تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آیت‌الله زنجانی: ریختن خون مردم محاربه است

آیت‌الله اسد‌الله بیات زنجانی، با انتقاد از «محارب» خواندن معترضان از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، گفت کسانی محارب هستند که «مردم را به خاک و خون کشیده‌اند.»

این مرجع تقلید شیعه در دیدار با شورای مرکزی و شورای عمومی انجمن اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، گفت که نمی‌توان کسانی که «با دست خالی آمده و فقط و فقط به رویه یا رفتاری اعتراض» دارند را محارب نامید.


آیت‌الله اسد‌الله بیات زنجانی

قوه قضائیه ایران پس از حوادث روز عاشورا، ۱۶ نفر را به «محاربه» متهم کرده که حکم اعدام ۱۱ تن از آنها صادر شده است.

حکم دو تن از این افراد، پنجشنبه گذشته به اجرا گذاشته شد که با انتقاد‌های گسترده‌ سازمان‌های مدافع حقوق بشر مواجه شده است.

«ما آن قرائت از اسلام را قبول داریم که در آن قرائت، نظامیان حق دخالت در مسائل سیاسی را ندارند، نمایندگان مردم حق تحقیق و تفحص در همۀ مسائل کشور را دارند و سئوال و حتی شکایت از امام هم جرم نیست»

به گزارش وب‌سایت آیت‌الله بیات زنجانی، این مرجع تقلید شیعه با اظهار تاسف از اینکه تریبون‌های رسمی «محلی برای ارعاب و تهدید» شده‌اند، گفت تعاریفی که از فقه شیعه از این تریبون‌ها ارائه می‌شود با «دین علوی و محمّدی فاصله» دارد.

به گفته آقای زنجانی، این تعاریف «برداشت‌های غلطی» از مفاهیم است که از این طریق به «خورد جامعه» داده می‌شود.

در هفته‌های اخیر بسیاری از ائمه جماعات در خطبه‌‌های نماز جمعه، اظهارات تندی علیه مخالفان دولت ایراد کرده و آنها را «محارب» خطاب کرده‌اند.

احمد جنتی، احمد خاتمی و احمد علم‌الهدی، سه خطیب جمعه‌ای هستند که بیشترین حملات را در این مدت متوجه مخالفان دولت کرده‌اند.

«در جمهوری اسلامی که ما می‌گوئیم، فرد پرسش کننده آزاد است که پرسش خود را طرح کند و به واسطه یک سئوال و یا یک نقد و یا حتی اعتراض، لقب محارب به او داده نمی‌شود»

آقای بیات‌زنجانی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «ما آن قرائت از اسلام را قبول داریم که در آن قرائت، نظامیان حق دخالت در مسائل سیاسی را ندارند، نمایندگان مردم حق تحقیق و تفحص در همۀ مسائل کشور را دارند و سئوال و حتی شکایت از امام هم جرم نیست.»

این مرجع تقلید شیعه همچنین اظهار داشت: «در جمهوری اسلامی که ما می‌گوئیم، فرد پرسش کننده آزاد است که پرسش خود را طرح کند و به واسطه یک سئوال و یا یک نقد و یا حتی اعتراض، لقب محارب به او داده نمی‌شود.»

روز گذشته نیز محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران با انتقاد از برخورد‌های خشونت‌بار با معترضان، گفته بود که اعدام راه برخورد با اعتراض‌های مدنی نیست.

آقای خاتمی افزوده که نمی‌توان به واسطه یک اعتراض و انتقاد، کسی را «برانداز» دانست و هر طوری که خواست با متهمان به «براندازی» برخورد کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)