تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

قرارداد یک میلیارد یوروئی گاز ایران و ترکیه

جواد اوجی، معاون وزیر نفت ایران خبر از امضای قراردادی برای افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه داد و ارزش این قرار داد را یک میلیارد یورو اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد اوجی ضمن اعلام این خبر گفت که به موجب این قرار داد تا سال ٢٠١٤ صادرات گاز ایران به اروپا تا ٧٠ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.


وی با اعلام این‌که این قرارداد برای ساخت «قطعه پایانی خط لوله ششم سراسری» است گفت که این قرار داد میان شرکت ملی گازایران و ASB ترکیه بسته شده است.

اوجی با بیان این‌که سهم ایران در این پروژه تنها ٢٣ درصد است خبر از مشارکت ٧٧ درصدی ترکیه داد.

از دیگر سو مسعود میرکاظمی وزیر نفت ایران در دیدار با تاذر ییلدیز وزیر نفت و انرژی ترکیه از آمادگی این کشور برای تامین گاز مورد نیاز ترکیه خبر داد.

جواد اوجی با اعلام این‌که این قرارداد برای ساخت «قطعه پایانی خط لوله ششم سراسری» است گفت که این قرار داد میان شرکت ملی گازایران و ASB ترکیه بسته شده است

پس از روی کار آمدن دولت اسلام‌گرای ترکیه، این کشور و ایران روابط خوبی با یکدیگر برقرار کردند. در جریان پرونده هسته‌ای ایران، ترکیه و برزیل تلاش کردند تا به عنوان میانجی وارد عمل شوند اما استقبال سرد آمریکا و اروپا از این مسأله تلاش‌های آن‌ها را بی‌نتیجه گذاشت.

خبر امضای قرار دادی برای انتقال گاز ایران به ترکیه در حالی اعلام می‌شود که پیش‌تر و پس از آن‌که ایران و پاکستان قرارداد مشابهی برای انتقال گاز ایران به پاکستان امضا کردند، دولت آمریکا به ایران هشدار داده بود که ممکن است این قرارداد مشمول دور تازه تحریم‌ها علیه ایران شود.

آمریکا و برخی کشورهای غربی پس از تصویب قطع‌نامه ١٩٢٩تحریم‌های شدیدتری را علیه ایران تصویب کردند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)