تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

رتبه ۱۸۱ برای ایران در زمینه آزادی مطبوعات

موسسه مطالعات رسانه‌ای «فریدم هاوس» (خانه آزادی) اعلام کرد که ایران در زمینه آزادی مطبوعات در میان ۱۹۵ کشور جهان، در رتبه ۱۸۱ قرار دارد.

در گزارش سالانه این موسسه، ایران در میان ۱۹ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا، از حیث آزادی مطبوعات در رتبه هفدهم قرار گرفته است.

خانه آزادی که مقر آن در آمریکا است، در تهیه گزارش‌های سالانه خود در خصوص آزادی مطبوعات در جهان، سه معیار سیاسی، حقوقی و اقتصادی را مدنظر قرار می‌دهد.

در گزارش سال ۲۰۰۹ این موسسه که اخیرا منتشر شده است، از وضعیت آزادی مطبوعات در جهان، انتقاد شده و آمده است که تنها ۷۰ کشور ( ۳۶ درصد) از ۱۹۵ کشور جهان در سال گذشته میلادی از مطبوعات آزاد برخوردار بوده‌اند.

این گزارش همچنین افزوده است که در ۶۱ کشور (۳۱ درصد)، مطبوعات به صورت جزئی از آزادی برخوردار بوده‌اند و ۶۴ کشور (۳۳ درصد) دیگر نیز فقدان آزادی مطبوعاتی داشته‌اند.


کارلد کار یک عضو این موسسه می‌گوید که «منطقه خاورمیانه از نظر آزادی مطبوعات بدترین منطقه است و هیچ گام مثبتی در این جهت مشاهده نشده است.»

این گزارش همچنین از وضعیت آزادی مطبوعات در روسیه و چین و ایران به شدت انتقاد کرده است.

گزارش سالانه این مؤسسه مطالعاتی از وضعیت مطبوعات در جهان، از سال ۱۹۸۰ تاکنونع به طور پیوسته منتشر شده است.

در گزارش اخیر این موسسه همچنین آمده است که آزادی مطبوعات در سراسر جهان در سال گذشته تنزل یافته و برای نخستین‌بار در تمامی مناطق جهان وخیم‌تر شد.

Share

نظرهای خوانندگان

با سلام
شاید من بدبین هستم ولی هر جقدر نگاه میکنم این موسسه آن کشورهایی را که با ایلات متحده اختلاف دارند را درزمره ناقضین قرار داده است.
روسیه و چین و....ایران

-- مهدی نادری نژاد ، May 2, 2009

آقاي نادري نژاد عزيز، نخير، جنابعالي بدبين نيستيد. فريدام هاوس و ورسيون ايراني آن، «گذار» از اهداف سياست خارجي آمريکا حمايت مي کنند. براي مثال اين سازمان ها هرگز از سياست هاي نژادپرستانه دولت اسرائيل انتقاد نمي کنند.

-- محمد ، May 2, 2009

این دوست عزیزی که اولین نظر رو دادند لطفابه نقشه هایی که در آدرس زیر نشان داده شده توجه کنند!
http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_House
شاید بهتر باشه یه ذره راحت تر با واقعیت ها کنار بیاییم!

-- فرزاد ، May 3, 2009

اینهم شده یک بازی ضد امریکائي اسرائیلی که اگر در باره « خربزه » هم چیزی نوشته شود بلافاصه یک عده قلم بر میدارند و شعارهای ضد امریکائی و اسرائلی میدهند !. صحبت از « ازادی مطبوعات » است و نه چیز دیگری که این کامنتها امده. اگر ما در چین و روسیه نیستیم تا وضعیت ازادی مطبوعات را در انجا شاهد باشیم حد اقل از انچه که در کشر خودمان می گذرد که دیگر بخوبی اگاهیم!.
« فریدم هاوس » ممکن است که برای امثال شما مؤسسه ئی اینچنان و یا ان چنان باشد اما در مورد وضعیت ازادی مطبوعات در کشور ما « امار به حق » داده !.
داوید - تنه نزن

-- داوید ، May 3, 2009

اگر فکر می کنید در این گزارش فقط کشورهایی که با آمریکا مشکل دارند ناقض حقوق بشرند، بد نیست نگاهی هم به وضعیت کشورهایی چون مصر ، عربستان و قطر در این گزارش بیاندارید شاید بی خیال این توهم توطئه شدید.

-- بدون نام ، May 3, 2009

فریدام هاوس امسال رتبه اسرائییل را آورده پایین. در آزادی مطبوعات اسراییل یک کشور آزاد به حساب می آمد ولی امسال رتبه آن ها به تا حدودی آزاد کم شده است.

-- علی ، May 4, 2009

به روز نيك كسان غم مخور
اي بسا، كسا كه به روز تو آرزومند است.
حداقل در اين يكي از آخر اول نيستيم!!!
جاي اميدواري است!؟

-- فاروق ، May 5, 2009

این آزادی یعنی چه؟

-- بدون نام ، May 5, 2009

بدون در نظر گرفتن هیچ دشمن یادوستی میتوان با خواندن روزنامه ها به نتیجه رسید

-- سامان ، May 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)