تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اعدام سه متهم انفجار زاهدان در ملاءعام

سه متهم انفجار روز پنجشنبه مسجد علی‌بن ابی‌طالب شهر زاهدان که ۲۵ کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشت، اعدام شدند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، سردار غلامعلی نکویی، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان گفت که این سه نفر در انفجار انتحاری زاهدان دست داشته‌اند و صبح امروز شنبه در ملاء‌عام اعدام شدند.

خبرگزاری دولتی ایرنا هویت اعدام شد‌گان را حاجی نوتی زهی فرزند اسماعیل، غلام رسول شاهو زهی فرزند اغوان و ذبیح‌الله نارویی فرزند رسول اعلام کرده است.

این افراد از سوی دادگستری سیستان و بلوچستان به «محاربه، افساد در ارض و اقدام علیه امنیت کشور» متهم شده بودند.

روابط عمومی دادگستری سیستان و بلوچستان اعلام کرد که این افراد به دخالت خود در این انفجار تروریستی «اعتراف» کردند.

ابراهیم حمیدی، مدیر روابط عمومی دادگستری سیستان و بلوچستان گفته است که دادگاه با شنیدن دفاعیات متهمان و وکلای تسخیری این سه نفر، حکم اعدام آنها را صادر کرده است.

به گفته آقای مددی، این افراد همچنین در انفجار اتوبوس سپاه در بلوار ثارالله (سال ۸۵)، انفجار بلوار دانشگاه، عملیات بمب‌گذاری ناموفق در راهپیمایی ۲۲ بهمن، انفجار بمب در مسجد الغدیر زاهدان و شرکت در عملیات اسفند سال گذشته در منطقه لار دست داشته‌اند.


عکس از AFP

«چهار مورد گروگان‌گیری مسلحانه، طراحی هشت مورد عملیات تروریستی و گروگانگیری» از دیگر اتهامات این افراد اعلام شده است.

مقام‌های محلی ایران در اولین واکنش‌ها به این انفجار تروریستی، آمریکا را به دخالت در آن متهم کردند؛ اتهامی که از سوی وزارت خارجه این کشور رد شده است.

آین کِلی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده شب گذشته با محکوم کردن این اقدام تروریستی، اعلام کرد که «ما از هیچ شکلی از تروریسم در ایران حمایت نمی کنیم.»

این در حالی است که در پیام آیت‌الله علی خامنه‌ای که در این خصوص منتشر شده آمده است: «نمی‌توان تردید کرد که دست طراحان سیاسی برخی قدرت‌های مداخله‌گر و دستگاه‌های جاسوسی آنان نیز به خون بیگناهان این حادثه خونین، آلوده است.»

آقای خامنه‌ای اواخر اردیبهشت ماه در کردستان اعلام کرده بود که اظلاعاتی مبنی بر «تروریست‌پروری» آمریکا در مناطقی از غرب ایران در اختیار دارد. اظهاراتی که چند روز بعد از سوی آمریکا رد و با واکنش عراق مواجه شد.

تلویزیون العربیه وابسته به عربستان هم روز گذشته گزارش کرد که مسئولیت این انفجار را گروه جندالله برعهده گرفته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون در این باره اظهارنظری نکرده‌اند.

گروه مسلح جندالله، مدعی است که در راستای حقوق اقلیت سنی در ایران می‌جنگد، اما تهران، جندالله‌ را گروهی ترویستی می‌داند که از سوی آمریکا و اسرائیل حمایت می‌شود.

Share


در همین رابطه:
آمریکا به دخالت در انفجار زاهدان متهم شد

نظرهای خوانندگان

خدا را شکر فقط همین سه نفر برای حکمومت آحوندها خطرناک بودند و آنهم فقط در شهر زاهدان، چون زاهد هایش زیادند. خدا را شکر دیگر تمام شد، آری پایان بی بمبی بپایان رسید. و حالا باید منتظر بود. اینها همه نشانه ی پایان سکوت مرگبار است!

-- بدون نام ، May 30, 2009

معلوم نیست چگونه نیروی انتظامی در عرض کمتر از 24 ساعت افراد دخیل در این عملیات تروریستی را دستگیر کرده و در کمتر از 48 ساعت بازجویی ها کامل شده و دادگاه این افراد تشکیل شده و حکم صادر شده و حکم نیز بدون حق تجدید نظر خواهی ، قطعی اعلام شده و سریعا حکم اجرا شده!! در اینکه عاملین این عمل تروریستی مستحق اشد مجازات هستند شکی نیست، اما برای من عجیب است که آیا این تروریست ها آنقدر ناشی بودند که اینطور راحت از خود رد پا به جا گذاشته اند یا اینکه وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی آنقدر نیرومند است که در عرض کمتر از 24 ساعت این تروریست ها به دام بیفتند؟؟ به هر حال اینجور دستگیری و محاکمه و روشن شدن تمام زوایای ماجرا و اجرای حکم در کمتر از 48 ساعت شبهه بر انگیز است.

-- ایرانی ، May 30, 2009

اين ٣نفر آدمهاي بخت برگشته اي بودند وگرنه چگونه با اين همه اتهام تاحالا دستگير نشده بودندوحالا كه دستگير شدند كي ،چگونه وتحت چه شرايطي محاكمه و محكوم به اعدام شدند اي كاش به همه ي پرونده ها با اين سرعت رسيدگي ميشد

-- ايراني ، May 30, 2009

بی شرمانه است، احتمالا سه سنی متعصب که قبلا شناسائی شده بودند را گرفته اند و به تلافی و زهر چشم گیری بلافاصله اعدام کرده اند. انتظار دارند منادی وحدت هم باشند

-- محمد ، May 30, 2009

من سنی نیستم، بلوچ هم نیستم اما معنی این حرکات حکومت را درک نمی کنم!!!! بیچاره مردم زاهدان که هم از سوی تروریست ها و هم از سوی دولت مرکزی مورد هجوم قرار گرفته اند و کشته می دهند. انگار تنها چیزی که یی ارزشه، جان این مردم محروم است.

-- -- ایرانی ، May 30, 2009

من به عنوان یک ایرانی شیعه از شیراز به همان شدت که این انفجار تروریستی را محکوم میکنم از صدور حکم اعدام 48 ساعته هم اعلام انزجار مینمایم. چطور ممکن است طی دو روز حکم اعدام صادر کرد و عدالت را هم اجرا نمود این ظلمه نه عدل

-- خشایار ، May 31, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)