تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

فرانسه: ایران اتهام کلوتید ریس را پس بگیرد

فرانسه از مقام‌های ایران خواست که اتهام‌ جاسوسی علیه کلوتید ریس، شهروند فرانسوی را پس بگیرند.

کلوتید ریس ۲۴ ساله، شنبه هفته گذشته در تهران به همراه برخی دیگر از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر محاکمه و روز یکشنبه با وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، رومن نادال، سخنگوى وزارت خارجه فرانسه، آزادی خانم ریس را نخستین گام برای حل و فصل پرونده وی و نازک افشار کارمند سفارت این کشور در تهران خواند و درخواست کرد اتهام‌هایی که متوجه این دو نفر شده نیز پس گرفته شود.

نادال گفت که فرانسه روال قانونی طی شده در مورد این دو نفر را «عادلانه» نمی‌داند و خواستار توقف کامل آن است.

برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه نیز روز گذشته اعلام کرد که خانم ریس با وثیقه ۲۰۰ هزار یورویی آزاد شده و امیدوار است که اتهام‌ها علیه این مدرس فرانسوی مورد بازنگری قرار بگیرد، چراکه او «بی‌گناه» است.

وزارت خارجه فرانسه همچنین اعلام کرده که نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری این کشور از همتای سوری خود خواسته که برای آزادی کلوتید ریس تلاش کند.

«اقدام علیه امنیت ملی از طریق حضور در تجمعات و اغتشاشات مورخه ۲۵ و ۲۷ خرداد ماه و همچنین جمع‌آوری اخبار، اطلاعات و تهیه تصاویر از این اغتشاشات و ارائه آن به وابسته علمی سفارت فرانسه» از اتهامات خانم ریس عنوان شده است.


عکس از AP

کلوتیلد ریس، به عنوان دستیار استاد در دانشگاه اصفهان، زبان فرانسه تدریس می‌کرد. منابع فرانسوی فعالیت علمی وی در اصفهان را تائید کرده‌اند.

ریس، دانشجوی فوق لیسانس رشته علوم سیاسی در دانشگاه شهر لیل فرانسه بود که پنج ماه پیش با بورسی از انستیتوی پژوهش‌های ایرانی، به اصفهان رفت.

نازک افشار کارمند سفارت فرانسه نیز که همراه با ریس به جرم جاسوسی، شنبه گذشته در دومین جلسه محاکمه معترضان به نتیجه انتخابات حضور داشت، هفته گذشته آزاد شد و در حال حاضر در سفارت فرانسه به سر می‌برد.

سفیر ایران در پاریس چند روز پیش از این گفته بود که ایران به فرانسه اعلام کرده که ریس می‌تواند با سپردن وثیقه آزاد شود، اما مقام‌های این کشور هنوز پاسخی به این پیشنهاد نداده‌اند.

این در حالی است که فرانسه اعلام کرده که بارها چنین پیشنهادی را به مقام‌های ایرانی ارائه کرده و آنها نسبت به آن اعتنایی نکرده‌اند.

اتحادیه اروپا و فرانسه پیش از این از مقام‌های ایران خواسته بودند که این افراد را آزاد کنند.

مقام‌های ایران می‌گویند که کشور‌های غربی در ناآرامی‌های پس از انتخابات دخالت داشته‌اند؛ ادعایی که بارها از سوی رهبران این کشور‌ها رد شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

نسبت دادن به خارجی را از شاه یاد گرفته اند این لواط کاران

-- اکبر ، Aug 18, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)