تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بخشی از بسیج اجازه فعالیت سیاسی دارد

محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران می‌گوید که بخشی از بسیج، مجوز فعالیت‌های سیاسی را دارد.

فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرد: «آن بخش از بسیج که فعالیت‌های نظامی ندارد، جزو نیروهای مسلح محسوب نمی‌شود و مجاز است که در رابطه با انقلاب خود وارد مباحث سیاسی و فعالیت‌های موثر در این زمینه شود.»

آقای جعفری این سخنان را در پاسخ به پرسشی مبنی بر ابراز نگرانی برخی از جریان‌ها از فعالیت‌های انتخاباتی بسیج عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وی که در حاشیه همایش بسیج سازندگی سخن می‌گفت، ادامه داد: «بسیج نظامی از بسیج غیر نظامی تفکیک شده است.»

به گفته این فرمانده نظامی، سپاه پاسداران برای توسعه «بسیج ده‌ها میلیونی» که شامل فعالیت‌های بسیج در ابعاد «غیرنظامی» می‌شود، برنامه‌های «بسیار گسترده‌ای» دارد.

فرمانده سپاه پاسداران همچنین از «گسترده‌تر» شدن فعالیت‌های فرهنگی «گسترده‌» بسیج در سال‌های آینده خبر داد.

سردار جعفری با تاکید بر اهمیت «توسعه قدرت نرم» برای جمهوری اسلامی گفت: «این مسئله ارتباطی به اقدامات نظامی ندارد، هرچند فعالیت‌های نظامی نیز بخش محدودی از بسیج را شامل می‌شود.»


وی اظهار داشت: «بسیج باید در همه عرصه‌های مختلف از جمله امنیتی، نظامی، اقتصادی، سازندگی و سیاسی و در مجموع در همه زمینه ها حضور داشته باشد.»

فرمانده کل سپاه پاسداران، پیش از انتخابات هشتیمن دوره مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی به حمایت بسیج از جریان محافظه‌کار اشاره کرده بود.

وی در جمع مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور گفته بود: «بسیجیان باید از جریان اصولگرا که دو قوه از سه قوه کشور را در اختیار دارد مراقبت کنند و در جهت توسعه و پیشرفت آن بکوشند.»

این در حالی است که چندی پیش حسین طائب، فرمانده نیروی مقاومت بسیج ایران ورود به مصادیق انتخاباتی را خط قرمز بسیجیان در فعالیت سیاسی اعلام کرده بود.

حسین طائب در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته بود: «بسیجیان به عنوان عضوی از این کشور می‌توانند وارد فعالیت سیاسی شوند، اما به شکل سازمانی و با نام بسیج قرار نیست از فرد یا جریان خاصی طرفداری کنند.»

در زمان برگزاری نهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز برخی از فعالان سیاسی همچون مهدی کروبی به دخالت نیروهای بسیجی در جریان انتخابات اعتراض کردند.

نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۲ خرداد ماه سال جاری برگزار می‌شود.

Share


در همین رابطه:
هشدار مهدی کروبی به دبیر شورای نگهبان
مقابله با «تهدیدات نرم» به بسیج واگذار شد

نظرهای خوانندگان

با سلام
من بعنوان بسیجی متاسفم این موضوع را بگویم که این تفکیک خیالی است . اگر بسیج میخواهد به فعالیت سیاسی بپردازد باید مثل موتلفه ماهیت خود را تغییر دهد و به حزب مبدل شود غیر ازاین خیالبافی و دروغ است. در ضمن سلامت انتخابات را میتوان تضمین کرد چون انتخابات یک موضوع از موضوعات دموکراسی است باید ابزارهای تضمین اتنخابات هم از محدوده دموکراسی فراتر نرود.

-- مهدی ، May 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)