تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

راه احمدی‌نژاد به رم ختم شد

بیژن روحانی
rohani@radiozamaneh.com

Download it Here!

اجلاس جهانی سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد «فائو» صبح امروز در رم پایتخت ایتالیا آغاز به کار کرد. نمایندگان بیش از ۶۰ کشور جهان در این اجلاس جهانی با موضوع تغییرات آب و هوایی، انرژی و غذا شرکت کردند.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران نیز در اولین سفر اروپایی خود در رأس هیأتی به همراه اسکندری وزیر کشاورزی، متکی وزیر امور خارجه و ثمره‌ هاشمی مشاور عالی رییس‌جمهور، پیش از ظهر امروز وارد رم شد.


محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران در سفر به ایتالیا

این اجلاس با پیام رییس‌جمهور ایتالیا، جورجو ناپولیتانو آغاز شد و سپس دبیر کل سازمان ملل متحد بان کی مون سخنرانی خود را ایراد کرد.

دبیر کل سازمان ملل در نطق خود خواستار دو برابر شدن تولیدات مواد غذایی تا سال ۲۰۳۰ شد. پس از آن پیام پاپ بندیکت شانزدهم خطاب به سران کشورهای جهان قرائت شد که در آن رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار همبستگی بین‌المللی برای مقابله با بحران مواد غذایی شده بود.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران که ساعت چهار بعدازظهر به وقت تهران در اجلاس جهانی «فائو» سخنرانی می‌کرد، در بخشی از سخنان خود بار دیگر سازمان ملل و شورای امنیت را به تبعیت از قدرت‌های بزرگ متهم کرد:

«ساز و کار سازمان ملل، در حالی که برخی از این قدرت‌ها برای شورای امنیت که بالاترین نهاد تصمیم‌گیری است، تکلیف تعیین می‌کنند و از آن استفاده‌ی ابزاری می‌نمایند، چگونه می‌تواند شرایط را بسامان کند؟»

وی سپس با اشاره به افزایش بهای انرژی در بازارهای جهانی و کاهش ارزش دلار، بخشی از آن را ناشی از اراده‌ی برخی قدرت‌های بزرگ دانست و گفت: «امروز برنامه‌ریزان برخی قدرت‌های بزرگ به ناچار برای کاهش تبعات عملکرد دیروز خود و از سوی دیگر برای تحمیل اراده‌ی خود بر بازار، اقدام به کاهش ارزش برابری دلار می‌کنند.»


سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در اجلاس فائو

رییس‌جمهور ایران در مورد افزایش بهای نفت نیز گفت در حالی که رشد مصرف کمتر از رشد تولید است و بازار انباشته از نفت شده، این افزایش قیمت‌ها کاملاً مصنوعی و تحمیلی است: «بسیار روشن است که دست‌های پیدا و پنهان و با اهداف سیاسی و اقتصادی قیمت نفت را به صورت کاذب کنترل می‌کنند.»

او هدف قدرت‌های بزرگ را تأمین مخارج جنگ‌ها و اشغال‌گری‌ها و توجیه‌پذیر کردن سرمایه‌گذاری بر منابع جدید انرژی دانست. احمدی‌‌نژاد بالا نگه داشتن قیمت انرژی و مالیات بر آن را بهانه‌ای برای افزایش قیمت مواد غذایی از سوی قدرت‌های بزرگ توصیف کرد و افزود: «و بدتر از آن در برابر توسعه‌ی تولید و استفاده از انرژی پاک و ارزان و تجدیدشونده‌ی هسته‌ای صف‌آرایی می‌کنند.»

رییس‌جمهور ایران در پایان سخنرانی خود برای حل بحران مواد غذایی در جهان، پیشنهاد تشکیل نهادی مستقل و قدرتمند برای تنظیم بازار مواد غذایی را مطرح کرد و هم‌چنین خواست تا سهم مناسبی از هزینه‌ی نظامی کشورها صرف تولید مواد غذایی و یارانه‌ی غذا برای فقرا شود.


اعتراض به حضور محمود احمدی‌نژاد در ایتالیا

اما سفر رییس‌جمهور ایران به ایتالیا تا کنون بدون حاشیه نیز نبوده است. در روزهای گذشته تعدادی از مطبوعات و سیاستمداران ایتالیایی، مخالفت خود را با حضور احمدی‌نژاد اعلام کرده و از مقامات ایتالیا خواسته بودند تا از هر گونه ملاقات با او بپرهیزند.

حضور رییس‌جمهور ایران همچنین باعث مخالفت جامعه‌ی یهودیان ایتالیا نیز شده است. در تظاهراتی که امروز از سوی جامعه‌ی یهودیان ایتالیا ترتیب داده شد، عده‌ای از آنان در خیابان‌های رم به حضور رییس‌جمهور ایران اعتراض کرده و به سمت مقر اصلی سازمان فائو به حرکت پرداختند.

این در حالی‌ست که اجلاس فائو تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌شود و هیچ کس بدون داشتن کارت ویژه‌ی تردد نمی‌تواند از خیابان‌ها‌ی منتهی به ساختمان فائو عبور کند. هم‌چنین ایستگاههای مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی در اطراف محوطه‌ی کنفرانس بسته شده است.

تظاهرات اعتراض‌آمیز دیگری نیز برای بعدازظهر امروز در میدان کمپی دولیو شهر رم از سوی احزاب چپ و رادیکال ترتیب داده شده است.

محمود احمدی‌نژاد پیش از ترک تهران، بار دیگر اسراییل را جرثومه‌ی فساد لقب داده و بیان داشته بود: این رژیم صهیونیستی به زودی محو خواهد شد. در پی این سخنان، جان‌فرانکو فینی، رییس مجلس ایتالیا ملاقات هفته‌ی آینده‌ی خود با سفیر جمهوری اسلامی ایران، ابوالفضل زهره‌وند را لغو کرد.

احمدی‌نژاد به محض ورود به رم ضمن بیان علاقه‌ی خود به مردم ایتالیا اظهار داشت که مردم اروپا نیز بزرگترین آسیب‌ها را از سوی رژیم جعلی اسراییل متحمل شده‌اند.

مطبوعات ایتالیا امروز گزارش دادند که در میهمانی شام امشب که به افتخار سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس فائو برگزار می‌شود، نامی از رییس‌جمهور ایران و هم‌چنین رابرت موگابه، رییس‌جمهوری زیمباوه به چشم نمی‌خورد.

Share/Save/Bookmark

مرتبط:
حاشیه‌های سفر احمدی‌نژاد به رم
انتقاد احمدی‌نژاد از اروپا درباره اسرائیل
مخالفت با حضور احمدی‌نژاد و موگابه در ایتالیا
طرح احمدی‌نژاد برای توزیع عادلانه غذا در جهان
برلوسکونی با احمدی‌نژاد دیدار نمی‌کند

نظرهای خوانندگان

Man az in agha khili khosham nemiyad vali fekr mikonam ke endafeh ba shoja-at harfe rast ro zad, chizi ke digar keshavr ha oratesho nadarand began. Vali manzoram in nist ke in agha adame khobiye

-- بدون نام ، Jun 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)