تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
میرحسین موسوی:

«ریشه‌های استبداد باقی مانده است»

میرحسین موسوی می‌گوید ریشه‌های «دیکتاتوری شاهنشاهی» در جمهوری اسلامی باقی مانده و عملکرد دولت و مناسبات آن با ساختار‌های حکومت، ایران را به دوران ماقبل پهلوی بازگردانده است.

وب‌سایت کلمه امروز سه‌شنبه، متن گفتگویی از آقای موسوی را منتشر کرده که در آن نخست‌وزیر پیشین ایران، از تحولاتی که منجر به پیروزی انقلاب شده، سخن گفته و انتقاد‌های تندی متوجه حاکمیت جمهوری اسلامی کرده است.


موسوی اظهار داشته که برخلاف باور عمومی در سال‌های اول انقلاب، عوامل و ریشه‌هایی که منجر به دیکتاتوری می‌شود، همچنان در نظام جمهوری اسلامی باقی مانده و قابل شناسایی است.

این رهبر مخالفان دولت، «بسته شدن فضای مطبوعاتی و رسانه‌ای، پر شدن زندان‌ها و کشتن بی‌رحمانه مردم در خیابان‌ها» رانشانه باقی ماندن «ریشه‌های استبداد و دیکتاتوری نظام شاهنشاهی» در جمهوری اسلامی دانسته است.

به گفته موسوی، مردم ایران از رژیم شاهنشاهی «نفرت» دارند و می‌دانند که دستگیری‌ها و اعدام‌ها با «اغراض سیاسی و در تعارض با قانون اساسی و قوانین رایج» صورت می‌گیرد.

«آن قرائت از اسلام که مردم را خس و خاشاک و بزغاله و گوساله می‌نامد و مردم را قسمت قسمت می‌کند تا عده‌ای به جان عده‌ای دیگر بیفتند، متاثر از فرهنگ شاهنشاهی است»

نخست‌وزیر پیشین ایران با افزودن این نکته که کشته شدن آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله مطهری، ناشی از ادامه ریشه‌های «استبداد شاهی» بوده، نسبت به بازگشت «استبدادی تاریک‌تر» از پیش از انقلاب هشدار داد و گفت: «استبداد به نام دین، بدترین نوع استبداد است.»

به گفته موسوی، «آن قرائت از اسلام که مردم را خس و خاشاک و بزغاله و گوساله می‌نامد و مردم را قسمت قسمت می‌کند تا عده‌ای به جان عده‌ای دیگر بیفتند، متاثر از فرهنگ شاهنشاهی است.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم و احمد علم‌الهدی، امام جمعه شهر مشهد، دو نفری هستند که مخالفان دولت را «خس و خاشاک و مشتی گوساله» نامیده‌اند.

آقای موسوی همچنین گفته که مردم متوجه هستند که «با داد و ستدهای بی‌اهمیت و بدون رعایت مراتب قانونی، ممکن است عده‌ای به کام مرگ فرستاده شوند تا امام جمعه بی‌رحمی که همواره از تبعیض و خشونت و تقلب دفاع کرده به قوه قضائیه دستمریزاد بگوید.»

«وقتی ملت ما می‌بیند که عملا این نیروهای امنیتی و نظامی هستند که بر پرونده‌های قوه قضائیه، حکم می‌رانند، به این نتیجه می‌رسیم که ما در اول انقلاب زیاد خوش‌بین شده بودیم»

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در نماز جمعه این هفته تهران، با استقبال از اعدام محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی‌پور، از قوه قضائیه خواسته بود که به این گونه اعدام‌ها ادامه دهد.

نخست‌وزیر پیشین ایران بدون اشاره به نام آقای جنتی، افزوده که «برای او مهم نیست که شایعات گسترده‌ای برای اعتراف گیری‌های غیر قانونی وجود دارد و برای او مهم نیست که این افراد ربطی به جریانات انتخابات ندارند. مهم برای او اعدام برای زهر چشم گرفتن است. او از قدرت تکوینی اثربخشی خون بیگناهان غافل است و نمی‌داند سیل خون شهیدان، رژیم شاه را از بین برد.»

انتقاد از عملکرد قوه قضائیه
موسوی در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از عملکرد قوه قضائیه گفت که «وقتی ملت ما می‌بیند که عملا این نیروهای امنیتی و نظامی هستند که بر پرونده‌های قوه قضائیه، حکم می‌رانند و در حقیقت این قوه قضائیه است که ضابط نیروهای امنیتی شده است، به این نتیجه می‌رسیم که ما در اول انقلاب زیاد خوش‌بین شده بودیم.»

«ما کاملا از قوه قضائیه قطع امید کرده‌ایم و قوه قضائیه‌ای که فرزند فرهیخته،‌ آزادیخواه و مومن شهید بهشتی و آزادیخواهان دیگر امثال او را زیر عکس پدرش در راهروهای دادسراها می‌نشاند،‌ خیلی از اهداف تعریف شده انقلاب دور شده است»

وی افزود: «ما کاملا از قوه قضائیه قطع امید کرده‌ایم و قوه قضائیه‌ای که فرزند فرهیخته،‌ آزادیخواه و مومن شهید بهشتی و آزادیخواهان دیگر امثال او را زیر عکس پدرش در راهروهای دادسراها می‌نشاند،‌ خیلی از اهداف تعریف شده انقلاب دور شده است.»

این رهبر مخالفان دولت در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «امروز زندان‌ها را پاکترین فرزندان ملت پر کرده‌اند. از دانشجویان و اساتید و دیگر اقشار. مطابق فرمول‌های مندرس شده‌ای به دنبال پرونده سازی برای آنها هستند با پرونده هایی مالی یا جنسی یا جاسوسی.»

موسوی تصریح کرد: «این افراد در شرایطی در زندان به‌سر می‌برند که منحرفان واقعی و غارتگران بیت‌المال در بیرون از زندان‌ها مشغول جولان هستند. آنها به جای آنکه دنبال جاسوسان واقعی باشند، انسان‌های شریف و مؤمن را به جاسوسی متهم می‌کنند.»

مناسبات دولت؛ نماد دیکتاتوری
موسوی در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از عملکرد چند سال اخیر دولت محمود احمدی‌نژاد، اعلام کرد پاسخگو نبودن دولت در «موارد اعلام شده دیوان محاسبات عمومی، روشن نبودن نحوه فروش نفت و شیوه‌های هزینه کردن آن، بی‌اعتنایی به برنامه چهارم و ویران کردن دستگاه برنامه‌ریزی برای فرار از حساب و کتاب»، موارد بسیار روشنی از برگشت جمهوری اسلامی به شرایط «ماقبل پهلوی‌ها» است.

موسوی در ادامه اظهار داشت: «به نظر من یکی از مظاهر بارز ادامه روحیه استبدادی را در مظلوم واقع شدن قوه قضائیه و مجلس می‌توان مشاهده کرد»

وی گفت: «الان به طور واضحی دیده می‌شود که زور مجلس در مواردی که جزء وظایف آن است، به دولت نمی‌رسد. این فقط گفته مخالفان دولت نیست. اصول‌گرایان منصف و آگاه از این مسئله می‌نالند.»

موسوی در ادامه اظهار داشت: «به نظر من یکی از مظاهر بارز ادامه روحیه استبدادی را در مظلوم واقع شدن قوه قضائیه و مجلس می‌توان مشاهده کرد.»

ضرورت پیوند مسائل اقتصادی و سیاسی
نخست ‌وزیر پیشین ایران همچنین در این گفتگو، «گره خوردن خواست برای عدالت، به ویژه عدالت اقتصادی با خواست برای آزادی سیاسی» را یک ضرورت دانست.

آقای موسوی گفت است کسانی که خواستار اجماع ملی برای تغییر هستند، باید بیشتر با اقشار «تهی‌دست گره بخورند و از منافع آنها دفاع کنند.»

«راه سبز، هیچ نماینده و سخنگویی در خارج ندارد. یکی از زیبایی‌های فضای سبز آن است که همه حرف‌های خود را می زنند و این حرکت در یک فضای تعامل گسترش می‌یابد»

این رهبر مخالفان دولت همچنین به دلیل سرنوشت‌ساز بودن تصمیمات و سیاست‌های اقتصادی، از همه مردم خواسته که به اخبار و تحلیل‌های اقتصادی، حساسیت بیشتری نشان بدهند.

وی همچنین به نیرو‌های پلیس و بسیج توصیه کرد با «مهربانی و ملاطفت با مردم» برخورد کنند و از طرفداران جنبش سبز خواست «تمایز خود را با بقیه مردم، چه کم و چه زیاد، کم کنند.»

به گفته آقای موسوی، «این نهضت از میان مردم برآمده و متعلق به مردم است. همه به شدت باید مراقب اعتقادات، مقدسات و عرف و هنجارهای جامعه باشند.»

این رهبر مخالفان دولت همچنین اظهار داشت: «راه سبز، هیچ نماینده و سخنگویی در خارج ندارد. یکی از زیبایی‌های فضای سبز آن است که همه حرف‌های خود را می زنند و این حرکت در یک فضای تعامل گسترش می‌یابد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اقای موسوی قربان شکل ماهت بشوم جان مادرت قسم از رژیم شاهنشاهی بد نگو به مولا قسم ما از آن رژیم هیچ بدی ندیدیم جز ارامش و اسایش و رفاه و امنیت .

-- دارا ، Feb 2, 2010

آقای موسوی باید بدانند که ریشه های قانون گریزی هم در ایشان باقی مانده است. ایشان از همان زمان صدارت هم آدم اهل قانونی نبود و همیشه خارج از قانون حرکت می کرد. روح میرزا ملکم خان شاد که 150 سال پیش گفت که همه عقب ماندگی های ما از عدم حکومت قانون است.

-- میم ، Feb 2, 2010

حرف های کلی و مبهم برای پنهان کردن اصل موضوع . دعوای ملت با این حکومت در ۷ ماه گذشته اگر نگویم ۳۰ سال گذشته بر سر چه بود ؟ اینکه موسوی کشور را برگرداند به قانون اساسی همین حکومت ؟ به سال ۶۰ تا ۶۸ ؟ یعنی باز هزاران نفر اعدام و زندانی و شکنجه شوند ؟ و هیچ حزبی حق فعالیت نداشته باشد ؟ یعنی ری شهری و لاجوردی و خلخالی و موسوی تبریزی و خوئینی ها قوه قضا و امنیت دستشان باشد ؟ یعنی ما منتظر باشیم که چه موقع حاکمان به موسوی اجازه میدهند وزیر زن داشته باشد ؟
خوب همه اینها و بهتر از اینها را داشتیم در عصر خاتمی و حتا در زمان همین محمود و خامنه ای .
آیا باید ندا ها کشته میشدند و زید آبادیها و صمیمی ها و لیلازها و توکلی ها زندانهای طویل المدت میگرفتند و محرومیت مادام العمر از فعالیت سیاسی تا ما به اینجا برسیم که موسوی بگوید
راه پیمایی حق ماست
همه باید به قانون اساسی این نظام برگردند ؟
پس چرا چپ ها به روشنفکران دینی و نهضت آزادی حمله کردند که آنها میخواهند یک قانون اساسی ملایم تر که فقیه مطلقه ندارد بیاورند ؟ اما هنوز اسلامی است !!!!
اگر بازگشت به قانون اساسی ۶۰ ( ولایت مطلقه فقیه ) اینقدر ارزشمند است پیش نویس قانون اساسی دولت موقت که ...به این شرف دارد !
چرا آنها را میکوبیدند که میخواهند این نظام را حفظ کنند ولی خودشان (چپ های روسی و چپ دنباله رو ان ) دارند در وب سایت هایشان رژیم را حفظ میکنند چون موسوی کوپن میداده در زمان نخست وزیری ؟
موسوی طرح حزب توده بود و الان چپها دارند نظام را حفظ میکنند همان کاری که ۳۰ سال است به ان مشغولند

-- sirus ، Feb 3, 2010

بدنه تناور دیکتاتوری حکومت ولایی بعد از ۳۱ سال رشد و شکوفایی با خون ایرانیان را تشبیه به «ریشه‌های دیکتاتوری شاهنشاهی» نمودن، دست کم گرفتنی شگفت انگیز است. آقای موسوی شاید بد نباشد با نگاهی موشکافانه تر از برجشان به کشور نگاه کنند.

-- ثریا م ، Feb 3, 2010

اگر حكومت را قبول نداري چرا با رهبر آن نامه نگاري مي كنيد؟!

-- محسن ، Feb 3, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)