تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

متکی: ایران آماده تبادل سوخت است

ایران می‌گوید به کشور‌های غربی پیشنهاد کرده است بخشی از عملیات مبادله سوخت هسته‌ای، در جزیره کیش انجام شود.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران که به بحرین سفر کرده، امروز شنبه گفت که تهران آماده تبادل ۴۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد در جزیره کیش است.

تنش‌ها میان ایران و غرب بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی، در ماه‌های اخیر در خصوص چگونگی مبادله سوخت اتمی افزایش یافته است.


رویترز

ایران به اورانیوم با غنای نزدیک به ۲۰ درصد برای ادامه فعالیت رآکتور اتمی تهران نیازمند است. مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند تنها در صورتی حاضر به خروج اورانیوم از کشور هستند که فرایند این مبادله در خاک ایران صورت بگیرد.

غرب نیز با رد کردن این پیش‌شرط، ایران را تهدید به تشدید تحریم‌های بین‌المللی کرده است.

آقای متکی در واکنش به این تهدید‌ها گفته که ایران همچنان حاضر به مبادله سوخت است و در ازای تحویل ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد، خواستار دریافت ۲۰ درصد اورانیوم با غنای ۲۰ درصد است.

به گفته وزیر امور خارجه ایران، کشور‌های غربی تاکنون به این پیشنهاد جمهوری اسلامی، پاسخ نداده‌اند.

منوچهر متکی در بخش دیگری از اظهارات خود همچنین گفت که ایران با ارائه این پیشنهاد، قصد «اعتماد‌سازی» داشت که کشورهای غربی برخورد مناسبی با آن نکرده‌اند

منوچهر متکی در بخش دیگری از اظهارات خود همچنین گفت که ایران با ارائه این پیشنهاد، قصد «اعتماد‌سازی» داشت که کشورهای غربی برخورد مناسبی با آن نکرده‌اند.

وی همچنین اعلام کرد که جمهوری اسلامی برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق، به ۱۰ تا ۱۵ نیروگاه هسته‌ای نیازمند است.

دولت ایران چندی پیش سازمان انرژی اتمی را ملزم به ساخت ۱۰ نیروگاه اتمی کرد. این اقدام با واکنش تند کشور‌های غربی مواجه شده است.

محمود احمدی‌نژاد در واکنش به این اعتراض‌ها گفته که ساخت این نیروگاه‌ها در پاسخ به قطعنامه اخیر آژانس علیه برنامه هسته‌ای ایران نبوده است.

شورای حکام آژانس در قطعنامه اخیر خود، فعالیت‌های اتمی ایران را محکوم کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

متکی خودش هم می داند که ایران آماده هیچ هم نیست! ایران تنها آمده ی سرنگون کردن این نظام اهریمنی ست! خامنه ای و سپاه پسداران و بسیج چه بخواهند و چه نخواهند با آتش زدن عکس آن مردی فتوای نابودی ایران را داد و بنیاد نهاد ، آن خمینی ایران شکن روح و روان مردم ایران را شاد کردند! و این نعمت بزرگی ست!
...
زنده باد جمهوری ایرانی
...

-- بدون نام ، Dec 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)