تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

لاریجانی: اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید می‌کنیم

علی لاریجانی با انتقاد از مواضع کشور‌های غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که تهران اگر نتواند اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را بخرد، آن را تولید خواهد کرد.

براساس پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار بود ایران برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران در ازای تحویل اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد، از روسیه اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تحویل بگیرد که نحوه اجرای این پیشنهاد مورد توافق قرار نگرفته است.

ایران پیشنهاد کرده که عملیات تبادل سوخت در خاک این کشور انجام شود، اما آژانس و کشور‌های غربی این پیشنهاد را نپذیرفته‌اند که منجر به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی شده است.


لاریجانی که روز گذشته در واکنش به صدور این قطعنامه، آژانس را تهدید به کاهش همکاری کرده بود، امروز دوشنبه نیز کشورهای غربی را متهم به ‌«فریبکاری» کرد و گفت: «غربی‌ها نمی‌خواهند ایران فناوری هسته‌ای داشته باشند، شهامت این را داشته باشند و این حرف را بگویند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت که کشور‌های غربی به دنبال «بهانه‌گیری» هستند که این رفتار نه به نفع آنها است و نه به نفع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

«غربی‌ها نمی‌خواهند ایران فناوری هسته‌ای داشته باشند، شهامت این را داشته باشند و این حرف را بگویند»

لاریجانی با «حیرت‌آور» دانستن قطعنامه شورای حکام آژانس درباره تاسیاست «فردو»، خطاب به اعضای این شورا گفت: «شما به دنبال ماجراجویی هستید یا فکر می‌کنید که اگر فشاری صورت می‌گیرد، ایران عقب می‌نشیند.»

شورای حکام آژانس در قطعنامه روز جمعه خود، با محکوم کردن ساخت «مخفیانه» تاسیاست «فردو،» از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که فعالیت این تاسیسات را متوقف کنند.

لاریجانی در واکنش به این درخواست شورای حکام آژانس گفت «ساده‌لوحانه» است که ایران پس از سال‌ها تلاش، برنامه‌های هسته‌ای خود را با یک «شکلات» معاوضه کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به کشور‌های غربی توصیه کرد که سیاست «هویج و چماق» در برابر ایران را کنار گذاشته و «به مسیر دیپلماتیک برگردند.»

به گفته لاریجانی، برای غرب، در مورد برنامه هسته‌ای ایران، همچنان فرصت دیپلماتیک وجود دارد و «البته آنها مختارند که روش دیگری برگزینند و ایران هم متناسب با آن، رفتار خواهد کرد.»

لاریجانی با «حیرت‌آور» دانستن قطعنامه شورای حکام آژانس، افزود: «شما به دنبال ماجراجویی هستید یا فکر می‌کنید که اگر فشاری صورت می‌گیرد، ایران عقب می‌نشیند»

رئیس مجلس شورای اسلامی در عین حال هشدار داد که «اگر کشورهای غربی به دنبال کلاه‌برداری سیاسی و فریب‌کاری باشند، ایران حتما روش خود را عوض» خواهد کرد.

روز گذشته ایران اعلام کرد که در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس، ساخت ۱۰ مرکز غنی‌سازی اورانیوم را در دستور کار خود قرار داده است.

تصمیم ایران برای طراحی و ساخت مراکز جدید غنی‌سازی اورانیوم، واکنش قدرت‌های غربی را برانگیخته است.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه، تصمیم ایران در طراحی و ساخت ۱۰ مرکز جدید غنی‌سازی اورانیوم را «نقض جدی قطعنامه‌های شورای امنیت» عنوان کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

لاریجانی گفت: «غربی‌ها نمی‌خواهند ایران فناوری هسته‌ای داشته باشند، شهامت این را داشته باشند و این حرف را بگو یند.» حتی اگر سلاح اتمی هم بسازید، تازه کشور جمهوری اسلامی ایران میشود اتحاد جماهیر شوروی ٣٠ سال پیش که حدود ٢٠ سال پیش به تاریخ پیوست.

-- کاوه ، Nov 30, 2009

سردمداران رژیم از بس یاوه گویی کرده اند خودشان هم در خفا به ان می خندند. همین چند روز پیش بود که خرفت الله خاتمی گفت که اگر بنزین به ما نفروشند خودمان تولید می کنیم و حالا نوبت مادر شوهر بود که این ادعا را بکند. خوب تحفه های قبرس اگر تواناییش را دارید بفرمایید و تولید کنید چرا می خواهید به قیمت گزاف تهیه کنید و اگر هم درمانده هستید پس جان بکنید و شرایط را قبول کنید و اینقدر مردم و ملت ها را عذاب ندهید. چقدر باید اقتصاد این مملکت صدمه ببیند تا باور کنید که توانایی مقابله با دنیا را ندارید؟ چقدر میخواهید به دولت های چین و روسیه و ونزوئلا و غیرو باچ بدهید و در وقت تعیین تکلیف با پوزه به خاک بیاندازنتان و چنان سنگ روی یختان بکنند و باز هم از رو نمی روید؟ صنعتی را که با تمام توان و به نرخ از دست دادن مملکت می خواهید حفظ کنید و در آخر هم هیچ دستگیرتان نشد را می توانستید با یکدهم این هزینه با آبرو تهیه کنید و تا بحال هم به صد بار نتیجه گرفته بودید. حماقت تا به کی بیدار شوید. اینقدر غرور بیجا و شوق بیخود به مردم تزریق نکنید مردم به پوشالی بودنتان نه اینکه شک ندارند بلکه به عین دیده اند.

-- داریوش ، Nov 30, 2009

آقای لاریجانی شما اگر می خواهید از غرب عصبانی باشید باشید ولی یادتان باشد که لحظه ای از عصبانیت از مردم ایران غفلت نکنید، زیرا مردم ایران معتقد است در سرتاسر تاریخش حکومتی رژیمی حاکمیتی دقلکارتر ضد مردمی تر، منفور تر و ضد ایرانی تر از این حکومت.... شما فراموش نکنید که خون و خونریزی نزد پیامبر اسلام و تمامی امامان و تمامی روحانیون از اهم و اتم و اکمل ضروریات این دین و این فرقه است! اما خوشبختانه شما ها به قدرت رسیدید و این همه شقاوت و اینهمه خونخواری و این ضدیت با انسان و اینهمه تجاوز به عنف و این همه تجاوز با باتوم و اینهمه کشتار را به صحنه آوردید و تا مردم ایران و حتا جهان بفهمند که این اسلام شما در بهترین وجهش همین بود که نایب بر حق امام زمانش بوجود آورد! نایب امام زمانی که فتوای تجاوز جزو فظیلت دین مبینش بوده و هست! آری چه خوب شده که چنین شد! بزرگوار!

-- بدون نام ، Nov 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)