تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

عبادی: خشونت‌ها علیه معترضان پایان یابد

شیرین عبادی با اظهار تاسف از تداوم «برادرکشی‌ها»، از همه ایرانیان خواست که از خشونت بپرهیزند.

خانم عبادی در بیانیه‌ای که امروز دوشنبه از جانب کانون مدافعان حقوق بشر منتشر کرده، از نیرو‌های سپاه و بسیج خواسته که به سوی مخالفان تیراندازی نکنند.

برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، خطاب به این نیرو‌ها نوشته است: «برادران و خواهران خود را که سوگند به پاسداری از آنها خورده‌اید، بی‌گناه و بی‌دفاع به خاک نیفکنید و مادران خود را رخت ماتم نپوشانید.»


نیرو‌های بسیج و سپاه که از آنها به عنوان لباس شخصی یاد می‌شود، در حوادث پس از انتخابات نقش گسترده‌ای در سرکوب معترضان داشته‌اند.

خانم عبادی در بخش دیگری از بیانیه خود، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که حقوق اساسی مردم ایران را تامین کرده و سیاست‌های «نادرست گذشته» خود را اصلاح کنند.

رئیس کانون مدافعان حقوق بشر همچنین خطاب به جوانان معترض نوشته است: «باید ممارست و مقاومت کرد و حتی در مقابل توپ و تانگ و گلوله، سنگ هم در دست نگرفت.»

رئیس کانون مدافعان حقوق بشر همچنین خطاب به جوانان معترض نوشته است: «باید ممارست و مقاومت کرد و حتی در مقابل توپ و تانگ و گلوله، سنگ هم در دست نگرفت»

وی در عین حال از همه ایرانیان خواسته که در راستای «خشونت‌زدایی و صلح‌طلبی» گام بردارند.

عبادی در بیانیه خود هشدار داده که تداوم رفتار‌های خشونت‌بار با معترضان، «یعنی برادرکشی ایرانیان» که ناشی از «بی‌تدبیری، بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی» برخی حاکمان جمهوری اسلامی است.

برنده ایرانی جایزه صلح نوبل همچنین از اینکه «صدای صلح‌طلبان و مسالمت‌جویان، در هیاهوی بوق و کرنای جنگ‌طلبان و خشونت‌خواهان» شنیده نمی‌شود، اظهار تاسف کرده است.

پیش‌تر بسیاری از رهبران مخالفان و نهاد‌های مدافع حقوق بشر از معترضان خواسته بودند که در دام خشونت‌های سازماندهی شده نیفتند.

اوج خشونت‌های دولتی علیه معترضان به نتیجه انتخابات در روز عاشورا رخ داد که در جریان آن بر اساس آمارهای دولتی، دست‌کم هفت تن کشته شدند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)