تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایران ۱۰‬ مرکز غنی‌سازی اورانیوم می‌سازد

دولت ایران، سازمان انرژی اتمی این کشور را موظف به طراحی و پیش‌بینی تاسیس ۱۰‬ سایت غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس سایت نطنز کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا امروز یکشنبه گزارش کرد که هیات دولت ایران به ریاست محمود احمدی‌نژاد، به سازمان انرژی اتمی ماموریت داد تا دو ماه آینده، کار ساخت پنج مرکز غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کند.

محل ساخت این پنج مرکز، از پیش تعیین شده است و هیات وزیران از سازمان انرژی اتمی خواسته که برای پنج سایت جدید نیز مکانی مناسب را پیشنهاد کند.


AFP

محمود احمدی‌نژاد در جلسه هیات وزیران گفته که ایران برای تامین‪ ۲۰‬هزار مگاوات برق، به ‪ ۵۰۰‬هزار سانتریفیوژ نیاز دارد.

آقای احمدی‌نژاد همچنین افزوده که ایران برای تولید ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن سوخت، نیاز به «سانتریفیوژهای جدید و با سرعت بالاتر» دارد.

هیات دولت ایران به ریاست محمود احمدی‌نژاد، به سازمان انرژی اتمی ماموریت داد تا دو ماه آینده، کار ساخت پنج مرکز غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کند

این اقدام دولت ایران پس از آنکه شورای حکام آژانس، روز جمعه با صدور قطعنامه‌ای، ساخت «مخفیانه» دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی را محکوم کرد، صورت می‌گیرد.

مجلس ایران نیز امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای از دولت این کشور خواسته که سطح همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش دهد.

تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس علیه برنامه هسته‌ای ایران با واکنش تند مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، کشور‌های غربی را به «کلاهبرداری سیاسی» متهم کرده و آنها را تهدید کرده که در صورت ادامه رفتار‌های خود، مجلس به کاهش سطح همکاری ایران با آژانس رای خواهد داد.

هیات وزیران از سازمان انرژی اتمی خواسته که برای پنج سایت جدید نیز مکانی مناسب را پیشنهاد کند

دور جدید تنش‌های دیپلماتیک میان ایران و کشور‌های غربی، پس از آنکه جمهوری اسلامی خواستار دریافت سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران در خاک خود شد، آغاز شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرده بود که ایران برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، در ازای تحویل اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد، به واسطه فرانسه از روسیه، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد دریافت کند.

مقام‌های ایران اعلام کرده‌اند در صورتی با این پیشنهاد موافق هستند که مبادله سوخت در خاک آنها انجام شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشور‌های غربی این پیشنهاد را نپذیرفته‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عالی شد. تا ...... دشمن بسوزد.

-- بدون نام ، Nov 29, 2009

آنقدر مرکز غنی سازی اورانیوم بسازید تا غنی سازتون پاره بشه !

-- نیما ، Nov 29, 2009

1)مگه مرکز غنی سازی اورانیوم ؛ سرویس بهداشتیه که 10 تا 10 تا می سازین ؟
2)پول ساخت و راه اندازی رو از کجا میاری آقا محمود ؟
3)سیاست با لجبازیهای دوران کودکی فرق داره جناب آقای دکتر !

-- نیما ، Nov 29, 2009

اينها از رو نميرن تا يك ضربه نظامي به مركز قدرتشان وارد شود٠ مثل آنچه براي قذافي اتفاق افتاد٠ اگر زمان از دست برود حالا كه با برادرانشان در جناح سبز هم ساخته اند و بهزاد نبوي را پس از چند ماه مراقبت پزشكي كامل و مجاني بدون ممنوعيت حق فعاليت سياسي آزاد كرده اند و صحبت بازگشت رفسنجاني به صحنه است همه در اين نمايش سرسختانه در مقابل غرب شركت خواهند كرد وگرنه چرا احمد زيدآبادي ممنوع الفعاليت و تبعيد و زندان شد ؟

-- roudar ، Nov 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)