تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«بی‌قاعدگی، نقطه ضعف نشود»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «آن روی سکه آشوب» در خصوص انتظارات محافظه‌کاران از رئیس جدید قوه قضائیه در برخورد با سران اصلاحات نوشته شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «آشوب روزهای ۲۳ خرداد تا سوم تیرماه دارای سه ضلع است؛ رهبران پنهان، رهبران میانی و میدانی و عوامل اجرایی آشوب‌ها و اغتشاشات. از اظهارنظرهای دسته سوم به خوبی فهمیده می‌شود که بسیاری از آنان اساسا هیچ شناختی از رهبران پنهان نداشته و تنها با تعدادی از عوامل میانی و میدانی مرتبط بوده اند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «در مورد عوامل میانی و میدانی موضوع کمی متفاوت است. بسیاری از آنان به پشت صحنه ماجرا آگاهی کامل داشته و رهبران اصلی را کاملا می‌شناخته‌اند و با آنان طی سال‌های متمادی مرتبط بوده‌اند از آنان حمایت کرده و همواره از انواع حمایت‌های آنان برخوردار بوده‌اند.»

به نوشته روزنامه کیهان، «اینکه نظام سعه صدر دارد یک وجه بارز نظام دینی است، اما این نباید با بی‌قاعدگی دستگاه‌های مسئول به یک نقطه ضعف تبدیل شود. دستگاه قضایی باید به انتظار مردم در رسیدگی بدون ملاحظه کاری رهبران اصلی آشوب پایان دهد.»

متن کامل سرمقاله

«وزیر، مجری ساده نیست»
سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «معرفی وزرا ؛ بایدها و الزام‌ها» درباره شاخصه‌های وزرای پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد است.

سرمقاله نویس قدس نوشته است: «در دولت‌های قبل معمولاً معرفی وزرا اگر چه با رایزنی‌های جدی و گاه دشوار در مجلس و دولت همراه بوده، اما باید اذعان کرد که موضوع کابینه در دولت نهم و دهم دارای حاشیه‌های جدی‌تری بوده است؛ حاشیه‌هایی که حتی گاهی بر متن غلبه کرده و جنجال‌های فراوانی را بخصوص در سطح رسانه‌ها در پی داشته است.»

به نوشته این روزنامه، «زیر قطعاً در برابر رئیس دولت مسؤول است و باید دولت را در انجام امور مورد نظر همراهی کند، زیرا رئیس جمهور مسؤول دولت و رئیس کابینه است، اما این بدان معنا هم نیست که وظیفه یک وزیر محدود شده و او تنها به یک مجری ساده تبدیل شود.»

قدس در ادامه افزوده است: «البته، باید تأکید شود که الزاماً مجلس و دولت در نقطه مقابل هم نیستند که قرار باشد وزیر توجیه‌گر طرفین باشد، بلکه منظور بیان ظرافت‌های اداره یک وزارتخانه و تلاش برای ایجاد تعامل بین سلیقه‌های مختلف در دستیابی به یک هدف است. لذا باید تأکید کرد، جمع بین همکاری با دولت، تعامل با مجلس و تبدیل نشدن به مجمع الجزایر در داخل کابینه امکان‌پذیر است.»

متن کامل سرمقاله

آهنگ صادق لاریجانی
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «عدالت و لبخند» درباره مراسم معارفه رئیس جدید قوه قضائیه نوشته شده است.

سرمقاله نویس رسالت نوشته است: «دیروز در مراسم معارفه رئیس جدید قوه قضائیه صحنه‌های خوشایندی پیش آمد که همه کسانی را که دلشان برای این نظام و انقلاب می‌تپد، خوشحال کرد. برای اولین بار پس از انتخابات لبخند احمدی‌نژاد به آیت‌الله هاشمی در کنار حضور کلیه مسئولان نظام از هر گرایش و سلیقه‌ای در این مراسم، همه دلسوزان نظام را به وجد و نشاط درآورد.»

به نوشته این روزنامه، «نظام‌های سیاسی به لحاظ میزان اعتماد شهروندان متفاوت هستند. نظامی موفق است که بتواند نوسان‌های سرمایه‌های اجتماعی خود را به حداقل کاهش دهد. یعنی اجازه ندهد از اعتماد شهروندان کاسته شود. این احساس اعتماد تحصیل نمی‌شود مگر اینکه مردم نسبت به تعهد و التزام مسئولان نظام به یک سری از اصول اساسی اطمینان داشته باشند.»

رسالت در ادامه افزوده است: «آهنگ آیت‌الله لاریجانی حکایت از آغاز فصل جدیدی در قوه قضائیه می‌کند که مشحون از قاطعیت، انصاف و پرهیز از افراط و تفریط است. عزم جدی برای تحقق عدالت از جانب مسئولان جدید قضایی، همراهی و پشتیبانی افکار عمومی را در پی خواهد داشت و در این مسیر رسالت بزرگی بر دوش رئیس جدید قوه قضاییه است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «گفتمان احمدی‌نژاد آشکار می‌شود»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «خصوصی‌سازی ناعادلانه»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «دولت بنگاه‌دار یا خدمت رسان»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «جنگ ۳۳ روزه و تغییر معادلات منطقه»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «تحریم بنزین و شعار خودکفایی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)