تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

قرار بازداشت موقت برای «سران اغتشاش‌ها»

محمود سالارکیا معاون دادستان تهران از صدور قرار بازداشت موقت ۱۶۰ تا ۱۷۰ نفر از کسانی که وی آنها را «سران اغتشاش‌ها» معرفی کرده است، خبر داد.

در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات که از ۲۳ خرداد ماه آغاز شده است، آن‌طور که مقام‌های قضایی اعلام کرده‌اند در حدود چهار هزار نفر بازداشت شده‌اند که بیش از ۹۰ درصد آنها در هفته‌ اول آزاد شدند.

در میان بازداشتی‌ها نام و چهره فعالان سیاسی، مدنی، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق زن و بشر دیده می‌شود.

دادستانی تهران، اتهام برخی از این فعالان را حضور در اتاق فکر «کودتای مخملی» عنوان کرده و محاکمه برخی از آنها را از سه هفته پیش آغاز کرده است.

سالارکیا می‌گوید که برای برخی از این بازداشت‌شدگان «قرار بازداشت موقت صادر شده که سنگین‌ترین قرار است و برای برخی از آنها نیز، قرارهای تامین وثیقه یا کفالت صادر شده است»

محمدعلی ابطحی و محمد عطریانفر از شناخته‌‌شده‌ترین افرادی هستند که سه هفته پیش به همراه ۱۰۰ تن دیگر محاکمه شدند.

شعبه ‪ ۱۵‬دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به پرونده بازداشت‌شدگان حوادث اخیر رسیدگی می‌کند که تاکنون سه جلسه آن برگزار شده است.

محاکمه بازداشتی‌های حوادث اخیر همچنان ادامه دارد و هنوز مشخص نیست که چهارمین جلسه آن چه زمانی برگزار می‌شود.

آقای سالارکیا امروز شنبه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که تصمیم‌گیری درباره تمدید قرار بازداشت موقت یا تخفیف این قرار و تبدیل آن به وثیقه برای بازداشتی‌ها، به عهده دادگاه رسیدگی ‌کننده است.

او افزوده که برای برخی از این افراد «قرار بازداشت موقت صادر شده که سنگین‌ترین قرار است و برای برخی از آنها نیز، قرارهای تامین وثیقه یا کفالت صادر شده است.»

سالارکیا اظهار داشت که بازداشت‌شدگانی که طی این مدت آزاد نشده‌اند «افرادی هستند که نتوانسته‌اند وثیقه مورد نیاز را تامین کنند»

این مقام قضایی اظهار داشت که بازداشت‌شدگانی که طی این مدت آزاد نشده‌اند «افرادی هستند که نتوانسته‌اند وثیقه مورد نیاز را تامین کنند.»

آقای سالارکیا همچنین تائید کرد که فیض‌الله عرب‌سرخی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که در حوادث اخیر بازداشت شده، برای «درمان» به بیمارستان منتقل شده است.

وب‌سایت نوروز هفته گذشته از انتقال آقای عرب‌سرخی از زندان به بیمارستان خبر داده بود.

این مقام‌ قضایی بدون اشاره به نام سعید حجاریان که خانواده‌اش اعلام کرده‌اند که وی در ساختمانی شبیه پادگان نگهداری می‌شود و از امکانات بهداشتی و پزشکی مناسبی برخوردار نیست، گفت: «امکانات لازم در اختیار این فرد قرار دارد.»

سعید حجاریان از فعالان سیاسی شناخته شده‌ای است که طی دو ماه گذشته در زندان به سر می‌برد. این در حالی است که وی از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار نیست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بهتر بگذارین اینا رو بگیرن
اینا داشتن طرح آمریكا رو پیاده میكردن
ولی مردم ایران سرنگونی واقعی جمهوری اسلامی رو میخوان نه اصلاحات

-- بدون نام ، Aug 24, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)