تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گوی «تاگس اشپیگل» با مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی

کروبی: مصالحه با آمریکا به سود منافع ایران است

برگردان: مجید روشن‌زاده

مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی و داوطلب نامزدی ریاست جمهوری ایران در گفت و گو با روزنامه معتبر آلمانی «تاگس اشپیگل» به انتقاد از سیاست‌های احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران پرداخته و می‌گوید که اظهارات تند احمدی‌‌نژاد از یک طرف و رفتار بوش از طرف دیگر بر مشکلات خاورمیانه افزوده است.

کروبی در مورد هولوکاست و قتل عام یهودیان توسط فاشیست‌ها که بارها از طرف احمدی‌نژاد انکار شد، می‌گوید‌‌: «هولوکاست یک حقیقت انکار‌ناپذیراست و انکار آن بی‌معناست.»


مهدی کروبی، کاندیدای دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری

بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۵ شما‌، آیت‌الله خامنه‌ای را متهم کردید که پیروزی‌تان را به سرقت برده است. آیا این بار و در انتخابات آینده انتظار رفتار بی‌طرفانه بیشتری از مسئولین دارید‌؟

نمی‌خواهم در‌باره گذشته صحبت کنم. دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد به زودی به پایان می‌رسد. در آن زمان عامل تقلب در انتخابات، وزارت کشور بود و نه رهبر مذهبی. ما در دوران سختی به سر می‌بریم و الان هم نمی‌گویم که اوضاع بهتر خواهد شد. احمدی‌نژاد دستگاه دولت را در اختیار دارد، اما ما می‌خواهیم که از حق خود دفاع کنیم.

برای غرب، ایران خطری برای امنیت جهان است. آیا این نظر غرب برای شما قابل فهم است؟

سیاست‌های احمدی‌نژاد اشتباه است و از نظر ما قابل قبول نیست. چنین سیاست‌هایی تنها منجر به آن می‌شود که ما دشمنان بیشتری پیدا کنیم. احمدی‌نژاد اغلب نیندیشیده حرف می‌زند. به طور مثال او می‌گوید که قطعنامه‌های سازمان ملل ورق پاره‌هایی بیش نیستند.

آخر چگونه می‌توان به راحتی چنین حرف غیر معقولی را زد؟ اما یک چیز مهم است. تقویت افراطی‌گری و رادیکالیزم در ایران بی‌دلیل نیست. زمانی که ما اصلاح‌طلبان بر سر قدرت بودیم، غرب ما را چندان مترقی و پیشرفته به حساب نمی‌آورد و همواره سطح خواسته‌هایش را بالا می‌برد.

ما در آن زمان گفتیم و هشدار دادیم که غرب باید مواظب باشد و سطح خواسته‌هایش را مدام بالا نبرد، زیرا این کار به تقویت و رشد افراطی‌گری و رادیکالیزم منجر خواهد شد. باید این را هم بگویم که ما نمی‌دانستیم که اوضاع تا این اندازه که امروز شاهد آنیم رادیکال خواهد شد.

امروز سیاست‌های اوباما بر گفت و گو استوار است. آیا شما خواهان گفت و گو با آمریکا هستید؟

اظهارات اوباما با اظهارات بوش بسیار فرق می‌کند. سیاست‌های بوش اشتباه بود و مشکلات خاورمیانه را بغرنج‌تر کرد. از اوباما انتظار می‌رود که گام‌های عملی بر دارد. میان ایران و آمریکا دیوار بی‌اعتمادی هست. برای ریزش این دیوار به مشت محکم و ضربات پرقدرت مانند ضربات فرود آمده بر دیوار برلین نیازمندیم.

اما آمریکایی‌ها زندگی را برای ما سخت کرده‌اند. آن‌ها حتی از دادن قطعات جایگزینی برای هواپیما‌های ما خودداری می‌کنند، به همین خاطر باید این قطعات را در بازار سیاه تهیه کنیم. ما می‌خواستیم هواپیما‌های ایرباس بخریم ولی آمریکا مانع آن شد. اگر آمریکایی‌ها دست از این کارها بر‌دارند، شرایط برای نیروهای معتدل بهتر و آسان‌تر خواهد شد.

شما از آمریکا می‌خواهید که گام‌های عملی بر‌دارد. اما سهم خود ایران در بهبودی روابط چیست؟

بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ما با آمریکا در افغانستان همکاری خوبی داشتیم. اما آمریکایی‌ها تا کنون این کار ما را جبران نکردند و به ما در عوض آن چیزی ندادند. چندین دهه است که آمریکایی‌ها ایران را زجر می‌دهند. به همین خاطر امروز آن‌ها باید گام اول را بردارند.

اوباما به مناسبت نوروز برای مردم و رهبران ایران پیام فرستاد. از این رو، اکنون توپ در زمین ایران است.

من نمی‌دانم که در حال حاضر توپ کجاست. من اصلاً فوتبال بلد نیستم و بازی هم نمی‌کنم. اما این را می‌دانم که منافع ایران ایجاب می‌کند که این مشکلات حل شوند.

یکی از مواردی که به وخامت رابطه ایران و آمریکا منجر شده، اظهارات احمدی‌نژاد درباب هولوکاست است.

هولوکاست یک امر واقعی است و قتل عام صورت گرفته است. بنابراین نباید بیهوده با انکار هولوکاست به دفاع از هیتلر برخاست. برای ما ایرانیان بی‌معنی است که به حقیقت کشتار توسط این قاتل (هیتلر) شک کنیم.

اما مهم این است که فلسطینی‌ها در فلسطین زندگی کنند. فلسطین سرزمین اجدادی آن‌هاست و سکونت در آنجا حق آن‌هاست. به همین خاطر مسلمانان و یهودیان باید راهی برای زندگی مشترک پیدا کنند.

اما در مورد مساله اتمی، آیا فکر نمی‌کنید که بهایی که ایران اکنون برای این پیشرفت اتمی می‌پردازد، سنگین است؟

ایران کشور مهمی است و به کسی اجازه دیکته کردن نمی‌دهد. ما می‌خواهیم به دانش فن‌آوری هسته‌ای مسلط شویم. در عین حال معتقدیم و برای ما مهم است که با یکدیگر صریح و شفاف حرف بزنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم.

باید با شفافیت کامل رفتار کنیم و همه ابهامات را رفع کنیم. فکر می‌کنم که رفتار شفاف ما و اعتماد‌سازی متقابل تأثیر خود را در گذشته نشان داد. اما مواضع تند و سخت آمریکا از یک طرف و اظهارات احمدی‌نژاد از طرف دیگر اوضاع را پیچیده‌تر کرد.

در واقع رفتار بوش و احمدی‌نژاد باعث تحریک متقابل شد و به بغرنجی اوضاع افزود. بخشی از فشارهایی که به ایران وارد می‌شود پیامد سخنان تند احمدی‌نژاد است. واشنگتن از این اظهارات تند رییس جمهور ایران برای منزوی کردن ایران استفاده کرد.

به نظر می‌رسد که ایرانیان در اصل موضوع، یعنی کسب فن‌آوری هسته‌ای اختلافی نداشته باشند.

بله، تا جایی که مسأله بر سر کسب فن‌آوری هسته‌ای است، میان ما ایرانیان اختلافی نیست.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)