناگونی را موجب شده است.

با آقای مرتضی الویری که به نمایندگی از سوی آقای مهدی کروبی، یکی از دو نامزد اصلاح‏طلب، در این ملاقات حضور داشته است، گفت‏گویی کرده‏ام.

آقای الویری، به عنوان یکی از مشاوران آقای کروبی، نتیجه‏ی انتخابات و ترتیب آرا، به نظر شما، چگونه است؟

Download it Here!

بر مبنای اطلاعاتی که خودمان از صندوق‏های رأی داریم، بر این باور هستیم که آقای میرحسین موسوی بالاترین رأی را آورده است. رأی دوم از آن آقای کروبی و رأی سوم مربوط به آقای احمدی‏نژاد است. برآوردهای تقریبی ما از روی صندوق‏هایی که داریم، این نتیجه را نشان می‏دهد.

البته، با اطلاعات مختصری که داریم، به نظر می‏آید که انتخابات بین آقای میرحسین موسوی و کروبی، به دور دوم کشیده می‏شود. البته‏، این بر مبنای اطلاعات ما از صندوق‏ها است. چرا که متاسفانه، بسیاری از ناظرین ما موفق نشدند سر صندوق‏ها بروند و یا موفق نشدند که در تمام مراحل آن‏ باشند. گزارش‏های تکمیلی را هم به ما نداده‏اند. علی‏رغم این که قول داده بودند اطلاعات سر صندوق‏ها را به نامزدها می‏دهند و علی‏رغم مکاتبه‏ای که کرده‏ایم، هنوز نتوانسته‏ایم این اطلاعات را به‏دست بیاوریم.

بنابراین بدون تردید، به ضرس قاطع می‏گوییم، با این که جزو ستاد آقای کروبی هستیم، بالاترین رأی را آقای میرحسین موسوی آورده‏ است. ولی این که آقای میرحسین موسوی برنده‏ی انتخابات در همین مرحله‏ی اول است یا خیر، احتیاج به اطلاعات تفسیری دارد که فعلا در دست ما نیست.

ولی ‏آن‏چه که برای ما مسلم است، آن‏چه که از سوی وزارت کشور اعلام شده است، به هیچ‏وجه مورد تایید ما نیست و به نظر می‏آید، اصلا مورد تایید مردم هم نیست. اعتراضات میلیونی مردم گواه بر این مطلب است.

در باره‏ی تخلفاتی که گفته می‏شود در این انتخابات صورت گرفته، صحبت‏های زیادی شده است. شما اگر بخواهید این‏ها را برای ما دسته‏بندی کنید، چه خواهید گفت؟

یک سری تخلفات قبل از انتخابات انجام شد. مجموعه‏ای از تخلفات هم در روز برگزاری انتخابات به‏وقوع پیوست و نهایتاً، اتفاقاتی هم در زمان تجمیع آرا صورت گرفت. به هرحال، سه نامزد انتخابات معترض هستند و به این اتفاقات اعتراضات اساسی و مبنایی دارند.

آقای کروبی‏‏‏‏‏‏، به طور مشخص، نامه‏ای به شورای نگهبان نوشت و دلایلی را که باید این انتخابات ابطال شود، دسته‏بندی کرد که سه روز پیش به شورای نگهبان ارائه شد.

آقای میرحسین موسوی هم همین‏طور. آقای محتشمی، مسئول صیانت از آرای ایشان، در مصاحبه‏هایی که انجام داد و هم‏چنین در نامه‏ای که به شورای نگهبان نوشت، خواستار ابطال انتخابات شد.

آقای محسن رضایی هم باز این اعتراضات را به زبان و بیان دیگری دارد و معتقد است، تخلفات و تقلبات زیادی صورت گرفته است.

به هرحال، این مطلب منعکس شده، امیدوار هستیم که مسئولین توجه کنند و خواسته‏ی مردم را مورد توجه قرار بدهند.

ملاقات شما و نمایندگان سه نامزد دیگر با مقام رهبری (روز چهارشنبه) چه حاصلی داشت یا چه نتیجه‏ای را می‏توان از آن انتظار داشت؟
در این ملاقات، من به عنوان سخن‏گوی مجموعه‏ای که از سوی ستاد آقای کروبی دعوت شده بودیم، دغدغه‏ها و نگرانی‏های خود را مطرح کردیم. گفتم: وقتی تظاهرات و راه‏پیمایی‏های عظیمی به این ترتیب شکل می‏گیرد که در طول تاریخ ایران بی‏سابقه است، معلوم می‏شود که مردم نگرانی‏های جدی دارند و باید به این نگرانی‏ها توجه شود.

چون خود ایشان هم خواستند که صریح و روشن صحبت کنیم، در چهار سرفصل، توضیحات کافی در مورد خدشه‏دار بودن انتخابات بیان کردم. آقای دکتر بهشتی‏، فرزند آیت‏الله بهشتی هم از طرف آقای میرحسین موسوی، توضیح داد که چرا این انتخابات خدشه‏دار است و خواستار ابطال انتخابات شد. نماینده‏ی آقای محسن رضایی نیز همین‏طور.

مقام رهبری تکیه داشت که شورای نگهبان به دقت به این شکایت‏ها رسیدگی کند و نگرانی‏ها را برطرف کند. متقابلا، برخی از دوستان ما بیان کردند، با توجه به این که هفت نفر از دوازده نفر اعضای شورای نگهبان، برای آقای احمدی‏نژاد تبلیغ کردند و حامی وی هستند، بنابراین نمی‏تواند مرجعی معتدل و بی‏طرف برای رسیدگی به شکایات باشد.

گویا پیشنهادات مشخصی داشتید برای این که بررسی‏ها خارج از چهارچوب شورای نگهبان انجام بگیرد. همین‏طور است؟
پیشنهادی را ارائه دادم و خواستار آن شدم که یک مرجع یا کمیته‏ حقیقت‏یاب تشکیل شود و تخلفات را آن کمیته که مورد قبول همه‏ی کاندیداها باشد‏، بررسی کند. مقام رهبری تکیه داشت، با توجه به این که قانونا، دستگاه مشخصی، یعنی شورای نگهبان، باید این کار را انجام دهد، بنابراین ایجاد یک کمیته‏ی حقیقت‏یاب یا کمیته‏ی دیگری خیلی منطقی به ‏نظر نمی‏رسد.

پس، در نهایت تصمیمی گرفته نشد؟

به طور خلاصه، ما حرف‏هایمان را کامل و بدون پرده پوشی زدیم و مقام رهبری هم توصیه‏هایی برای وحدت جامعه و جلوگیری از خشونت داشت و جلسه پایان پیدا کرد. حال باید منتظر بود که در روزهای آینده چه تمهیدات جدیدی اندیشیده می‏شود.

امکان این که ملاقات شما و ارتباط‏تان با مقام رهبری تکرار شود، وجود دارد؟

این ملاقات را ما تقاضا نکردیم. بلکه دفتر مقام رهبری این ملاقات را تنظیم کرد. ظاهرا می‏خواستند که حرف و نظر ستادهای انتخاباتی و نامزدها را از زبان خودشان، بدون پرده پوشی و مستقیم، بشنوند. بنابراین، تقاضای جلسه به وسیله‏ی ما نبود، بلکه دفتر رهبری تنظیم کرد برای این که حرف‏ها شنیده شود.

این که در آینده چگونه خواهد شد، باز اگر دفتر رهبری، چنین تمهیدی را بیاندیشد و بخواهد جلسه بگذارد، طبیعتا ما استقبال می‏کنیم و مشتاق هستیم که بتوانیم حرف‏هایمان را مستقیما در میان بگذاریم.

ظاهراً، پیشنهاد ابطال انتخابات از جانب نماینده‏ی آقای موسوی و یا پیشنهاد شما، تشکیل کمیته‏ی حقیقت‏یاب، هیچ‏کدام مورد قبول واقع نشده است. آیا راه ملاقات یا رایزنی با اعضای شورای نگهبان، می‏تواند مورد نظر شما باشد؟ آیا می‏تواند به حل مساله کمک کند؟

در هر حال، ما پیشنهادمان را ارائه دادیم. حال ممکن است با بررسی‏هایی که انجام می‏دهند، این پیشنهاد را بپذیرند. ولی در عین حال، شورای نگهبان از نامزدهای ریاست جمهوری که شکایت کرده‏اند، دعوت کرده‏اند که روز شنبه در شورای نگهبان حاضر شوند و شکایت‏های‏شان را به صورت شفاهی هم مطرح کنند و بحث کنند.

قرار بر این است که من انشالله‏‏‏‏‏‏ شرکت کنم. روز شنبه، از طرف جناب آقای کروبی، به اتفاق یکی دو نفر از حقوق‏دان‏های مجموعه‏ی ستاد ایشان در شورای نگهبان شرکت خواهیم کرد.

طبیعتا، در آن‏جا حرف‏های‏مان را مطرح می‏کنیم. امید داریم و هدف‏مان این است که آرای مردم، آن‏طوری که واقعا رأی داده‏اند، در جای‏گاه خود بنشیند. بر این باور هستم که تا زمانی که این اتفاق نیفتد، کنترل آن‏چه که دارد در خیابان‏های تهران اتفاق می‏افتد، از دست همه‏ی ما خارج است.

بنابراین، برای این که جامعه‏ی ما به یک حالت تعادل و آرامش برگردد، تنها راه این است که مردم باور کنند، تقاضای آن‏ها که برگزاری انتخابات سالم است و ابهامات بزرگی که به وجود آمده، کاملا برطرف شود و آن کسی را که مردم واقعا به او رأی داده‏اند، مشخص شود. ما بر این باور هستیم که مردم به آقای میرحسین موسوی رأی داده‏اند.

قبل از روز شنبه که شما در شورای نگهبان حضور پیدا می‏کنید، قرار است دو تجمع بزرگ برگزار شود. یک تجمع همین امروز با شرکت آقای موسوی است و دیگری، فردا، حضور آقای کروبی و هواداران ایشان در نماز جمعه است…

در مورد برنامه‏ی امروز جناب آقای موسوی خبری ندارم. ولی آقای کروبی، همان‏طوری که در اطلاعیه‏ی ایشان آمده است، از میدان هفت تیر برای شرکت در نماز جمعه، حرکت می‏کند.
امیدوار هستید که این دو تجمع با آرامش برگزار شود؟

تشنج، اصلا به نفع هیچ کس نیست. مخصوصا به نفع نامزدهای معترض، مطلقا نیست. بنابراین، همه دارند مردمی را که به شدت نسبت به وضع موجود عصبانی هستند، به آرامش دعوت می‏کنند و از هرگونه کار تشنج‏آمیز برحذر می‏دارند.

این احتمال را هم می‏دهم که جریان‏هایی انحرافی بخواهند محیط را متشنج کنند، کارهای تخریبی انجام دهند، اتوبوسی آتش بزنند، شیشه‏ی بانکی را بشکنند و این را به حساب مردم یا به حساب حامیان نامزدهای انتخاباتی بگذارند. این را موکدا خود نامزدها در اطلاعیه‏های مختلف‏شان مطرح کرده‏اند و هرگونه خراب‏کاری و تخریب را محکوم کرده‏اند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

رأی کرباسچی معاون اول! کروبی به موسوی نشانه چیست؟

-- بدون نام ، Jun 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)