تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایران: ۱+۵ سیاست تقابل را کنار گذارد

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران از گروه ۱+۵ خواست که در «سیاست‌های تقابلی» خود تجدید‌نظر کند.

آقای قشقاوی امروز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت که سیاست افزایش تحریم‌ها علیه ایران شکست خورده و طرف‌ مقابل «بهتر است به جای سیاست تقابلی به سیاست تعاملی روی آورد.»

مذاکرات ایران با ۱+۵ از سال گذشته میلادی تاکنون متوقف شده است، هرچند که ماه گذشته، خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آمادگی غرب برای آغاز مذاکرات با تهران خبر داده بود.

اظهارات آقای قشقاوی پس از آن ایراد می‌شود که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اواخر هفته گذشته گفت که اگر مذاکرات هسته‌ای با تهران پیشرفت نداشته باشد، کشور‌های غربی تحریم‌ها علیه ایران را افزایش خواهند داد.


رویترز

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این اظهارات خانم مرکل به دولت آلمان توصیه کرد که سیاستی «واقع‌بینانه» در قبال ایران اتخاذ کند.

خانم مرکل چند روز پیش در گفتگو با روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ همچنین با حمایت از معترضان به نتیجه انتخابات، از سفارت این کشور در تهران خواسته بود که تحولات پس از انتخابات در ایران را از نزدیک دنبال کند.

قشقاوی اظهارات صدراعظم آلمان را «مداخله‌جویانه» دانست و گفت که برلین «به جای پرداختن به مسائل بی‌اساس، به اتخاذ مواضع واقع‌گرایانه روی آورد.»

او همچنین افزود که «سیاست تعاملی» ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد یافت و «هیچ چیز نمی‌تواند ایران را از حقوق قانونی خود بازدارد.»

قشقاوی اظهارات صدراعظم آلمان را «مداخله‌جویانه» دانست و گفت که برلین «به جای پرداختن به مسائل بی‌اساس، به اتخاذ مواضع واقع‌گرایانه روی آورد»

گروه ۱+۵ مدت‌ها است که با ارائه بسته‌های تشویقی به تهران، خواستار توقف فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی است؛ خواسته‌ای که با مخالفت مقام‌های ایران مواجه شده است.

اعضای گروه ۱+۵ قرار است دوم سپتامبر (۱۱ شهریورماه) درباره پرونده هسته‌ای ایران تشکیل جلسه دهند.

این نشست در شرایطی انجام می‌شود که رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده پنجم مرداد ماه، خواستار پاسخ جمهوری اسلامی به پیشنهادهای دیپلماتیک آمریکا تا ماه سپتامبر شده بود.

شورای امنیت سازمان ملل، سه دوره تحریم‌ علیه ایران به خاطر بی‌توجهی به قطعنامه‌های این شورا وضع کرده است. ایران می‌گوید که این تحریم‌ها تاثیری در مناسبات اقتصادی‌اش با سایر کشور‌های جهان نگذاشته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بنظر این جونورا همه چی بیپایه و اساسه غیر از هرچی که خودشون میگن و میکنن. بهرحال فعلن در ترس شدید فرورفتن و نمیدونن چکارکنن.

-- پایدار ، Aug 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)