تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«هماهنگی آمریکا و اسرائیل»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «واشنگتن همان تل‌آویو است»، درباره هماهنگی میان سیاست‌های ایالات متحده و اسرائیل است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «در بحبوحه بحث‌های انتخاباتی در ایران که هر روز هم شدت بیشتری می‌گیرد، برخی تحولات استراتژیکی بسیار مهم در محیط منطقه‌ای و بین‌المللی که مستقیما به ایران مربوط می‌شود، مغفول واقع شده است. آمریکایی‌ها از مدت‌ها پیش در حال بازنگری سیاست خود درباره ایران هستند و این پروژه همچنان ادامه دارد.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «اندکی بیش از دو هفته است که اسرائیلی‌ها لحن خود را به کلی درباره ایران تغییر داده و کف بر دهان آوردن را تقریبا متوقف کرده‌اند. در حالی که تا پیش از این با اطمینان و قاطعیت از ناگزیر بودن درگیری نظامی با ایران سخن می‌گفتند، در دو هفته گذشته تقریبا تمامی سران رژیم صهیونیستی اظهارات گذشته خود را پس گرفته اند.»

این روزنامه می‌افزاید: «اسرائیلی‌ها در آستانه سفر ۱۸ می نتانیاهو به واشینگتن و پس از آنکه دریافته‌اند هدف‌های امریکا با آنچه در ذهن آنهاست تفاوتی نمی‌کند، در حال «هماهنگ کردن» خود با اوباما هستند. موضوع حذف پیش شرط تقریبا قطعی است و نگرانی آمریکایی‌ها فقط این است که آیا ایران اساسا پیشنهاد گفت وگو با آنها را خواهد پذیرفت یا نه.»

متن کامل سرمقاله

«صدقه، صدقه است»
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «نفری ۲۵ هزارتومان!» در واکنش به اظهارات مسعود نیلی رئیس کارگروه اقتصادی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی است که روز گذشته، خبر از تقسیم ۳۴ هزار میلیارد تومان سود میان مردم ایران داد.

در این سرمقاله از آقای نیلی پرسیده شده است: «بر اساس چه برآوردی، جناب‌عالی سود ۳۴ هزار میلیارد تومانی برای شرکت‌های ملی گاز و پخش فرآورده‌های نفتی پیش‌بینی می‌کنید، تقویم محاسباتی شما چه مستنداتی دارد؟»

در بخش دیگری از سرمقاله رسالت می‌خوانیم: «کی از ایراداتی که منتقدین محترم دوم خردادی به دولت نهم می‌گیرند این است که با صدقه دادن می‌خواهد مردم را اداره کند. اما اگر همین معنا با شکل ناشایسته‌ای توسط ستاد آقای کروبی مطرح شود و نرخ تقسیم سود نفری ۲۵ هزارتومان در ماه برای هر ایرانی شود، آیا این راه حل از اتهام صدقه دادن به مردم بری است؟»

این روزنامه افزوده است: «اگر هم بخواهید آنچنان که در طرح آمده است پول را بین ۱۸ ساله‌ها تقسیم کنید، خودتان دست توی آمار دولت بردید می‌‌گویید ۵۱ میلیون نفر ۱۸ سال به بالا داریم. آن وقت ۱۸ هزارتومان تبدیل می‌شود به ۲۵ هزارتومان ، آیا ۵۰ هزارتومان انتخابات دور نهم را به ۲۵ هزارتومان فروکاهیدن، هنر اقتصاددان آزادیخواه ستاد آقای کروبی است؟»

متن کامل سرمقاله

لزوم استقلال روحانیت
سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «مسجد و سیاست» درباره ضرورت استقلال روحانیت و مساجد به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری نوشته شده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «اگر روحانیون تحت لوای حکومت‌ها قرار گیرند و تنها در مقام دفاع از حاکمان برآیند و به خواست و مطالبات مردم توجهی نداشته باشند، بدبینی مردم را متوجه خود خواهند کرد و چنین است که مردم آنها را حقوق‌بگیران حکومت‌‌ها بر می‌شمارند و دیگر به آنها اعتماد نخواهند کرد.»

به نوشته اعتمادملی، «البته مساجد نیز باید پایگاهی برای گرایش و اندیشه‌های مختلف باشند نه آنکه به محفلی برای جریان خاص بدل شوند. هیچگاه مساجد نباید با پذیرش اندیشه‌ای تحمیلی پایگاه مردمی خود را زیر سوال ببرند و موجب گوشه‌نشینی گرایش‌های غیرهمسو با جریانی که در صدد تحمیل اندیشه‌اش است، برآیند.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «مردم می‌توانند نسبت به برنامه‌های کاندیدایی در عرصه انتخابات از طریق این تریبون‌ها آگاه شوند تا در سایه شناخت و آگاهی تصمیمات عقلانی و صحیح را اتخاذ کنند، نه آنکه از روی عدم شناخت کافی و تنها برپایه تصمیمی احساسی و بدون پشتوانه منطقی به تصمیم‌گیری درباره سرنوشت اجتماعی و سیاسی خود بپردازند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «انتخابات ریاست‌جمهوری و بن‌بست‌های اقتصاد ایران»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «بدهی خارجی، سنگ محک دولتمردان»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «ایران هراسی؛ محور نشست آیپک»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «چرا این بیماری را علاج نمی‌کنید»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)