تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

جایزه منتقدین فرانسوی برای فیلم قبادی

فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره» ساخته بهمن قبادی امروز جایزه فرانسوا شاله که جایزه ویژه منتقدان فرانسوی است را دریافت کرد.

این جایزه به یاد فرانسوا شاله منتقد فقید فرانسوی بنا شده و داوران آن، منتقدین سینمایی سرشناس فرانسه‌ هستند. این جایزه، هر ساله به بهترین فیلم ارائه شده در فستیوال کن، تعلق می‌گیرد.

فیلم قبادی همچنین نامزد دریافت جایزه اصلی بخش نوعی نگاه است که امشب طی مراسمی در کاخ اصلی جشنواره اعلام می‌شود.

از سوی دیگر فیلم «زمزمه با باد» ساخته شهرام علیدی، فیلمساز ایرانی که از طرف کردستان عراق در بخش دوهفته منتقدان کن پذیرفته شده بود، موفق شد جایزه سوتین اسید(SOUTIEN ACID) را که به فیلمسازان جوان و خلاق تعلق می‌گیرد، دریافت کند.

این فیلم درباره مشقت‌های قوم کرد در زمان صدام است و تلاش مردی را روایت می‌کند که می‌خواهد صدای سرکوب شده مردم کرد را از طریق رادیویی محلی به گوش دنیا برساند.

نخل طلای فستیوال فیلم کن برای بهترین فیلم کوتاه نیز به اما سالیوان فیلمساز جوان بریتانیایی برای فیلم تریلر کوتاه «بعد از فردا» تعلق گرفت.


نمایی از فیلم «کسی از گربه ایرانی خبر نداره» ساخته بهمن قبادی

این فیلم دلهره‌آورکوتاه، داستان مردی است که به روستای محل تولد همسرش می‌رود و در آنجا با دو زن مواجه می‌شود که نمی‌گذارند از خانه خارج شود.

برندگان نخل طلا و جوایز اصلی بخش مسابقه کن نیز فردا یکشنبه اعلام می‌شود.

چند فیلم شانس بیشتری برای بردن نخل دارند. «پیشگو» ساخته فیلمساز فرانسوی ژاک ادیار بیشترین امتیاز را از منتقدان فرانسوی گرفته و شانسش برای دریافت نخل طلا از همه بیشتر است.

فیلم «آغوش‌های گسسته» ساخته پدرو آلمادوار فیلمساز اسپانیایی که در آن پنه لوپه کروز ستاره محبوب آلمادوار بازی می‌کند و ملودرامی کمدی تراژدی درباره دنیای سینماست، فیلم دیگری است که پیش‌بینی می‌شود، برنده نخل طلای کن امسال باشد.


نمایی از «آغوش‌های گسسته» ساخته پدرو آلمادوار

کن لوچ که دو سال قبل به خاطر فیلم «بادی که خوشه‌های جو را لرزاند» برنده نخل طلا شده بود، امسال نیز با فیلمی در کن شرکت کرده که شانس زیادی برای دریافت نخل طلا دارد.

فیلم «در جستجوی اریک»، درامی جذاب در باره مردی پستچی است که به کمک قهرمان خیالی‌ای که در ذهن‌اش آفریده، سعی می‌کند بر مشکلات زندگی خانوادگی‌اش غلبه کند. اریک کانتونا فوتبالیست مشهور فرانسوی و بازیکن سابق تیم منچستر یونایتد در این فیلم در نقش خود، ظاهر شده و بازی بسیار خوبی ارائه کرده است.

در همین حال، فیلم «ضد مسیح» ساخته لارس فون تریه سینماگر دانمارکی، تاکنون جنجال برانگیزترین فیلم بخش مسابقه بود که همه منتقدان و تماشاگران را در کن شوکه کرد.

فیلمی در مایه‌های وحشت که به دلیل داشتن صحنه‌های خشن و تکان‌دهنده از خودآزاری جنسی، نظرات ضد و نقیضی در میان منتقدان برانگیخت. عده‌ای از منتقدان آن را بی‌ارزش تلقی کرده و برخی دیگر آن را یک شاهکار دانسته و شایسته دریافت نخل طلا می‌دانند.

فیلم‌های «برنده شدن» ساخته مارکو بلوکیو، ستاره تابناک ساخته جین کمپین، «روبان سفید» ساخته میشل هاناکه، «زمانی که باقی می‌ماندب ساخته الیا سلیمان فیلمساز فلسطینی و «علف وحشی» ساخته آلن رنه سینماگر بزرگ فرانسوی، از بخت‌های دیگر فستیوال کن امسال برای دریافت نخل طلا محسوب می‌شوند.

Share


در همین رابطه:
گشایش بخشی از کن با فیلم قبادی
فيلم بهمن قبادی در بخش رسمی کن

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)