تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

۲۷ کشته و ۳۰۰ زخمی در انفجارهای زاهدان

در پی دو بمب‌گذاری انتحاری در مسجد جامع شیعیان شهر زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، روز پنج‌شنبه،۲۴ تیرماه ده‌ها تن کشته شده و صدهاتن دیگر زخمی شدند.

به گفته غلام‌رضا معصومی، رییس اورژانس کشور ۲۷ نفر در جریان این حادثه جان خود را از دست داده‌اند و دست‌کم ۳۰۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

وی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که ۱۳۷ نفر از مجروحان تا کنون از بیمارستان مرخص شده‌اند و وضعیت ۱۱ نفر از مجروحان وخیم است.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران در میان کشته‌شدگان اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به‌چشم می‌خورند. نمازگزاران این مسجد به مناسبت سوم شعبان، زادروز امام حسین، از امامان شیعه و برای بزرگ‌داشت روز پاسدار گرد هم آمده‌بودند.


مقابل مسجد جامع زاهدان

انفجار نخست در حدود ساعت ‪۲۱‬ و ‪ ۲۰‬دقیقه و انفجار دوم دقایقی پس از آن رخ داد و به گفته حسین‌علی شهریاری نماینده شهر زاهدان، انفجار اول توسط فردی که لباس زنان بر تن کرده‌بود صورت گرفته‌است.

آقای شهریاری به خبرگزاری فارس گفت که این بمب‌گذار با جامه زنانه قصد ورود به مسجد جامع زاهدان را داشت ولی از ورود او جلوگیری شد و وی خود را در مقابل مسجد منفجر کرد. وی افزود:
«چند دقیقه بعد که مردم برای کمک‌رسانی می‌آیند و در آن شلوغی فرد دومی می‌آید و با عملیات انتحاری انفجار دوم رخ می‌دهد.»

بنا بر برخی گزارش‌ها گروه جندالله «مسئولیت این انفجارها را پذیرفته» و می‌گويد که دو بمب‌گذار انتحاری در حسینه زاهدان از اعضای این گروه بودند.

جندالله این دو عضو را «نوجوانانی به نام‌های محمد ریگی و مجاهد عبدالباسط» اعلام کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر کریمی، کارشناس معاونت اجتماعی فرماندهی مرزبانی سیستان و بلوچستان در پی وقوع این انفجار از «مسدود شدن کامل نقاط مرزی استان، آماده‌باش و گشت‌زنی نیروهای نظامی، مرزبانی و انتظامی، و کنترل همه وسایل الکترونیکی و مدارها» در استان خبر داده‌است.

گروه جندالله در منطقه بلوچستان، واقع در مرز ایران و پاکستان فعالیت می‌کند و تاکنون حملاتی را علیه تأسیسات نظامی و مقامات ایران در داخل این کشور انجام داده‌ است.

بنا بر برخی گزارش‌ها گروه جندالله «مسئولیت این انفجارها را پذیرفته» و می‌گويد که دو بمب‌گذار انتحاری از اعضای این گروه بودند

«راهبندان، کشتار مسافران در منطقه تاسوکی زابل، انفجار اتوبوس حامل کارکنان سپاه در زاهدان و انفجار بمب صوتی در مقابل استانداری سیستان و بلوچستان و تیرباران ۱۷ پلیس» از جمله اقداماتی است که جندالله مسئولیت آن‌ها را بر عهده گرفته ‌است.

این گروه مسلح مدعی است که «در راستای حقوق اقلیت سنی در ایران» می‌جنگد. جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که جندالله‌ گروهی تروریستی است که «از سوی آمریکا و اسرائیل حمایت می‌شود.»

عبدالمالک ریگی رهبر پیشین جند‌الله، چهار اسفند ماه سال گذشته، به گفته مقام‌های اطلاعاتی ایران در حالی که قصد سفر به قرقیزستان را داشت دستگیر شد.
وی چندی پس از آن به اتهام «محاربه و فساد فی‌الارض» در زندان اوین به دار آویخته شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دست جندالله درد نکنه. به امید خدا هرچی پاسدار هست را هرچه سریع تر به جهنم بفرستند. خودشون هم پشت سرشون برن.

-- ایران ، Jul 15, 2010

چه خوب. چند تا پاسدار کمتر.

-- بدون نام ، Jul 15, 2010

I am so happy to see how the Jondolah group are fighting with Devil of Islamic rgim. Cyrus

-- cyrus ، Jul 15, 2010

نظرهای وارد شده در ستایش این اقدام تروریستی کور نشون می ده ما مردم هنوز لیاقت و آمادگی پذیرش ایده دموکراسی همراه با صلح طلبی رو نداریم. به نظر شما توی این کشور خراب شده چند میلیون آدم دیگه باید کشته بشن تا ما به اون درجه از عقل و پیشرفت برسیم که از کشته شدن آدمهای دیگه حتی دشمنهای خودمون به این صراحت پشتیبانی نکنیم؟

-- مهدی ، Jul 16, 2010

به مهدی: حدود ۲ میلیون نفر دیگر باید در ایران کشته بشوند تا جامعه به صلح و آرامشی که گفتید برسه. مذهبی تند حدود همین ۲ میلیون نفر داریم که مانع هرگونه آرامش و پیشرفت برای ایران و جهان هستند.

-- هستی ، Jul 16, 2010

من هم بسیار از کامنت‌های فوق متاسفم. اولا که کشتن چند پاسدار و چند ده پاسدار و چند صد پاسدار مشکلی را از هیچ کس حل نمی‌کند. این نوع عملیات بیش از هر چیز هم به جمهوری اسلامی بهانه می‌دهد که سرکوب‌ها را بیشتر کند. نهایتا پاسدارها هم آدم هستند و اگر جنایتی کرده‌اند باید در دادگاه عادلانه و با وکیل محاکمه شوند٬ ولی کشتن یک عده پاسدار با کلی آدم بی گناه به هیچ وجه نه انسانی است و نه روشی از مبارزه.

-- امید ، Jul 16, 2010

اگر با كشتن و خون ريختن قرار بود كسي به آرامش برسد تمام بشريت بايد مدت ها پيش به آرامش مطلق رسيده بود. كمي تاريخ بخوانيد.
از زمانه تعجب مي كنم كه نظرات اين چنيني را كه نمونه بارز ستايش خشونت و تروريسم هستند را منتشر مي كند.
راديو فردا همين خبر را منتشر كرده است و خوانندگان با وجود اين كه اذعان دارند چرخه ي اين خشونت ها را بي عدالتي و ظلم حكومت مستقر به خركت درآورده است، عمليات انتحاري در كشتن مردم را محكوم كرده اند.

-- خشايار ، Jul 16, 2010

هستی، شما باید با لابی های جنگ خواه هم نظر باشید که به شیوه اقای بوش و ا.ن خون را با خون میخواهید بشویید. خشونت اگر راه حل ساده ای برای برون رفت از مشکلات نبود که تاریخ اینهمه مردان بی مقداری که با کشت و کشتار کارشون را جلو میبرند نداشت. چرا باید تاریخ خشونت مرتب در ایران تکرار بشه؟ کی میخواهیم از اشتباهاتمون درس بگیریم؟

-- sara ، Jul 16, 2010

با این کارها هیچ مشکلی‌ حل نمی‌شه وقت ادامها از بین میروند. این کارها موقعی نتیجه میده که سرهای رژیم ننگین جمهوری جهل ، جرم و جفا را نشان بگیر .

-- haji ، Jul 16, 2010

با درود به مردم ستم ديده سيستان و بلوچستان و سنگسر !
عکس اين دو جوان مرا جگر خون کرد.کاش همه ميدانستند که مجتبی خامنه اي،بجای ضحاک تصميم ميگيرد، کاش همه ميدانستند اين زندگيها در آرزوی آزادي بودند.جمهوری اسلامی حمله انتحاری را اختراع کرد و مانند بهرام گور، خود حالا در گور افتاده است.دگر راه برگشت برای اين جنايتکاران نيست يا ميکشند و يا کشته ميشوند من معتقدم بايد ملت ايران مجتبی خامنه ای را از پشت پردۀ اين جنايات بيرون بکشند و هدفربگيرند.خامنه ای خود از داغ غم او ميميرد.برادران و خواهران بلوچ مردم ايران در اين غم با شما همدردی ميکنند, بدانيد حالا که نااميدوارانه به دور دستهای اين راه نگاه ميکنيم آزادی نزديک است.کی ميتونست فکرش را بکند که رژيم با اون همه هارت و پورت به گوشه ای منزوی شده و ديری نخواهد پائيد که سيد علی مانند ماهی دودی در زير آفتاب به طناب آويزان شود.

-- بدون نام ، Jul 16, 2010

هستی و مهدی عزیز لابد بعد از کشته شدن آن دو میلیون, نوبت بچه ها و وابستگان آن هاست که به حساب ما و هم فکران ما برسند و این چرخه تا قیام قیامت به همین منوال ادامه خواهد یافت.
در کجای تاریخ جنایت با جنایت از بین رفته؟؟
ما که ادعای دموکراسی و سواد و شعور و فهم داریم حد اقل باید در کلام از ادبیات آن ها فاصله بگیریم در عمل که جای خود دارد!!!
البته که کتک زدن بچه وقتی از دستش عصبانی هستی خیلی بیشتر می چسبه و عطش انتقام را سیراب تر می کنه ,ولی اگه آینده بچه برات از انتقام لحظه ای مهم تر باشه خودت رو کنترل می کنی و آینده اش را می سازی. این جا خشم ما و نیاز ما به انتقام جویی از دشمنان در برابر هدف های به مراتب بزرگتر خیلی کوچک و حقیر است.باید تلاش کنیم که بزرگ تر شویم دارد دیر می شود.

-- مریم از تهران ، Jul 16, 2010

ایول کارشون درسته به امید نابودی تمام طرفداران رژیم جور و جهل و فساد

-- بهرام مشیری ، Jul 16, 2010

I am very happy. I am so happy. With this the islamic repoblic of iran , you should talk just with WEAPEN and BOMB.

-- Jennifer ، Jul 16, 2010

vaghe'an mote'asefam. doostan inja az rokhdade ye amaliate terroristi khoshhal hastand. onvaght ede'aye demokrasi khahimoon asemoon ro pare mikone vayyy

-- Majid ، Jul 16, 2010

به مهدی: من هم دموکراتم هم صلح دوست و هیچوقت خودم حاظر به این کار نیستم. ولی از اینکه چندتا سپاهی پر گناه به جهنم فرستاده شدند احصاس خوبی دارم.

-- رضا ، Jul 16, 2010

دولت احمدی نژاد دیگر توانایی اداره کشور را از هیچ نظر ندارد. نه اقتصادی، نه اجتماعی، نه فرهنگی، و نه امنیتی.

-- بدون نام ، Jul 16, 2010

*بكشيد ما را ملت ما بيدار تر مي شود *
علاوه بر 2ميليون پاسدار و حداقل 7ميليون بسيجي و حداقل 40ميليون عاشق امام حسين در ايران و حداقل 80ميليون شيعه در خارج ايران شمابايد همه ي ازاد مردان و ازاد زنان جهان را نيز بكشيد تا ان موقع بتوانيد از تاريكي را خورشيد اين جهان كنيد اين روش نسل كشي در قره باغ عزيزم و فلسطين و بوسني و افريقا امتحان شد اما جواب نداد به نظرم به جاي كشتن همه ي اين انسانها بهتر است خودتان را بكوشيد شرافتمندانه تر است خدا مي داني از جنگ خوشم نمي ايد و از كشتار اما يك عمر در حسينيه ها ارزوي شهادت را داشتيم و خدايا بر ما لطف مي كني اگر اين ارزو براورده شود به دست سياه دل ترين مردم اين زمين* شهيد زنده است* اسلحه ي شهيد همت و قلم شهيد مطهري در دستان من است هر كدام را كه مي پسندي با ان مي جنگيم (دانشجوي بسيجي عضو گردانهاي عاشورا )

-- رهگذر ، Jul 23, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)