تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آزادی ۱۲ تن از دراویش گنابادی از زندان

۱۲ تن از دراویش گنابادی که از اسفندماه سال گذشته در زندان اوین به سر می‌‌بردند، آزاد شدند.

غلامرضا هرسینی وکیل مدافع این دراویش با اعلام این خبر به رادیو زمانه گفت که ۱۱ تن از دراویش، شب گذشته و یک تن دیگر نیز امروز چهارشنبه از زندان اوین آزاد شده‌اند.

به گفته آقای هرسینی، سه تن از دراویش گنابادی همچنان در زندان به سر می‌برند و تلاش‌ها برای آزادی آنها ادامه دارد.

این ۱۵ نفر جزء دراویشی هستند که قصد داشتند در اعتراض به تخریب حسینیه دراویش گنابادی‌ها در اصفهان، اسفندماه سال گذشته مقابل ساختمان مجلس تجمع کنند که از سوی ماموران امنیتی و انتظامی دستگیر شدند.

آقای هرسینی می‌گوید که «این تجمع با نظر بزرگان برگزار نشد» و دستگیری‌ها مربوط به تجمعی است که در محل حسینیه امیر سلیمانی برپا شد که در جریان حدود ۵۰ نفر بازداشت شدند.

حسینیه دراویش گنابادی بامداد سی‌ام بهمن ماه سال‌ گذشته در اصفهان تخریب شد. چند روز بعد، دراویش گنابادی در اعتراض به تخریب این حسینیه در تهران تجمع کردند که گروهی از آنها از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

این ۱۵ نفر جزء دراویشی هستند که قصد داشتند در اعتراض به تخریب حسینیه دراویش گنابادی‌ها در اصفهان، اسفندماه سال گذشته مقابل ساختمان مجلس تجمع کنند که از سوی ماموران امنیتی و انتظامی دستگیر شدند

۲۷ فروردین ماه هم وب‌سایت مجذوبان نور گزارش کرده بود که پرونده ۱۵ تن از دراویش بازداشت شده مقابل مجلس شورای اسلامی به دادگاه انقلاب فرستاده شده است.

دراویش سلسه نعمت‌اللهی چند سالی است که از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی مورد «آزار و اذیت» قرار می‌گیرند.

در مهر ماه سال ۱۳۸۵ نیز قطب دراویش نعمت‌الهی گنابادی یعنی نورعلی تابنده گنابادی که اصالتاً نیز اهل این شهر است، از سوی فرمانداری گناباد در ایام ماه رمضان مجبور به ترک این شهر شد.

وی در زمره نیروهای ملی‌- مذهبی بوده و دارای تحصیلات حقوقی در سطح دکتراست.
مریدان وی او را «مجذوب علیشاه» می‌خوانند.

این بزرگ سلسله‌ دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در تهران سکونت دارد، اما بنابر برنامه‌ای سالیانه، ماه رمضان را در «بیدخت» در نزدیکی گناباد می‌گذراند.

مأموران جمهوری اسلامی همچنین ۲۰ آبان ماه سال ۱۳۸۶، حسینیه دراویش در شهر بروجرد را تخریب کردند.

آن زمان برخی رسانه‌ها در ایران گزارش کردند که تخریب این حسینیه در پی درگیری میان دراویش و جمعی از مردم صورت گرفته است، اما سخنگوی دراویش گنابادی، هرگونه اقدام خشونت‌بار از سوی دراویش را تکذیب کرد.

در حمله به حسینیه دراویش گنابادی ده‌ها نفر زخمی و ۱۸۰ نفر بازداشت و به مقامات قضائی معرفی شدند.

در بهمن ماه سال ۱۳۸۴ نیز حسینیه دراویش گنابادی در شهر قم هدف حمله قرارگرفت و تخریب شد و عده‌ای از دراویش بازداشت و محاکمه شدند.

Share


در همین رابطه:
تداوم بازداشت ۲۱ درویش در ایران

نظرهای خوانندگان

درود. تاكنون براي من ثابت شده كه ياداوري و درخواست ويرايش به نويسندگان و تريبون داران
كمتر اثر و نتيجه دارد. ولي چه كنيم دل كه مي سوزد باز به پيام دادن و ياداوري مي پردازم. دوستان بزرگوار واژه درويش مانند واژگان استاد، دين، دستور و ميدان ايراني و پارسي است ؛ بنابراين از شما انديشمند واستادو نويسنده اي كه كار آموزش وفرهنگ سازي را بعهده داريد پذيرفته نيست كه آنها را بروش تازي آن هم از گونه « مكسر» جمع ببنديد. درويشان يا درويشها درست است نه دراويش! اگر اثري داشت!

-- farhang ، May 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)