تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اهدای تندیس حقوق بشر به آیت‌الله منتظری

کانون مدافعان حقوق بشر ایران، روز گذشته همزمان با روز جهانی حقوق بشر، آیت‌الله منتظری، مرجع تقلید شیعه را برنده تندیس «تلاشگر حقوق بشر» اعلام کرد.

به گزارش تارنمای رسمی آیت‌الله منتظری، جمعی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی و حقوق بشری ایران با حضور در منزل شخصی آیت‌الله منتظری این تندیس را به وی اهدا کردند.


تندیس «تلاشگر حقوق بشر» بر اساس استوانه کوروش کبیر در ۵۳۹ سال‏ ‏پیش از میلاد ساخته شده‌است. این استوانه به عنوان‏ ‏نخستین منشور حقوق بشر نامیده شده و به تمامی زبان های‏ ‏رسمی دنیا ترجمه شده‌است.

‏کانون مدافعان حقوق بشر هر سال تندیس «تلاشگر حقوق بشر» را به افرادی که حقوق‏ ‏بشر را رعایت و در این راستا فعالیت می‎کنند، می‌دهد.

کانون مدافعان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای، «‏مخالفت با اعدام‌های بی‌رویه در سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۷، ‏ ‏مخالفت با سخت‌گیری حکومت علیه شهروندان و دفاع همه‌جانبه، شجاعانه و مقتدرانه ایشان از جنبش سبز مردم ایران» را دلیل اعطای این جایزه به آیت‌الله منتظری اعلام کرده‌است.


در این بیانیه که از سوی ‏نرگس محمدی قرائت شد، آمده‌است: «آیت‌الله منتظری در زمینه‌های نظری و عملی و با نادیده‏ ‏انگاشتن مقام و قدرت دنیوی و برخورداری‌های ناشی از آن، از‏ ‏حق و کرامت واقعی انسان دفاع کرده‌است.»

عبدالفتاح سلطانی وکیل‏ ‏دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر نیز با اشاره به تلاش‌های آیت‌الله منتظری در «دفاع از حقوق زندانیان از سال ۱۳۶۰ تا کنون»، گفت که این مرجع تقلید شیعه بر کاهش فشار بر زندانیان از هر ایده و فرقه و فکری موثر بوده‌است.

‏آیت الله منتظری در این مراسم با اعتراض به سرکوب «خشن» معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ماه‌های اخیر، گفت که ‏«‏هیچ یک از برخوردهایی که با مردم شد شرعی و قانونی نیست و‏ ‏آمرین و عاملین ضامن و بدهکار مردم هستند.»

کانون مدافعان حقوق بشر «‏مخالفت با اعدام‌های بی‌رویه،‏ ‏مخالفت با سخت‌گیری حکومت علیه شهروندان و دفاع از جنبش سبز مردم ایران» را دلیل اعطای این جایزه به آیت الله منتظری اعلام کرده‌است

آقای منتظری با اعتراض به اعدام احسان فتاحیان، زندانی سیاسی ایرانی کرد که ماه گذشته در سنندج به دار آویخته شد، گفت: «یکی از هم‌وطنان‏ ‏کردمان آقای احسان فتاحیان را دفعه اول به ۱۰ سال زندان محکوم‏ ‏کردند، پس از تحمل زندان ایشان را به اعدام محکوم کردند. در‏ ‏حالی که دادگاه تجدیدنظر حق ندارد مجازات را تشدید کند. چون‏ ‏۱۰ سال زندان از حداقل مجازات کمتر نبوده‌است و این حکم‏ ‏برخلاف قانون است.»

وی با اشاره به این‌که گفته می‌شود این برخوردها برای حفظ نظام انجام می‌شود، گفت: «ما مخالف حفظ نظام‏ ‏نیستیم اما نظام را ما می‎خواهیم که در سایه آن احکام‏ ‏اسلامی اجرا شود نه این که به بهانه حفظ نظام احکام اسلامی و‏ ‏شرعی زیر پا گذاشته شود و مرادتان هم از نظام شخص باشد.»

وی ادامه داد: «شما‏ ‏به چه مجوزی مردم را کتک می‎زنید؟ برای این‌که شما را قبول‏ ‏ندارند؟ خب قبول نداشته باشند. مگر شما خدایید یا پیامبرید؟‏ ‏آنچه که شما به نام اسلام و دین انجام می‎دهید موجب بدنامی‏ ‏برای اسلام می‎شود. چرا با مردم، تند و خشن برخورد می‌کنید؟»


‏‏‏این مرجع تقلید افزود: «وقتی در قانون اساسی حق اجتماعات،‏ ‏اظهار نظر و آزادی مردم آمده‌است. مراد، آزادی مسئولان نیست‏ ‏بلکه مراد آزادی مردم است.»

‏کانون مدافعان حقوق بشر سال ۱۳۸۱ از سوی جمعی از فعالان حقوق بشر تاسیس شد. شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، محمد سیف‌زاده، محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی و محمد شریف از جمله موسسان این کانون هستند.

سال گذشته دفتر این کانون از سوی نیروهای امنیتی مهر و موم شد و دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌ها در ایران این تشکل را غیر قانونی اعلام کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

robah.............................................che mikonad in jah talbi ensanha khoda ra ham be bazi migirand khob dore jadide senariyo slami shroe shod e az khone jawanan watan robah seftan o gorgan dar naghshe mish damidh hi hatttttttttttttttttttttttttttttt

-- بدون نام ، Dec 11, 2009

آقای منتظری علاوه بر این ها که گفته شد شجاعت اعتراف به اشتباهاتش رو داشته و نظریاتش رو اصلاح کرده و از این جهت حامی قابل احترامی بوده است.

-- مهدی ، Dec 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)