تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست کوچک ‌شدن کابینه افغانستان

در آستانه تشکیل کابینه جدید افغانستان، گروه بین‌المللی بحران، پیشنهاد کرد کابینه آینده این کشور، کوچک‌تر شود.

این گروه همچنین درخواست کرده است که افراد مرتبط با گروه‌های مسلح غیرقانونی، در کابینه آینده افغانستان، مجوز حضور نیابند.

پیش از این، همایون حمید‌زاده، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفته بود، حامد کرزی به عنوان یک رئیس جمهوری منتخب، آزاد و مستقل، تصمیم می‌گیرد، اما به خاطر دقت در گزینش، در حال مشورت با متخصصان است.

کابینه فعلی افغانستان، ۲۵ عضو دارد و مقام‌‌های این کشور می‌گویند که کابینه جدید تا ۱۰ روز دیگر و پیش از آغاز تعطیلات رسمی «ولسی جرگه»؛ مجلس نمایندگان، جهت گرفتن رای اعتماد معرفی خواهد شد.

شماری از منتقدان، کار بعضی وزارتخانه‌ها را شبیه به هم می‌دانند و درخواست کرده‌اند بخاطر «کاهش فساد» و کم کردن «نفوذ عناصر جنگ‌سالار و صاحب اقتدار»، کابینه جدید تا سقف ۱۵ وزیر کاهش یابد

با این حال، شماری از منتقدان، کار بعضی وزارتخانه‌ها را شبیه به هم می‌دانند و درخواست کرده‌اند به خاطر «کاهش فساد» و کم کردن «نفوذ عناصر جنگ‌سالار و صاحب اقتدار»، کابینه جدید تا سقف ۱۵ وزیر کاهش یابد.

گروه بین‌المللی بحران، همچنان خواستار تشکیل «لوی جرگه»؛ شورای بزرگ سنتی به منظور تقویت قوه قضائیه، توانمندی بیشتر ادارات محلی و افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای جلب اعتماد مردم افغانستان و تعهد به بازسازی این کشور شده است.

این گروه که برای جلوگیری از جنگ و کاهش بحران در جهان فعالیت دارد، تلاش‌های جهانی و اعزام نیروی‌های نظامی به افغانستان را بر ریشه‌کن شدن فساد و انجام اصلاحات در این کشور، موثر دانسته است.

رسیدگی به تخلفات انتخاباتی و استعفای کای آیده رئیس دفتر یوناما؛ هیات معاونت سازمان ملل برای افغانستان، به دلیل «برخورد غیرمنصفانه» در رابطه با انتخابات اخیر، از دیگر پیشنهادات این گروه است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ با رقابت ۳۲ نامزد آغاز شد و حامد کرزی و عبدالله عبدالله بیشترین رای را بدست آوردند. به دلیل «تخلف و تقلب گسترده»، این انتخابات به دور دوم کشیده شد، اما عبدالله بدلیل آنچه که «نبود شفافیت» در انتخابات می‌نامید، از ادامه رقابت‌ها صرف‌نظر کرد و بدین ترتیب، کرزی برنده اعلام شد.

نقش سازمان ملل متحد نیز در این انتخابات همواره «زیر سئوال» بوده است و حتی شماری از صاحب‌نظران، حمایت بین‌المللی از کرزی را «از روی ناچاری» می‌دانند.

رئیس جمهوری افغانستان از ابتدا تحت فشار غرب بوده است تا با پدیده فساد «گسترده» در این کشور مقابله و در گزینش اعضای کابینه و دیگر مقامات بلندپایه، «دقت» کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 29 اسد ( مرداد) بود نه شهریور
...........................
دوست عزیر، سپاس از تذکرتان. اصلاح شد.!

-- مریم ، Nov 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)