تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

گزارش کمیته حقیقت‌یاب مجلس علنی نمی‌شود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی می‌گوید که نتیجه تحقیقات کمیته حقیقت‌یاب مجلس درباره حوادث پس از انتخابات، به صورت علنی منتشر نخواهد شد.

حسین سبحانی‌نیا نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی، امروز شنبه به خبرگزاری مهر گفت که نتیجه این تحقیقات، در هفته جاری تنها در اختیار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت.

به گفته آقای سبحانی، مسائل مربوط به حوادث پس از انتخابات، مسائل کوی دانشگاه و دستگیری‌های اخیر، از مهمترین محور‌های این گزارش است.

کمیته حقیقت‌یاب مجلس، پس از آغاز ناآرامی‌های انتخاباتی در ایران به دستور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

به گفته آقای سبحانی، مسائل مربوط به حوادث پس از انتخابات، مسائل کوی دانشگاه و دستگیری‌های اخیر، از مهمترین محور‌های این گزارش است

این کمیته پیش‌تر در گزارشی، اظهارات مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی مبنی بر تجاوز به برخی بازداشتی‌ها در زندان‌ها را رد کرده بود.

برخی اعضای این کمیته از سوی اصلاح‌طلبان ،متهم هستند که در سرکوب معترضان به نتیجه انتخابات دست داشته و با عضویت در این کمیته، سعی دارند بعضی از اسناد حوادث پس از انتخابات را از بین ببرند.

حوادث بازداشتگاه کهریزک که منجر به مرگ سه تن از معترضان شد، مهمترین دلیل تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مجلس است.

بازداشتگاه کهریزک که در جنوب شهر تهران واقع شده است، تحت نظارت پلیس اداره می‌شد و در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات، محل نگهداری گروهی از معترضان بود.

از این بازداشتگاه‌ها گزارش‌هایی مبنی بر «تجاوز» به تعدادی از بازداشت‌شدگان و قتل چهار معترض به نتیجه انتخابات گزارش شده است.

برخی اعضای کمیته حقیقت‌یاب از سوی اصلاح‌طلبان متهم هستند که در سرکوب معترضان دست داشته و با عضویت در این کمیته، سعی دارند بعضی از اسناد حوادث پس از انتخابات را از بین ببرند

از سعید مرتضوی دادستان سابق تهران به عنوان مهمترین متهم حوادث این بازداشتگاه نام برده می‌شود.

برخی از بازداشت‌شدگانی که در این محل نگهداری می‌شدند، پس از آزادی اعلام کردند که از سوی ماموران این بازداشتگاه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتمادملی، نخستین کسی بود که با انتشار نامه‌ای خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از تجاوز به برخی دختران و پسران بازداشت‌شده در حوادث اخیر خبر داد.

در حوادث پس از انتخابات ایران که بر اساس آمارهای دولتی، منجر به کشته شدن دست‌کم ۳۲ نفر و بازداشت بیش از چهار هزار نفر شد، نیرو‌های حکومتی با سرکوب معترضان، رهبران آنها را متهم به ایجاد «اغتشاش» در جهت منافع بیگانگان می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)