تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حمایت چین از قطعنامه علیه ایران

وزیر خارجه چین از حمایت کشورش از «اصل مسئله» صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هی یافئی، معاون وزیر خارجه چین امروز پنج‌شنبه گفت که قطعنامه آژانس پیامی است به ایران تا به پیشنهاد مربوط به مناقشه هسته‌ای پاسخ دهد.


۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس، قرار است طی این هفته در وین پایتخت اتریش در خصوص این قطعنامه رأی بدهند.
دیپلمات‌ها معتقدند «درخواست توقف فوری فعالیت تأسیسات غنی‌سازی قم» از بندهای این قطعنامه خواهد بود.

معاون وزیر خارجه چین در ادامه گفت: «امیدواریم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند این پیام را بفرستد که ایران به‌واقع باید پاسخ آژانس را در اسرع وقت بدهد.»

وی افزود: «در عین حال امیدواریم که این موضوع بتواند از طریق رایزنی‌ها حل بشود.»

چین و روسیه همواره سیاست‌های ملایم‌تری نسبت به برنامه مناقشه‌انگیز هسته‌ای ایران داشته‌اند. حمایت چین از یک قطعنامه علیه ایران می‌تواند به عنوان تحولی در این مسیر ارزیابی شود.

وزیر خارجه روسیه امروز در دیدار با سفیر ایران در مسکو از ایران خواست تا با پیشنهاد ارسال اورانیوم به خارج موافقت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی ریابکوف پس از دیدار با سید محمود سجادی این مطلب را در بیانیه‌ای منتشر کرده‌است.

در این بیانیه آمده است: «طرف روسی بر لزوم رعایت اصولی که در قرار اولیه مذاکرات اول اکتبر در ژنو بر سر آن توافق شد تأکید کرد.»

مذاکرات ژنو میان ایران و شش قدرت جهانی (بریتانیا، فرانسه، ایالات متحده، آلمان، روسیه و چین) راه را برای پیشنهاد محمد البرادعی گشود.

«امیدواریم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند این پیام را بفرستد که ایران به‌واقع باید پاسخ آژانس را در اسرع وقت بدهد»

پاسخ‌های سرد ایران به پیشنهاد محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد مبادله هسته‌ای و کاستن از تنش با غرب باعث دلسردی مدیرکل آژانس نسبت به مقامات ایرانی شده‌ است.

آقای البرادعی که در روزهای آخر خود در این سمت به سر می‌برد امروز در سخنان خود خطاب به هیأت مدیره آژانس در مورد رویکرد ایران با لحنی انتقادی یاد کرد.

وی گفت: «اطلاع ندادن به آژانس در مورد وجود کارخانه در نزدیکی قم تا سپتامبر ۲۰۰۹ با تعهدات ایران مطابقت ندارد. اطلاع‌رسانی دیرهنگام ایران در این مورد از اعتماد به عدم وجود دیگر تأسیسات در دست ساخت در ایران می‌کاهد.»

البرادعی افزود که تلاش‌ها برای تأئید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران «به بن‌بست رسیده ‌است.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)