تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«رهبران بهائی هفته آینده محاکمه می‌شوند»

دادگاه هفت تن از رهبران بهایی که از اردیبهشت ماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برند، چهارشنبه ۲۷ مرداد در ایران برگزار می‌شود.

دفتر جامعه بین‌المللی بهایی در ژنو، طی بیانیه‌ای از ارسال ابلاغیه این دادگاه به دفتر عبدالفتاح سلطانی، یکی از وکلای مدافع این متهمان خبر داده ‌است.

جامعه جهانی بهائی، با بیان این‌که در حال حاضر آقای سلطانی یکی از وکلای مدافع بهاییان در زندان است و شیرین عبادی، وکیل دیگر این پرونده نیز در ایران نیست، برگزاری دادگاه بدون حضور وکلای مدافع را نادیده گرفتن «حق برخورداری بهائیان ایران از اجرای عدالت و روند قانونی آن» عنوان کرده‌ است.

این بیانیه با اشاره به این‌که تحقیقات و بازجویی از دستگیرشدگان ماه‌ها پیش تمام شده‌ است، به «عدم موافقت با تعیین قرار وثیقه، دسترسی نداشتن بازداشت‌شدگان به مشاوره حقوقی و تماس بسیار محدود آنها با خانواده‌هایشان» اعتراض کرده‌ است.


عکس دسته‌جمعی اعضای «یاران» با همسرانشان(منبع: سرویس جهانی جامعه بهائی)

دایان علائی، نماینده جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل، تصمیم قوه قضائیه برای تشکیل دادگاه هفت رهبر بهائی در «این زمان و تحت شرایط توصیف شده» را «تجاوز به حقوق زندانیان و روش دیگری به قصد محروم ساختن این افراد از مشاوران حقوقی» عنوان کرده ‌است.

وی همچنین از تحت فشار قرار داشتن بهائیان بازداشت‌شده برای تغییر وکلای مدافع خود خبر داده‌ است.

خانم علایی می‌گوید: «ارسال ابلاغیه محاکمه به وکیلی که خود به طور غیر عادلانه‌ای در زندان بسر می‌برد، کاملا بی‌معناست.»

وی با تاکید بر اینکه تنها جرم بهائیان زندانی، «باورهای دینی» آنها است، نسبت به اعمال «مجازات‌های سنگین» علیه آنها ابراز نگرانی کرده‌ است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، اتهام هفت رهبر بهایی را «جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام» اعلام کرده‌ است.

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این نسبت به صدور حکم اعدام برای این هفت نفر هشدار داده بود. ۲۵ سال پیش، گروه‌های دیگری از رهبران جامعه بهائی ایران، بازداشت و اعدام شدند.

جامعه جهانی بهائی به «عدم موافقت با تعیین قرار وثیقه، دسترسی نداشتن بازداشت‌شدگان به مشاوره حقوقی و تماس بسیار محدود آنها با خانواده‌هایشان» اعتراض کرده‌ است

پیش از این در اواخر اسفند سال ۱۳۸۷ و بیستم تیر ماه ۱۳۸۸ نیز خبر برگزاری دادگاه این هفت نفر اعلام شده بود. مقام‌های قضایی ایران، توضیحی درباره علت تاخیر در برگزاری دادگاه این هفت بهائی ارائه نکرده‌اند.

خانم علائى می‌گوید: «باتوجه به سابقه اين موضوع و بى‌توجهى مطلق مقامات ايرانى به ضوابط آئين دادرسى و همچنين وضعيت جارى در ايران، عملاً نمى‌توانيم بدانيم در چه تاريخى اين محاكمه برگزار خواهد شد.»

فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضائی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم، شش تن از رهبران جامعه بهائیان هستند که ۲۵ اردبیهشت ماه سال گذشته در منازل شخصی شان بازداشت شدند. مهوش ثابت، یکی دیگر از رهبران جامعه بهائیان نیز ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ بازداشت شده بود.

هفت بهایی دستگیر شده اعضای هیاتی هستند که به امور اولیه جامعه بهائیان ایران رسیدگی می‌کنند.

بهاییت در حدود ۱۵۰ سال پیش در ایران بنیادگذاری شد و هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند. بهاییت از زمان انقلاب ۵۷ به این‌سو در قانون اساسی ایران به‌ رسمیت شناخته نمی‌شود. از نظر حکومت ایران، بهائیان، مرتد محسوب می‌شوند و از هیچ حقی برخوردار نیستند.

فعالیت جامعه بهائیان از سال ۱۳۶۲ در ایران ممنوع اعلام شده و هم‌اکنون در حدود ۴۰ بهائی به اتهام‌های مختلف در ایران زندانی هستند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
نگرانی از احتمال اعدام هفت بهایی

نظرهای خوانندگان

باعث تاسف هست .
هفت نفر مسئولین جامعه بهایی را آزاد کنید .

-- جاوید ایران ، Aug 13, 2009

انتخاب زمان محاکمه رهبران بهائی برای هفته آینده یک بازی سیاسی بیش نیست زیرا رژیم با این کار خود میخواهد به مردم القاء کند که شخصیتهای سیاسی بازداشت شده و تئاتر نمایشی عیر موفق محاکمه آنان اشخاصی هستند که از نظر شخصیتی فرقی با رهبران بهائی ندارند و رزیم آیت الله خامنه ای میخواهد بهمین ترتیب مخالفین سیاسی خود مانند میر حسن موسوی حجت الاسلام کروبی و محسن رضائی و متحدان آنها را مشابه رهبران بهائی معرفی و این خشم جامعه را نسبت به خود آرام کند . حال آنکه خود بازداشت رهبران بهائی و بعدا بازداشت و کلای دادگستری آنها و عدم اجازه دادن به آنها برای انتخاب وکیل دادگستری انتخابی و نه تسخیری خود برخلاف قوانین خود این مملکت جمهوری اسلامی ایران میباشد . مهدی

-- مهدی ، Aug 13, 2009

به نظر ميرسدكه خانم شيرين عبادى بايد پرچم سبز را په دست گرفته و رهبرى مردم را دراين راه بر عهده بگيرد تنها شخص صالح براي اين كار ايشان هستند و مورد عتماد عموم در (ايران و جهان ) پاشد كه ما از دست هرزهگان رها شويم

-- Peywand ، Aug 13, 2009

من به عنوان یک ایرانی مسلمان صد در صد مخالف اینگونه فشارها و ظلمها به شهروندان عزیز بهایی هستم.
ای کاش رهبران زورگو و مسلمان نمای ج.ا کمی مسلمانی و انسانیت و محبت را از این هموطنان گرامی که فقط به جرم دگراندیشی محکوم شده اند یاد میگرفتند.
ما همه با هم هستیم!!!

-- NAM ، Aug 13, 2009

این هفت نفر مدیران بسیار عزیز جامعهء بهائیان ایران صرفاً به خاطر مسائل عقیدتی و دفاع از حقوق شهروندی بهائیان ایران پانزده ماه است که بر خلاف قوانین بین المللی حقوق بشر و حتی بر خلاف قوانین خود جمهوری اسلامی در زندان اوین به سر می برند به طوری که عدم رعایت قوانین مزبور از همان دقایق اوّلی که به منازل ایشان هجوم برده شد و به زندان منتقل شدند تا حال مشهود است.در این مورد از جمله رجوع شود به:
http://zamaaneh.com/humanrights/2009/05/post_355.html
باقی بهائیانی نیز که هم اکنون در شهرهای مختلف ایران در زندان اند وضعشان مشابه هفت مدیر مزبور است و اگر وسیع تر بنگریم همهء 300000 بهائی ایران نیز صرفاً به خاطر عقاید دینی و وجدانی و به خاطر پیگیری شجاعانه و در عین حال مسالمت آمیز خود در احقاق حقوق شهروندی دچار انواع مشکلات و محرومیت ها و تهمت های پوسیده و نادرست هستند. چنان که محاکمهء غیر قانونی هفت مدیر مزبور محاکمهء کل بهائیان نیز محسوب می شود. در حقیقت جمهوری اسلامی، با وارد کردن اتهامات دروغین بر ایشان، بر همهء بهائیان ایران و جهان و بنده نیز اتهام وارد کرده است؛ اتهامی که جامعهء بهائی بارها آن را ناوارد دانسته و خود را از آن عاری و بری می داند. این است که همهء بهائیان با هفت مدیر خود همدل و همزبان اند و در هر حکمی که در بارهء ایشان صادر شود شریک اند و مظلومانه تا پای دادن جان و مال خود از عقاید وجدانی و دینی و حقوق شهروندی خود با روشی که مولایشان به ایشان آموخته و سی سال است همگان ناظر روش صلح جویانه و غیر سیاسی مزبور بوده و هستند، ادامه خواهند داد.
تهمت جاسوسی برای اسرائیل و اقدام علیه امنیت ملی و ضدیت با اسلام که توسط بعضی مسؤولین نظام در رسانه ها تا حال مطرح شده همه هیچ و پوچ است و جز برای انحراف افکار عمومی از حقیقت ماجرا نیست. هموطنان مسلمان ما که بعضاً از دوستان و همکاران و همسایگان و فامیل و اقوام بهائیان هستند و با آموزه های بهائی کم و بیش آشنا شده اند بخوبی می دانند که بهائیان جاسوس هیچ کشوری نیستند و ایران را دوست می دارند و تنها غیر مسلمانانی هستند که اسلام را دینی آسمانی می دانند.
اینک با حوادث اخیر پس از انتخابات که موجب وارد کردن اتهامات مشابه به حتی هموطنان مسلمان نیز شده، هم میهنان عزیز بهتر حس می کنند که در این سی سال چه بر بهائیان وارد گشته است و چه مقدار اتهامات ادعا شده دروغ است.
اینک معلوم شده است که سرنوشت حقوق بشری ایرانیان عزیز از هر آئین و نژاد و قو میّت تا چه حد با سرنوشت بهائیان به هم پیوند خورده است. چه تأمل برانگیز است که هم اکنون محکومین بیگناه و شجاع بهائی و وکلای مدافع شجاع مسلمان ایشان هر دو به جرم اقدام علیه امنیت ملی در زندان اند!!!

-- نوید ، Aug 13, 2009

هفت نفر از رهبران بازداشت شده بهائي، شهرونداني محترم، كسبه اي با انصاف، همسايگاني دوست داشتني براي تمام مردم ايران بودند. مردم ايران مي دانند كه گناه اين جمع تنها وتنها عقيدهء آنان و پافشاري آنان بر عقيده شان مي باشد. اتهام جاسوسي و اقدام عليه امنيت ملي نيز دروغي بيش نيست. بايد ديد دراين روزها كه شاهد محاكمه فله اي رقباي سياسي حكومت هستيم، محاكمه اين هفت تن با چه توجيه ونيّتي،بدون وكيل انجام ميگيرد؟

-- فرهاد ، Aug 14, 2009

بايد دليل محكمتري دال بر جاسوسي و اقدام عليه نظام ارائه دهند وگرنه اين محاكمه بازي بيش نيست و از نظر من غير قانوني و محكوم شده است بهايياني كه چندين سال است مورد اين تهمتها و افتراها قرار گرفته اند و بايد بگويم اين افتراها و تهمتها وصلهء ما نيست به دولت مردان ميگويم از خدا بترسيد و اينقدر ملت مظلوم رو اذيت و آزار نكنيد از قهر خدا بترسيد

-- so ، Aug 14, 2009

اندك اعتمادي هم كه مردم نسبت به صحت ادعاهاي مطرح شده دستگاه حاكم نسبت به مخالفان داشتند در اين مدت و در اين جريانات اخير از بين رفته است. اميدواريم كه دادگاه براي تشخيص و تحري حقيقت تشكيل شود كه البته اين نگاه خوشبينانه تر از آن است كه در واقعيت تحقق يابد. بايد انتظار داشته باشيم كه اين دادگاه هم صحنه نمايشي باشد براي اجراي يك سناريوي ديگر. با اين تفاوت كه ديگر احتياجي نيست جهت روشن شدن ديدگاههاي مردم گفته شود كه رابطه با بيگانگان و جاسوسي و اسرائيل و ... وصله هاي نخ نمايي است كه نه به اين هموطنان عزيزمان ميچسبد و نه ميتواند غرض ورزيها و كينه و ناداني مشهود در چهره ناسالم برگزار كنندگان اين نمايشها را پنهان كند.

اگر مردم ايران بناگاه در مواجهه به اين مسائل بهت زده شده اند، ولي بهاييان ايران سالهاست كه با اين مسائل روبرو هستند. واقعيت اينست كه هر چه اينگونه فشارها را بر ايشان بيشتر كنند، اثر و نفوذ افكار ايشان بيشتر شده و ميشود.
كاش ميدانستند و يا بهتر كه بگويم: خوب است كه نميدانند :)

-- عطارد ، Aug 14, 2009

بی شک این محاکمه ، نمایشی بیش نیست. تا کنون به نظر هزاران نفر از افراد فرهیخته و دانا از سراسر جهان ، که خواهان محاکمه ای منصفانه برای این افراد هستند ،بی اعتنائی شده است . 

بخاطر داشته باشیم که این افراد سر موئی با حکومت جمهوری اسلامی مخالفت نکرده اند و تنها جرمشان اعتقادات مذهبی ایشان بوده است. علت فعالیت سازمان یافته بهائیان نیز آنست که در جامعه بهائی عناوینی مانند کشیش و آخوند و روحانی وجود ندارد و جامعه بهائی هر ساله برای اداره امورخویش افرادی را بر می گزیند تا در این مدت عهده دار امور جامعه شوند.

متاسفانه بعد از انقلاب این روش جامعه بهائی مورد سوء ظن و افترا مسئولین واقع شد و افراد زیادی بعلت انجام امور جامعه خود به زندان افتادند و یا اعدام شدند و این روند خطرناک هنوز ادامه دارد.

در مقابل، بهائیان در نهایت استقامت و پافشاری بر حقوق اولیه و انسانی خود ، هیچگاه به اقدامات خشونت آمیز متوسل نشده اند و بر کسب حقوق قانونی و انسانی خود در نهایت ادب و محبت ، تاکید دارند .

-- پویان ، Aug 14, 2009

وقتي تمايل قوه قضائيه ايران به ناديده گرفتن اساسى ترين هنجارهاى پذيرفته شده حقوقى در سطح بين المللى، در قضيه محاكمه جنجالى ركسانا صابرى آشكار شد .
وقتي توجه جهانى به دادگاه نمايشى تعداد زيادى از دستگيرشدگان ناآرامى هاى پس از انتخابات ايران جلب شد كه در آنجا هم روند قانونى ناديده گرفته شد و اعترافاتى كه آشكارا از طريق شكنجه بدست آمده بود ارائه گرديد .
وقتي حكومت ايران براي تامين حقوق حقه مردم كشور خود از هر قوم و نژاد و ديني فاصله بسيار زيادي با عدالت و مهر ورزي ايراني دارد .
وقتي جان و مال مردم عزيز ايران در اغتشاشات اخير دستخوش هر گونه خشونتهاي موحش و خطرناكي قرار گرفت و قرار ميگيرد .
وقتي به قبرستانهاي اموات بهايي هم رحم نميشود و.... هزاران شواهد و دلالات گويا و انكار ناپذير ديگر كه بر ايراني و غير ايراني پوشيده نيست .
و در آخر وقتي به اساسي ترين دستورات اخلاقي ديانت مقدس اسلام در كشوري كه خودرا كشور جمهوري اسلامي نام نهاده به هيچوجه اهميت داده نميشود و رعايت نميشود و بدين ترتيب به اساسي ترين دستورات اخلاقي وروحاني ديانت اسلام توسط حكام اسلامي توهين ميشود!!!!!؟؟؟؟؟؟؟ .
ديگر صحبت از تشكيل جلسه كذايي و توهمي محاكمه مديران مظلوم و رنجديده بهاييان ايران بدرستي چه معنا و مفهومي خواهد داشت ؟؟؟؟؟؟ !!!!!!
من بعنوان يك شهروند ايراني از مسوولين اين فجايع اخيره ميخواهم هر چه زودتر به اين نقض حقوق شهروندان بهايي و نيز ساير شهروندان عزيز ايراني از هر قوميت و عقيده اي پايان دهند . و بساط سرگرمي لهو و لعب خويش را جمع نمايند و هر چه زودتر مديران مظلوم و عزيز بهايي ايران را آزاد نمايند .
تا وقت باقي است درنگ نماييد شايد راه نيك انديشي و صلح و مودت و وحدت و دوستي بر شما بسته نشود و آيندگان حد اقل يك برگ از صفحه تاريخ تان را بر حسن نظر تان ثبت نمايند.
والا خدا ميداند و همه خلق خدا كه مديران و بهاييان ايران در هر دو حالت رنج و شادي، مظلوميت و آزادي، برنده مسلم ميدان مسابقه وحدت و صلح و عشق هستند. "

-- امید ، Aug 15, 2009


بنظر من دستگاه قضایی ایران هر چه در خصوص رسیدگی به پرونده مدیران بهایی تعلل کرده وهر گونه بی قانونی عمل کردن در این رابطه(مثل گرفتن وکیل تسخیری )تنها چیزی را که اظهر من الشمس کرده بی گناهی این متهمان است والا چرا بایدگروهی در زندان باشند وبعد از15 ماه تازه به فکر رسیدگی به اتهام آنان بیفتند اگر واقعا مدارک کافی داشتند چرا زودتر اقدام نکردندتازه حالا هم که قرار است انجام شوددر پشت درهای بسته وبدون حضور وکلای آنان
اما دوست گرامی مهدی،مردم ایران ناراحتند چون نمی خواهند شاهد نقض حقوق بشر باشندومن فکرمیکنم وقایع اخیر به رغم تمام تلخیها ونگرانی هایی که در خود داشت،یک حس مشترک توجه به اعاده حقوق ،در بسیاری از هموطنان یا باید گفت بسیاری از مردم دنیا برانگیخته که دیگر برایشان فرقی نمیکند ظلم به چه کسی وارد آمده بهایی است یامسیحی یا مسلمان،مصلح سیاسی است یایک رهگذر خیابان ومطمئنابا من موافقی ظلم در هر شکلی وبر هر کسی مذموم است

-- ندا ، Aug 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)