تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«احمدی‏نژاد عمل مجرمانه انجام داده است»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

امروز شنبه، بیست و سوم خرداد ماه سال ۱۳۸۸ خورشیدی، برابر با سیزدهم ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی است. یک روز از انتخابات ریاست جمهوری در ایران می‏گذرد و نتایج دور از انتظار آن اعلام شده است و در حالی که هر سه نامزد رقیب آقای احمدی‏نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، نتیجه‏ی این آرا را غیر قابل اعتماد اعلام کرده‏اند، رهبری جمهوری اسلامی با ارسال پیام زودهنگامی، نتیجه‏ی تاکنونی انتخابات را مورد تایید قرار داده و پیروزی آقای احمدی‏نژاد را محرز اعلام کرد.

پیام آقای خامنه‏ای که در تعارض آشکار با اعتراضات روشن نامزدهای سه‏گانه است، سردرگمی آشکاری برای مسئولان و مردم ایجاد کرده است.

در بسیاری از نقاط شهر تهران، به شهادت فیلم‏های خبری، اعتراضات و برخوردهای خیابانی میان معترضین به نتیجه‏ی انتخابات و نیروهای انتظامی جریان دارد. چه راهی پیش پای جامعه‏ی ایران است؟ چه اتفاقاتی ممکن است روی دهد؟


دکتر مهدی خزعلی

اختلال وسیع در شبکه‏ی مخابرات ایران، مانع از آن شد که تماس‏های تلفنی من، با مسئولان ستادهای نامزدها، قابل استفاده باشد. آقای قربانعلی بهزادیان‏نژاد، رییس ستاد میرحسین موسوی که یک روز قبل از انتخابات، به ما گفته بودند:

آقای احمدی‏نژاد عمل مجرمانه انجام داده است. بنابراین، انتخابات بین سه نامزد محترم و عزیز و یک مجرم هست.
آقای بهزادیان‏نژاد در مقابل این پرسش من که برنامه‏ی مشخص آقای موسوی برای ادامه‏ی این حرکت چه خواهد بود، گفتند:

انشاالله، الان داریم می‏رویم که ببینیم چکار می‏توانیم بکنیم. چون ما اصلا تصور این گونه فاجعه‏ای را نداشتیم که فکر کرده باشیم. چون این جمعیت، همه حکایت از این بود که آقای موسوی با رأی بالایی انتخاب می‏شود.

با دکتر مهدی خزعلی، تحلیل‏گر سیاسی و از منتقدان دولت نهم و سیاست‏های جاری که از آقای موسوی حمایت می‏کرد، صحبت می‏کنم:

Download it Here!

متاسفانه، ما خیلی مغموم شدیم. احساس می‏کنیم فیلم ما را گرفتند و کار خودشان را کردند. بسیاری از دوستان ما می‏گویند: این آخرین انتخاباتی است که شرکت می‏کنند. خود من هم دیگر در انتخاباتی شرکت نمی‏کنم که نتایج آن چنین است.

برای جلوگیری از چنین نتیجه‏ی اجتماعی‏ای، فکر می‏کنید آقای موسوی، کروبی و مسئولان، چه باید بکنند؟

من معتقد هستم که آقای موسوی و آقای کروبی، باید همان‏طور که وعده‏ها و شعارهایی می‏دادند، از آرای مردم صیانت کنند و تا آخر بایستند.

به چه شیوه‏ای؟

با اتکا به همان مردمی که از آن‏ها پشتیبانی می‏کردند.

به نظر شما، آقای موسوی و آقای کروبی، دقیقا، چه سیاست‏هایی را باید پیش بگیرند؟

انتظارم از مسئولین برای این که اصل نظام و مشروعیت آن زیر سوال نرود، از مسئولین رده‏ی بالا، مثلا، از آیت‏الله هاشمی رفسنجانی، از آقای خاتمی، آقای موسوی، می‏خواهم که وارد صحنه شوند. برای مثال، اگر فردا آقایان می‏خواهند در میدان آزادی جشن پیروزی بگیرند، باید تمام طرف‏داران آقای موسوی با پرچم‏های سبزشان در آن‏جا حضور پیدا کنند و آن فضا را به نفع خودشان و با حمایت از موسوی، بیان کنند.

شما می‏گویید «فیلم ما را گرفتند و کار خودشان را کردند»، فکر نمی‏کنید یک بار دیگر این مساله تکرار شود و آن حضور، با نماد سبز یا هر شکل دیگری، به پای پشتیبانی مهربانانه از رأی حاصله گذاشته شود؟ آن‏طور که در پیام رهبری بود؟

خیر، با شعار محکم «موسوی حمایت‏ات می‏کنیم»، حضور پیدا کنند و اجازه ندهند برای آنان جشن پیروزی باشد. ما موسوی را منتخب مردم می‏دانیم، هنوز. مگر این که شکایت‏ها بررسی شود.

ولی پیام رهبری حاکی از این بود که انتخابات در سلامت برگزار شده است…

انتخابات سالم را باید از نظر کاندیداها نگاه کرد. آقای موسوی آن را به دروغ و استبداد تعبیر می‏کند. آقای کروبی هم به چیدمان خیلی ناشیانه‏ی آرا، تعبیر می‏کند. با این تعبیراتی که دو کاندیدای مهم انتخابات دارند، طبیعتا نمی‏شود عجولانه تصمیم گرفت.

منظور از تصمیم عجولانه چیست؟

یعنی این که با این سرعت نمی‏توان به انتخابات مهر سلامت زد. باید به اعتراضات و شکایات کاندیداها رسیدگی شود، بعد نتیجه‏گیری کرد. قبل از این که به اعتراضات رسیدگی شود، حکم بدهیم، خود محل تأمل است.

از شب قبل از انتخابات، حالت حکومت نظامی در اطلاع‏رسانی ایجاد شد. تمام راه‏های ارتباطی قطع شدند. اس‏ام‏اس، قطع شده سایت‏هایی فیلتر و حتا تانل‏های ارتباطی اینترنتی محدودیت‏هایی دارد وی.پ.‏ان.ها قطع شده است. راه‏ها به کلی محدود شده، اصلاح‏طلب‏ها رسانه‏ای هم ندارند که به هم‏دیگر اطلاع‏رسانی کنند.

دیشب درگیری شد و در ستاد آقای موسوی گاز اشک‏آور انداختند و پلمپ می‏شود. امروز هم در خیابان‏ ولی‏عصر تظاهرات است و با باتوم افراد را می‏زنند. الان هم خبر دارم که باز آن‏جا تظاهرات برپاست.

ولی در پیام رهبری آمده بود که از نظر نظام، این انتخابات به پایان رسیده است.

من هم می‏توانم به آقای احمدی‏نژاد این پیروزی‏ ایشان را تبریک بگویم، همان‏طور که صدام حسین در عراق با آرای صد در صد رأی آورد و بشار اسد با نود و هفت و دو دهم درصد، در سوریه رأی آورد.

مردم بعد از اعلام نتایج آرا، در بهت کامل به سر می‏برند. انگار خاک مرده بر این سرزمین پاشیده‏اند. در وزارت‏خانه‏ها، در ادارات، مردم در یک بهت کامل هستند. خبری از شادی نیست.

شاید هم فردا با فراخوانی در مردم شادی مصنوعی ایجاد کنند، ولی واقعیت این است که وقتی دوم خرداد آقای خاتمی انتخاب شد، مردم خودجوش به خیابان‏ها ریختند و شادی کردند.

فکر می‏کنید، بنا بر مناسباتی که در نظام هست، امکاناتی که به لحاظ قانونی موجود است، آیا در این چهارچوب هیچ راهی باقی مانده است؟

وقتی آرا را بلافاصله و قبل از رسیدگی به اعتراضات، مهر تایید می‏زنند، در این چهارچوب، نمی‏دانم راهی باشد یا نه ، انشاالله که هست. اما واقعیت این است که انتخابات آقای احمدی‏نژاد در چهار سال پیش نامشروع بوده، چون ایشان با تخریب رأی آورد و چهار سال حکومت او را نامشروع می‏دانم.

الان هم ایشان از روش تخریب استفاده کرد و همان‏طور که شورای نگهبان گفت، اگر تخریب در آرا تاثیر داشته باشد، ابطال انتخابات لازم است، الان ایشان تخریب را انجام داده است.

اگر قبول کنید که ایشان تخریب کرده‏اند، آن وقت باید قبول کنید که این آرا واقعی است…

خیر! می‏خواهم بگویم، در قدم اول، آن‏چه که مسلم است، ایشان تخریب کرده‏ است. اما در مورد میزان آرا، بعد از باز شدن صندوق‏ها، در تماس‏هایی که از شهرستان‏ها با من داشتند، هر صندوقی که باز می‏شد، شصت درصد و حتا از کیش با من تماس گرفتند و گفتند که هفتاد و پنج‏درصد، آرای‏ موسوی بود، چطور می‏شود که همه‏ی این‏ها عوض شود.

در یکی از شهرستان‏های چابهار، پنجاه هزار و پانصد رأی از آن آقای موسوی بود و آقای احمدی‏نژاد، فقط نهصد رآی داشت.

ما روی آرا جدی نظر داریم و معتقدیم طبق گزارش‏هایی که تا قبل از اعلام آرا توسط وزارت کشور به ما می‏رسید، آقای موسوی بالای شصت درصد رأی داشتند.

در بعضی جاها ناظرهای کاندیداها نبودند، ولی در برخی حوزه‏ها بوده‏اند.

در بعضی جاها، بعد از این که ناظران کاندیداها را با ضرب و شتم مجروح و خونین مالی کردند، از حوزه‏ی رأی‏گیری خارج کردند. در بعضی جاها، صندوق‏های سیار را بدون ناظر حرکت داده‏اند. تعداد زیادی صندوق سیار درست کردند که تا به حال در انتخابات سابقه نداشته است.

البته، همه جا صحبت از تقلب هست، ولی محتمل‏ترین شکل این تقلب، به نظر شما چیست؟

من معتقد هستم، مسیر شعبده‏بازی‏ای که شده، در همان آمارهایی که آقای احمدی‏نژاد نشان می‏داد، یک جعبه‏ی مارگیری داشت. این جعبه‏ی مارگیری در وزارت کشور، در تجمیع آرا و در ورود به کامپیوتر و نرم‏افزارها، کارهای خوبی صورت داده و نتایج برعکس شده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اقا جوابش را دارد در خیابانهای ایران دریافت میکند. متاسفم برای مردم ایران و در عین حال خوشحالم که خدا دشمنان مردم را از احمقها قرار داده. واقعآ از این بهتر نمیشد ان نمایش
صلح جویانه مردم را به یک تراژدی تبدیل کرد . هر چند جای هیچ تردیدی نمانده که شما خود بدنبال این ناارامیها بودید وگرنه حداقل میتوانستید برد اخمدی نژاد اسرائیلی را با اختلاف ارا کمتر با دیگران اعلام و اعمال کنید. اخر کدام ایرانی باور میکند که کروبی یک درصد ارا را هم کسب نکند. واقعآ به این حرکت چیزی به جز حماقت نمیتوان گفت.
ولی حسنش به این است که دعاهای 30 ساله نسل من بالاخره مستجاب شد و خدا شر دشمنان مردم ایران را به خودشان برگرداند. بزرگترهای ما از روز اول هم میگفتند که از پس اخوند فقط اخوند بر میاید.
اقای خامنه ای از برادر محسنت باید میشنیدی وقتی که گفت: در بعضی عرصه ها اولین اشتباه اخرین اشتباه خواهد بود. بخاطر این اشتباه از شما تشکر میکنیم.
به امید روزی که شما و دیگر دشمنان طالبان صفت مردم ایران مجبور به فرار از ایران شوند و چند صباحی هم شما زندگی در تبعید را تجربه کنید. واقعآ جالب است سرتان را همچنان زیر برف نگاه داشته اید و شبکه خبر؟!! مشغول پخش برنامه های معمولی خود میباشد و همزمان تمام دنیا در حال تماشای صحنه های با شکوه نبرد خیابانی مردم با قاتلان میباشد. به مردم ایران تبریک میگویم که دشمنانشان چنین ابلهانی هستند. بیدار شوید به خواب رفته گان انجلس، زمان سانسور مدتهاست که گذشته. بیدار شوید و سربازان این کشور را به جان مردم نیاندازید.اگر اشتباه محمد رضا را فراموش کرده اید فراموش نکنید که هیچ ملکی با ظلم پایدار نمیماند.
مردم اگر نخواهند به بهشت بروند چه کسی را باید ببینند؟ اگر چشم دلتان و سرتان کور نبود در این سالها مبارزه زنان ایرانی برای بدست اوردن کمترین ازادیها که ازادی پوشش است، میدیدید و دست از زور گویی برداشته و با مردم همراه میشدید. شمایی که چون به خلوت میروید ان کار دیگر میکنید، اندکی دیگر در غارتان بمانید تا
ما اینبار جشن پیروزی بگیریم.

-- بابا ، Jun 14, 2009

آقای خزعلی عزیز، بیایید روراست باشیم. نه برای علی خامنه ای راه برگشت وجود دارد و نه برای نامزدهای اصلاح طلب و هوادارانشان. و این به معنای تغییر گریزناپذیر تمامی معادله های سیاسی و کل سیستم حکومتی ایران خواهد بود. اگر فاشیستهای کودتاگر پیروز شوند این به معنای حکومت نظامی سپاه پاسداران خواهد بود، و اگر اصلاح طلبان و مردم تار و پود استبداد و کودتاچیان را درهم پیچند، آن به معنای پایان همیشگی حکومت ولایی در ایران خواهد بود. به امید آن روز که چندان دورنیست اگر بخواهیم و اگر موسوی و کروبی عقب نکشند.

-- حسام ، Jun 14, 2009

در بیرون آوردن آقای احمدی نژاد از صندوقهای رأی همان شیوه ای را به کار بردند که زمانی برای آنکه رجائی را رئیس جمهور کنند به کار بردند، و هرکه اعتراض کرد را یا زندانی کردند یا کشتند ولی بیچاره رجائی نیز نماند که نماند و هیچگاه معلوم نشد که او و وزیرش را چه کسی ترور کرد

-- حسین ، Jun 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)