تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«احمدی نژاد انتخاب شود، ریشه‌ی روحانیت را خواهد زد»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

یکی دیگر از برنامه‏های «روی خط زمانه» را به انتخابات دهمین دوره‏ی ریاست جمهوری ایران اختصاص داده‏ام و در این زمینه با آقای مهدی خزعلی، پزشک، فعال سیاسی، از منتقدان سرشناس دولت آقای احمدی‏نژاد و هم‏چنین فرزند آیت‏الله خزعلی‏، از روحانیون حامی آقای احمدی‏نژاد، گفت و ‏گو کرده‏ام.

با آقای مهدی خزعلی درباره‏ی تغییرات کمی و کیفی ممکن در فضای انتخابات، با توجه به ورود محسن رضایی صحبت کرده‏ام.

Download it Here!

آقای خزعلی، آیا حضور محسن رضایی، اولین فرمانده‏ی سپاه که از طرف آیت‏الله خمینی منصوب شده و دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام که خود را اصول‏گرا می‏داند، می‏تواند وضعیت را در جبهه‏‏ی اصول‏گرایان و اساساً در نتیجه‏ی کلی انتخابات تغییر دهد؟

فکر می‏کنم، ورود آقای محسن رضایی تاثیری در صحنه‏ی انتخابات ندارد. به این دلیل که ایشان اساساً، درصد آرای قابل توجهی را به خود اختصاص نمی‏دهند و نام ایشان در بین رقبای اصلی مطرح نیست.

شما پایگاه‏های معینی را در میان سپاه و در میان بخشی از اصول‏گرایان منتقد آقای احمدی‏نژاد، برای آرای آقای رضایی نمی‏شناسید؟

فقط امیدی هست که بخشی از اصول‏گرایان که به صورت ارزشی و اصولی با آقای احمدی‏نژاد مشکل دارند، به ایشان رأی بدهند. این‏ها هم فکر نمی‏کنم، پنج‏درصد کل آرا را شامل شوند.

پنج‏درصد آرا هم چیزی حدود پانصدهزار رأی خواهد شد. با توجه به احتمال دو دوره‏ای شدن انتخابات و این که آقای کروبی در دوره‏ قبل هم چندصد هزار رأی با آقای احمدی‏نژاد فاصله داشت و آن اتفاق افتاد، نمی‏تواند تاثیرگذار باشد؟

دوره‏ی قبل را نباید با الان مقایسه کرد. در دوره‏ی قبل آقای احمدی‏نژاد این همه سفر استانی نرفته بود، این همه هزینه‏ نکرده بود، این همه هدایای رییس جمهور‏انه نداده بود و چهار سال رادیو تلویزیون در اختیار ایشان و تبلیغات ایشان نبود.

فاصله‏ای که الان آقای احمدی‏نژاد با بقیه از نظر شهرت، حضور و هزینه‏ی تبلیغات دارد، فاصله‏ی بسیار زیادی است.

یعنی شما طرف اصلی رقابت را هم‏چنان آقای احمدی‏نژاد می‏بینید؟

الان رقابت بین آقای موسوی و آقای احمدی‏نژاد است و حتی فاصله‏ی آقای کروبی را با آنان زیاد می‏بینم.
احمدی‏نژاد، الان به عنوان مشهورترین کاندیدای این دوره‏ مطرح است. احمدی‏نژاد را با دوره‏ی قبل نباید مقایسه کرد. الان فرق می‏کند. آن موقع، فاصله‏ی آقای هاشمی هم با نفر دوم زیاد نبود.

پس با وجود نارضایتی‏هایی که از آقای احمدی‏نژاد وجود دارد و حتی در برخی اصول‏گریان هم مشهود است، شما تصور می‏کنید که اجماع آن‏ها هم‏چنان بر آقای احمدی‏نژاد خواهد بود؟

اگر اصول‏گرایان، به‏خصوص روحانیت، کمی دقت کند، با اطلاعاتی که من دارم، دور بعد احمدی‏نژاد برای آن‏ها هم خطر جدی خواهد بود. یعنی ایشان این چهارسال را صبر کرد که حمایت آنان را برای دوره‏ی بعد از دست ندهد. ولی دوره‏ی بعد دیگر نیازی ندارد که صبر کند.


دکتر مهدی خزعلی

منظورتان این است که آقای احمدی‏نژاد در دور دوم چون مطمئن است دیگر دور بعدی وجود نخواهد داشت، در مقابل روحانیت هم مقاومت خواهد کرد؟ مشکلاتی برای روحانیت ایجاد خواهد کرد؟

من معتقدم روحانیت سنتی و به‏خصوص، مسئولینی که الان هستند، با ایشان در دور دوم چالش جدی پیدا خواهند کرد. شانس ایشان برای رأی آوردن در این دور هم بالاست.

بر اساس چه شواهدی فکر می‏کنید که ایشان در مقابل روحانیت خواهد ایستاد؟

برای مثال، مطلبی را می‏خواهم نقل کنم که برای آقایان زنگ خطری است؛ ایشان توسط یکی از بستگان پیغامی به آقای پالیزدار داده بود که: «بعد از انتخابات قویاً از شما حمایت می‏کنم». این یک پیام دارد، یعنی این که: من منتظر هستم از این انتخابات رد شوم. نمی‏خواهم حمایت اینان را از دست بدهم.

این خبر برای شما موثق است؟

این را آقای پالیزدار از قول یکی از بستگانش که به دیدار او در بیمارستان (بیمارستان امام خمینی) رفته بود، نقل کرد. گفته بود: «بعد از انتخابات، قویا ازت حمایت می‏کنم.» معنای چنین پیامی این است که به جنگ همه‏ی آن‏هایی که ایشان متهم کرده، خواهد رفت.

این چراغ خطری است که الان روشن شده، پس ایشان این کار را خواهد کرد. قطعا اگر صبر کرده، برای این است که آرای آنان را از دست ندهد. بعد از انتخابات با همه‏ی آقایان تسویه حساب خواهد کرد.

آقای خزعلی، برای من سوالی در مورد مواضع شما پیش می‏آید. شما منتقد جدی آقای احمدی‏نژاد و مدافع افشاگری‏های آقای پالیزدار هستید. آن‏طور که می‏گویید، آقای احمدی‏نژاد بعد از انتخاب شدن، می‏خواهد با مفاسد اجتماعی، به نوعی که آقای پالیزدار افشا کرده است، مبارزه کند. شما قطعا باید موافق این روند باشید…

نه، نه. من مبارزه با مفاسد اقتصادی را تایید می‏کنم و معتقدم پالیزدار مغرض نبوده و گزارشی را که همه‏ی آن درست بوده، به مجلس ارائه کرده است. این گزارش درست است و اگر کسی آن را تکذیب کند، من از آن دفاع خواهم کرد.

اما نمی‏گویم که آقای پالیزدار در ابتدای امر، بازیچه‏ی دست یک جناح نشده بود. آقای احمدی‏نژاد، برادر و خواهر آقای احمدی‏نژاد، ایشان را تشویق کردند که گزارش را ارائه بدهد. اما وقتی دیدند، ادامه‏ی این کار ایستادن در مقابل کسانی است که قدرت در دست‏شان است، عقب‏نشینی کردند، سکوت کردند و از او حمایت نکردند. من با این مخالف هستم.

الان هم منتظر هستند، در دوره‏ی بعد که دیگر خرشان از پل گذشت، باز دوباره همان حرکت را ادامه بدهند. من می‏خواهم این را به آقایان معرفی کنم که: شما اشتباه نکنید!

مواضع من که مشخص است. من با همه‏ی این حرف‏ها موافق هستم و معتقد‏م اگر ریالی از بیت‏المال رفته و ضوابط رعایت نشده است، به هرکسی، در هر لباسی که مربوط باشد، باید برگردد.

اما آقای احمدی‏نژاد، با آن شعارهای‏اش چرا حمایت نکرد؟ من که همیشه حمایت کردم.

به این ترتیب، حمایت بعدی ایشان هم ممکن است از آقای پالیزدار درست نباشد یا جزو وعده‏های انتخاباتی باشد؟

حمایت بعدی‏اش را هم آقای پالیزدار نمی‏خواهد. آقای پالیزدار بسیار از ایشان آزرده خاطر است و می‏گوید که در این مسیر به او جفا شده، آن‏ها او را هول داده‏اند، تحریک‏اش کرده‏اند و بعد پشت‏اش را خالی کرده‏اند. این که ایشان آزرده است، بحث دیگری است. این که درست عمل نکردند و تسلیم قدرت شدند، بحث دیگری است.

تشخیص من این است که آقای احمدی‏نژاد به احتمال قوی رأی می‏آورد و دور بعد هم ایشان رییس جمهور است. اما می‏خواهم به آقایانی که می‏خواهند به او دل خوش کنند بگویم، همان‏طور که در دور نهم گفتم اگر ایشان بیاید، ما با دنیا چالش خواهیم داشت و وارد یک جنگ سرد خواهیم شد، الان هم می‏گویم:

اگر ایشان بیاید، آقایانی که حمایت می‏کنید، همه‏ی شما با او مشکل خواهید داشت و ریشه‏ی روحانیت را خواهد زد.

از اصلاح‏طلبان گذشته، به نظر شما، اگر آقای محسن رضایی به عنوان یک اصول‏گرا بیاید، بهتر خواهد بود؟

ما راضی خواهیم بود که هر کسی بیاید، ایشان نیاید. ولی خُب رضایت ما مثل این که شرط نیست. رضایت آقایان دیگری شرط است که رضایت ما را زیاد به حساب نمی‏آورند.

همیشه در باره‏ی حمایت رهبری از آقای احمدی‏نژاد می‏شنویم. ولی در مساله‏ای که اخیراً در ارتباط با سازمان حج و زیارت و الحاق آن به سازمان گردشگری پیش آمد، آقای خامنه‏ای موکداً با ایشان مخالفت کرد، به نوعی که آقای احمدی‏نژاد تصمیم‏اش را برگرداند. آیا این نشانه‏ی تردید رهبری در حمایت قاطع گذشته از ایشان است؟

احساس من این است که آن اطمینان خاطری که ایشان تمام شهرها را گرفته و با رأی بالا رییس جمهور خواهد شد، از بین رفته و نگرانند که نکند بازنده باشد و ما از یک بازنده حمایت کنیم.

برداشت من، کلاً از جناح قدرت این است که دارند سبک سنگین می‏کنند که اگر موسوی آمد، ما بازنده‏ی مطلق نباشیم، بگذاریم هرکه آمد، با او باشیم. این مسیری است که در هر جا دیده می‏شود. مثلا، آقای جاسبی می‏گوید که دیگر حمایت نمی‏کند. خیلی‏ها موضع نمی‏گیرند، برای این که می‏خواهند یک موقع رأی‏شان در سبد بازنده قرار نگیرد.

بنابراین، این پیام را دارد که آن‏قدر روشن و شفاف نیست و همه مردد هستند.

اما با اطمینان می‏توان گفت که آقای محسن رضایی اصلا شانسی ندارد، آقای کروبی هم شانسی ندارد. بین این دو بزرگواری که مانده‏اند (آقای احمدی‏نژاد و آقای موسوی)، هر کسی انتخابی می‏کند، ما هم انتخاب خودمان را می‏کنیم.

پایگاه‏های اجتماعی آقای احمدی‏نژاد و آقای موسوی را در کجاها می‏بینید؟

آقای احمدی‏نژاد در میان توده‏ها، شهرستان‏های کوچک و مردم روستاها پایگاه دارد و آقای موسوی هم در شهرهای بزرگ و در میان نخبگان و تحصیل‏کرده‏ها، پایگاه بالایی دارد. پایگاه این دو نفر، کاملا متفاوت است.

ترکیب جمعیتی ایران، به نفع کدام‏یک از این دو است؟

از این جهت که الان در ایران ترکیب جمعیت شهرنشین ما بالا رفته، امید برای موسوی هم هست. اگر این ترکیب به اول انقلاب که هفتاد درصد جمعیت روستایی بودند برمی‏گشت، آن وقت آقای موسوی هیچ شانسی نداشت. اما با توجه به این که الان برعکس شده و جمعیت شهرنشین ما اکثریت هستند، این امید را داریم که آقای موسوی بتواند رأی بیاورد.

اما موسوی دست خالی است. موسوی رسانه‏ای ندارد. با یک سایت که نمی‏شود رییس جمهور شد. آن طرف دارد تحت عنوان مثلا، «هدیه‏ی دولت نهم به ملت شریف» بمباران رسانه‏ای می‏کند و از جیب خودمان می‏خواهد راه‏آهن شیراز را به ما هدیه کند.

وظیفه‏تان را انجام داده‏اید، دیگر چرا «هدیه»؟ از جیب ما می‏خواهید هدیه کنید؟ این تبلیغات و تیزرهایی که در «سال الگوی مصرف» هزینه می‏شود، از جیب ما هزینه می‏کنند که به ما بگویند، به شما هدیه داده‏ایم.

تبلیغاتی که دارد از جیب ما انجام می‏شود. آقای موسوی چیزی ندارد. دست خالی است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آخ جون !
من به احمدی نژاد رای میدم.

-- hasan ، May 5, 2009

این مصاحبه از اول تاآخرش به عنوان یک کار ژورنالیستی حرفه ای! لنگ میزند بخصوص بخشی که راجع به دوستی آقای دکتر با پالیزدار و حمایت احمدی نژاد بعد از انتخابات از ایشان از تاج تا دم خروس کاملأ پیداست.

-- pirooz ، May 5, 2009

احمدي نژاد واقعيت هارا ميگويد.گر چه در زمانه هزار رنگ نبايد حقيقتها را صريحا گفت.ترا به خدا به رهبري بنويسيد تا دير نشده يك اصلاحات واقعي را رهبري كند:
1-حداكثر عضويت هر فرد در شوراي نگهبان هشت سال
2-حداكثر تعداد روحانيون در خبرگان پنجاه درصد و بقيه نماينده كليه اقوام مذاهب انجمنهاو...
3-انتخوابي شدن مصلحت نظام هر هشت سال يك بار توسط مردم
4- انتخابي شدن فقهاي شوراي نگهبان توسط مردم نه رهبري

-- بدون نام ، May 6, 2009

الان هم می‏گویم:
اگر ایشان بیاید، آقایانی که حمایت می‏کنید، همه‏ی شما با او مشکل

تبليغ به اين خوبي براي احمدي نژاد نديده‌بودم.

-- اكبر اصغري ، May 6, 2009

کاش تو دهاتا هم این تر نت بود.

-- مجید غصه خور ، May 6, 2009

چه تیتری !
چه مطلبی
جای تشکر داره .

-- احسان ، May 6, 2009

آیت‏الله خزعلی‏، مرجع تقلید نیست. اصلاح کنید.
-----
با تشکر
اصلاح شد.

-- هاتف ، May 7, 2009

امیدوارم موسوی رای بیاره وگرنه اینجا هم میشه افغانستان

-- d.r ، May 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)