تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«درخواست عزل رهبر از سوی برخی علما»

وب‌سایت موج سبز آزادی نامه‌ای منتشر کرده که در آن برخی «علما و فضلای حوزه‌های علمیه قم، اصفهان و مشهد» آیت‌الله علی خامنه‌ای را مسئول خشونت‌های پس از انتخابات معرفی کرده و خواستار برکناری وی شده‌اند.

این نامه روز شنبه در این وب‌سایت بدون نام و امضا منتشر شد و آن‌طور که امضاکنندگان آن اعلام کرده‌اند مجبور به «تقیه» - پنهانکاری مصلحتی- شده‌اند، اما تاکید کرده‌اند که این پنهانکاری دائمی نخواهد بود.

روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز دوشنبه خود در گفتگو با دو تن از روحانیونی که این نامه را امضا کرده‌اند، به نقل از آنها، صحت آن را «تائید» کرده است.

یک روحانی برجسته ایرانی و یک نماینده سابق مجلس، منابع خبرنگار نیویورک تایمز هستند که اعلام کرده‌اند در گفتگو با برخی از تهیه‌کنندگان نامه به «اصالت» آن شکی ندارند.


این روزنامه به نقل از روحانی که نامی از وی نبرده است، گزارش کرده که نامه مذکور را «ده‌ها» روحانی شهرهای قم، اصفهان و مشهد امضا کرده‌اند.

این روحانی به نیویورک تایمز گفته که فشار‌ها بر روحانیون در قم بسیار بیشتر از سایرین است، چرا که مقام‌های جمهوری اسلامی بیم آن دارند که مواضع منتقدانه آنها موجب برانگیخته شدن مواضع بخش سنتی‌تر جامعه علیه نظام شود.

فاطمه حقیقت‌جو نماینده پیشین مجلس ایران نیز در گفتگو با این روزنامه، اصالت نامه را تائید کرده است.

خانم حقیقت‌جو در حال حاضر به عنوان محقق مهمان در دانشگاه ماساچوست در بوستون کار می‌کند.

به گفته این نماینده مجلس، موضوع انتقاد از رهبر در ایران جز «خطوط قرمز» است و حساسیت زیادی دارد.

«آقای خامنه‌ای سپاه را به گارد شخصی خود و راديو و تلويزيون را به مبلغ و مدافع خود و آلات قدرت ملت را به آلات شخصی خود بدل كرده است»

این نامه در شرایطی منتشر می‌شود که هفته گذشته نیز مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان خواستار بررسی اصل ۱۱۱ قانون اساسی که مربوط به عزل رهبری است، شده بود.

این مجمع با معرفی آقای خامنه‌ای به عنوان مسئول حوادث اخیر ایران، خواستار رسیدگی به عملکرد نهاد‌های اطلاعاتی و نطامی که تحت‌نظر آقای خامنه‌ای اداره می‌شود، شده‌ است.

در بخشی از نامه روحانیون قم، مشهد و اصفهان آمده است: «آقای خامنه‌ای سپاه را به گارد شخصی خود و راديو و تلويزيون را به مبلغ و مدافع خود و آلات قدرت ملت را به آلات شخصی خود بدل كرده است.»

در این نامه افزوده شده است: «رهبر جمهوری اسلامی به خاطر بیماری دیگرهراسی (که فراتر از بیماری بیگانه‌هراسی است و هرکسی را که تابع او نباشد دشمن می‌پندارد) در هر سخنرانی بیش از همه چیز از دشمن خارجی می‌گوید و تمام دستگاه‌های امنیتی و تبلیغاتی را به سوی کشف دشمن در همه جا و همه چیز سوق داده است و همه انتقادات را با سلاح انتساب به دشمن می‌کوبد.»

آنها در نامه خود آورده‌اند که آقای خامنه‌ای نخستین کسی است که در انتخابات اخیر «قانون‌شکنی» کرده که این امر «موجب شد نامزدها و مردم مطمئن شوند که اعتراضات و شکایت بی‌حاصل است و تصمیم به رئیس جمهور شدن احمد‌ی‌نژاد از قبل اتخاذ شده است.»

«رهبر جمهوری اسلامی به خاطر بیماری دیگرهراسی، در هر سخنرانی بیش از همه چیز از دشمن خارجی می‌گوید و تمام دستگاه‌های امنیتی و تبلیغاتی را به سوی کشف دشمن در همه جا و همه چیز سوق داده است و همه انتقادات را با سلاح انتساب به دشمن می‌کوبد»

در این نامه با اشاره به برگزاری محاکمه‌ برخی معترضان به نتیجه انتخابات و تحت فشار قرار دادن آنها برای اعتراف‌گیری، نوشته شده است: «اگر خود جناب آقای خامنه‌ای را هم فقط یک هفته به همین سلول‌ها ببرند، به مسائلی بیش از اینها اعتراف خواهند کرد.»

نویسندگان این نامه در ادامه نوشته‌اند که «مسئول اصلی بروز بی‌اعتمادی و درگیری و خشونت‌ها و کشتارها و زندان‌ها در انتخابات اخیر، شخص آقای خامنه‌ای است و صلاحیت بقای در این مقام را ندارد.»

این روحانیون از مجلس خبرگان رهبری خواسته‌اند که آقای خامنه‌ای را از مقام خود عزل کنند.

این برای نخستین بار در مدت ۲۰ سال رهبری آقای خامنه‌ای در جمهوری اسلامی است که برخی از روحانیون به صراحت خواستار برکناری وی از مقام خود می‌شوند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

او باید برود.

-- گوینده ، Aug 18, 2009

آقایان روحانیون بنا بر وظیفه یی که برای خودشان تعریف کرده اند باید خیلی زودتر از اینها به این فکر می افتادند و می بایستی با پای برهنه به خیابان و صف مردم می پیوستند. در زمانی که هر کودک دبستانی شعار مرگ بر دیکتاتور را روزانه تکرار می کند این آقایان نامه بی امضا می نویسند!! بارها گفته ام که آقایان آیات اگر در صف اول تظاهرات با مردم همراه شوندمی توانند تمام درب های زندان را باز کنند چرا که خیلی از سرکوب گران را اگرچه شستشوی مغزی شده اند اما به لباس روحانیت هنوز حساس هستند و برای آن احترام قایل هستند و احتمال زیاد دارد که با دیدن روحانیان در صفوف مردم به خود آیند و به جبهه مردم بپیوندند.
اینکه علمای شیعه اینگونه ترسو و محافظه کار شده اند خون دلیل این ادعا است که خامنه یی و اصحابش رحم به هیچکس و هیچ لباسی نمی کنند و صد آفرین به ملت ما به خصوص زنان و جوانان ایرانی که اینچنین حماسه آفرینی می کنند.

-- داریوش ، Aug 18, 2009

قصاص!

بنا بر دستورات اصیل اسلامی که خود آقایان نیز آن را قبول دارند تنها راه حل این تجاوزات و شکنجه ها و کشتار و مجروح کردن این زندانیان فقط یک چیز است:

قصاص!

عاملان اصلی و فرعی این جنایات باید شناسایی و محاکمه شوند و در صورت اثبات جرایم آنان، همگی به همان روشی که به دیگران تعدی کرده اند، به وسیله همان زندانیان یا بازماندگان آنها قصاص شوند!

فقط قصاص می تواند تکلیف این نامسلمانان مسلمان نما را روشن کند!

-- مسلم ، Aug 18, 2009

استدعا می‏کنم هر ایرانی را که
می‏شناسید،برایش ارسال نمایید.

سرانجام اعتراض به نام مجهول برای خلیج
فارس»درگوگل‏ارتGoogle Earth، تابامداد روزجمعه
۹۵۰هزارامضا رسیده است. یعنی بعد از هشت‏ماه
حالا دیگر فقط ۵۰۰۰۰امضا کم داریم ! بی‏شک
ماایرانی‏هامردمان عجيبی هستيم؛ از يک
سوعرب‏ستيزترين ملتِ گيتی هستيم وازطرف ديگر،
گذرنامه‏های تک‏تک‏مان ممهور است به
مُهرسفارت امارات متحده‏عربی درجوانی و
عربستان سعودی در پیری ازآن طرف دم زدن از
وطن‏پرستی وتمدن دوهزاروپانصدساله‏مان گوش
فلک راکر کرده، و از اين طرف به‏سختی توان
گردآوریِ يک‏ميليون امضا برای جلوگيری از
تغيير نام خليج‏فارس را داريم؛ و در
همان حال به‏ راحتی یک‏ميليون پيامک دردو ساعت
برای عادل فردوسی‏پوروبرنامه‏اش می‏فرستيم.
واقعاً مسامحه‏کار و بی‏خیال شده‏ایم. اگر
کسی را سراغ دارید که هنوز
> این اعتراض را امضا نکرده، برای جمع کردنِ این
پنجاه‏هزار امضای باقی‏مانده این نشانی و
ضرورت و اهمیتِ این کار را به اویادآور شوید
>
> http://www.petition online.com/ sos۰۲۰۸۲/petition.html
>
>

-- shsmim ، Aug 18, 2009

khoshoonat o tanbih o "ghasas" o in harfa chareye kar nist. jaleb ast ke iranian kharej ham kamtar az digarn dochar khoshhoonat nistand. chareh , farhangsazi o dialogue ast. dar in mian naghshe rohaniyat baz ham, motassefane, kelidi ast. inha khod bayad ghodrat bakhshe tamamiyatkhah ra mahdood konanad. digar be estelah rochanfekran bayad be onha dar in kar yari dahand. khoshoonat khoshoonat miavarad. bayad ba dialogue be irani behtar omid dasht. rahe digari nist. albate hazine balast

-- yek movarrekh ، Aug 18, 2009

با درود فراوان .
من معتقدم که هنوز دیر نشده ایات عظام باید همچون ایت ا لله منتظری و صانعی ودستغیب
و ....نباید بیش ازاین منتظر بمانند تا اساس دین زایل شود دیگر نمیتوان جلو این سیل عظیم را که از اسلام مارکسیسی این گروه نوکر پوتین که هم مالمان وهم دین و اعتقادات مذهبیمان را بتاراج برده اند گرفت.
تقیه زمانی صحت دارد که اقلیتی طرفدارحق و حقیقت باشند در حالیکه ملتی بپاخواسته وازدین واقعی(اسلام محمدی)دفاع میکند.
لازم بذکر است که ما نباید ترس را با تقیه اشتباه بگیریم.

-- zoka ، Aug 18, 2009

این .... هیچ یک از مشخصات رهبری را دارا نمیباشد، باید برود

-- بیژن روشنی ، Aug 18, 2009

لازم به تذکر است که قبل از بر کناری این رهبر ....و خودکامه، چند روزی او را در اختیار برادران مسلمان بازجو قرار دهند تا از نزدیک مهر و محبت اسلامی را که با باتوم و بطری انجام می شود میل بفرمایند تا متوجه شوند چه زندگی شاهانه ای در زندان های رژیم گذشته داشته اند! ما تا به حال نشنیده ایم که به تو و حاج اکبر و عسگراولادی ...و شریعتمداری ...و بقیه آخوندهای عمامه دار و بدون عمامه ....، در زندان های رژیم گذشته تجاوز جنسی آنهم از نوع باتومی و بطریی کرده باشند. بعد از میل این محبت های اسلامی مسلماً باید در نمایشات صدا و سیمای اسلامی هم شرکت و اعتراف کنید در این مدت ٣٠ سال چه بلایی بر سر ملت و کشور ایران آورده اید. این را هم فراموش نکنید که این برادران مسلمان حل شده و ذوب شده در ولایت، برای حفظ این نظام و اسلام عزیز دست به هر عملی خواهند زد، حتی پذیرایی و خوراندن داروی نظافت که معمولاً برای از بین بردن پشم های بدن استفاده می شود. شیطان، پشت و پناهتان حاج علی!
جمعیت بازجویان حفظ نظام اسلامی عزیز،

-- Bazjoyan Eslami ، Aug 18, 2009

این نامه اگر هم وجود داشته باشد یک مانور تبلیغاتی و فرار به جلو است.
اصلاً هیچکس نمی تواند قبول کند که ایشان عزل شود.
آخه یه کاره که نمی شه نامه ی عزل نوشت برادر یه کم بینش هم خوب است.پس صغرا .کبراش چی میشه؟
آقا چرا قبول نمی کنید اصلاح طلبها شکست خوردند؟چرا؟قیول کنید که شکست خوردند.

-- امیرحسین ، Aug 18, 2009

گوش کن امیر حسین ملت نه اصلاح طلب میخواد(کیو اصللاح کنند)نه اصول گرا. مردم شکنجه گر و لواط کار نمی خان.خیلی ساده

-- اکبر ، Aug 18, 2009

طبق قانون اساسی ایشان عزل وماندن ایشان درمقام رهبری نامشروع وبرخلاف قانون اساسی است.اگر ایشان درحوادث به وجود آمده نقش نداشته باشد که بعیدبه نظر میرسد.حوادث واتفاقاتی که کشوررابابحران مواجه نموده عدم کفایت ایشان دررهبری رامی رساند.لازم میدانم متذکرشوم که رهبری ایشان ازاول برخلاف فانون اساسی بوده.طبق قانون اساسی دستوربازنگری قانون اساسی باید به دستوررهبروپس ازآن به امضاءرهبربرسد .امام خمینی درسال 67دستوربازنگری قانون اساسی راصادر وقبل ازاینکه بازنگری به انجام برسد امام فوت نمودند.درقانون اساسی آمده است هرگاه اکثریت ملت فردی رابعنوان مرجع پذیرفتن اوبعنوان رهبر برگزیده میشود یکی ازشرایطرهبری مرجعیت واقبال عموی است .اگراقبال عموی نبود خبرگان ملت ازمیان مراجع یکی را بعنوان رهبر برمیگزیدند.ملت مامیدانند که انتخاب آقای خامنه ای طبق قانونی صورت که درآنزمان جنبه قانون نداشت .

-- ابراهیم ملکی ، Aug 18, 2009

امیر حسین خان اگر دوران انقلاب را میدیدی چنین چیزی نمیگفتی . قشر افرادی که طرفدار خامنه ای هستند اکثرا پیرند و غیر کار آمد. و مخالفین اکثرا جوان . پس از قبل شکست خوردند و این کارها پنجول کشیدن برای اینکه نیافتند.

-- بدون نام ، Aug 18, 2009

نه فقط خامنه‌ای بلکه کل اسلام باید از این مملکت برود. مشکل اصلی اسلام است بقیه‌اش فرع است.

-- بدون نام ، Aug 18, 2009

امیرحسین، تو دیگه کجای کاری؟ برو دعا کن که کاره ای نیستی وگرنه یکی از همین روزا سروکارت با ملتی می افته که گرچه نجیب و باشرفن ولی خیلی از دست اربابات و نوچه هاشون دلخور و عصبانی هستن.

-- یادآور ، Aug 18, 2009

دو زار بده اش به همین خیال باش

-- علی فلاح زاده ، Aug 18, 2009

باید همه از جمله کسی مثل خامنه ای می دانست و بدانند، هیچ سیستمی خودش را فدای شخص نمی کند، و او هم به هیچ وجه از این قانون مبرا نبوده و نیست، امروز قدرتمندان در جمهوری اسلامی متوجه خطر سقوط سیستم شدند و به همین دلیل فکری برای نجات آن می کنند، بعد از انتخابات مشکل با حذف ....حل می شد اما نجنبیدند حالا که مردم را در راه اعتراض استوار دیدند و کشتارها و جنایات در سطح بین الملل برملا شد، تنها راه نجات سیستم را حذف خامنه ای می دانند، اگر در این باره هم دیرتر از این عمل کنند دیگر تغییر قله ی هرم هم کافی نخواهد بود و تنها راه حل پایان اعتراضات مردمی و بین المللی سقوط سیستم مافیایی جمهوری اسلامیست.
به امید هوشیاری تک تک ما مردم ایران و مسئولین سی سال خفته ی مملکت

-- شهرزاد ، Aug 18, 2009

مردم ایران نه خواهان رهبری این جماعت، نه خواهان تداوم حاکمیت اسلام (که از فردای سر کار آمدن حکومت اسلام جزٔ سرکوب و کشتار مخالفان حاصل دیگری در عرصهٔ سیاسی نداشته - یعنی‌ همانکاری که شاه پیشتر از اینها میکرد) و نه خواهان ادامهٔ مفت خوری این جانیان و دزدان ....و ....هستند. بستن این حکومت اسلامی به چیزی غیر از اسلام حماقت محض است و مهلت دادن به این اراذل برای اینکه تجدید قوا کرده با برادران "اصلاح طلب" خود به سازش نشسته تا برای چند نسل دیگر از مردم قربانی بگیرند و ایران را به ظلمات قبرستانی که شاه آنرا "جزیرهٔ ثبات و آرامش" مینامید بدل کنند. که برنامه از روز اول همین بوده: ادب کردن مردمی که از ۲۵۰۰ سال شلاق و سرکوب خسته شده بودند و به گرفتن حق خود بر ضد نظام سلطنت قیام کرده بودند. پس جلادانی را زیر ذرّه بین رسانهای عمومی به اسم رهبر جنبش مردم به خوردشان دادند تا که مبادا مبارزان واقعی (چپ‌ها و دمکراتهای غیر مذهبی‌) انقلاب را رهبری کنند و خواستهای واقعی مردم را متحقق کنند. و از هم آنجا بود که سرکوب انقلاب زیر پوشش "انقلاب" شروع شد. به این ترتیب و با شکست انقلاب ۵۷ توسط مثلث روحانی - بازاری - لمپن (سپاهی، بسیجی‌،لباس شخصی‌..) هست که خواستهای مردم همانی ماند که مردم در سال ۵۷ برای تحققشان انقلاب کردند، یعنی‌: آزادی، برابری، رفاه اجتماعی و کار، و بلاخره عدالت اجتماعی.

-- BahMan ، Aug 18, 2009

میگم ها این «برخی علما و فضلای حوزه های علمیه قم، اصفهان و مشهد » چشم نخورن خدای نکرده که اینقدر شهامت و جسارت دارند!
آقایون میترسند خدای نکرده یه وقت مثل سهراب اعرابی و ندا جوون مرگ بشن؟ چقدر « تقیّه» بابا؟ دیگه آبرو براتون نمونده و شما هنوز از ترس تون «تقیه» میکنین؟ میترسین چی بشه؟ حضرت رهبر بذارتتون بیخ دیوار؟
ز گهواره تا گور تقیّه بجوی!

-- majid ، Aug 19, 2009

حساب خامنه ای و احمدی نژاد و دارو دسته اش را باید از اسلام جدا کرد. اگه کسی بخواد علیه اسلام حرف بزنه بر ضد انسانیست حرف می زنه و بر علیه خودش پس خوسته ها را باید منطقی کرد. امروزه خامنه ای و احمدی نژاد و ایادی حکومت جنایت کارند و باید به دست عدالت سپرده شوند و من یک پیشنهاد دارم و آن اینکه مردم باید ظرفیت نماز جمعه را غنیمت بشمارند و برای نشان دادن اعتراض به نماز جمعه ها بروند و هر هفته در نماز جمعه ها اعتراض نشون بدهند تا کودتا گران را بستوه بیاورند.

-- بدون نام ، Aug 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)