تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آمریکا: اسرائیل به ان‌پی‌تی بپیوندد

آمریکا از اسرائیل خواست به معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای (ان‌پی‌تی) بپیوندد.

اسرائیل، هند، پاکستان و کره‌شمالی چهار کشوری هستند که باوجود داشتن فعالیت‌های اتمی، تاکنون از امضای این معاهده خودداری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رز گته مولر، معاون وزیر خارجه آمریکا که روز گذشته در نشست مقدماتی بازنگری در معاهده ان‌پی‌تی سخن می‌گفت، از تمام این کشور‌ها خواست که این معاهده را امضاء کنند.

به گفته خانم مولر، پیوستن تمام کشورهای جهان به این معاهده از جمله چهار کشور مذکور یکی از «اهداف اساسی آمریکا» به شمار می‌رود.

این برای نخستین بار است که یک مقام بلندپایه و رسمی آمریکا از تل‌آویو می‌خواهد تا به عضویت ان‌پی‌تی درآید.

با این وجود، این مقام وزارت خارجه، از پاسخ به این‌که آیا آمریکا برای پیوستن اسرائیل به ان‌پی‌تی، این کشور را تحت فشار قرار خواهد داد یا خیر، خودداری کرد.

تل‌آویو تاکنون در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای را تائید و یا تکذیب نکرده است.


درخواست آمریکا از اسرائیل و سه کشور دیگر برای عضویت در این معاهده یک روز پس از آنکه ایران از سیاست‌های پنج قدرت اتمی در برخورد با دارندگان سلاح هسته‌ای در جهان انتقاد کرد، صورت می‌گیرد.

روز گذشته محمدعلی حسینی رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست مقدماتی ان‌پی‌تی در نیویورک گفته بود که پایبند نبودن کشور‌های هسته‌ای به تعهد خود، «صلح و امنیت بین‌المللی را به مخاطره انداخته است.»

معاهده ان‌پی‌تی، کشور‌های آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین را متعهد کرده است که برای کاهش سلاح هسته‌ای در جهان مشارکتی فعال داشته باشند.

این معاهده همچنین از آن دسته از اعضاء خود که به بمب اتم دست نیافته‌اند، می‌خواهد از انرژی هسته‌ای در بخش‌های غیرنظامی استفاده کنند.

نشست مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح اتمی، کار خود را از ۱۴ اردیبهشت ماه در نیویورک آغاز کرده است. این نشست تا ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

خلع سلاح هسته‌ای، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و ایجاد منطقه عاری از تسلیحات اتمی در خاورمیانه، از مهمترین محور‌های این نشست اعلام شده است.

تصمیمات این نشست مقدماتی، در اجلاس سال آینده به عنوان دستور کار «ان‌پی‌تی» قرار خواهد گرفت. نشست اصلی این معاهده سال ۲۰۱۰ برگزار خواهد شد. آخرین نشست معاهده ان‌پی‌تی در مه سال ۲۰۰۵ برگزار شد و بدون دستیابی به نتیجه پایان یافت.

این نشست از زمان تصویب ان‌پی‌تی، هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود.

Share


در همین رابطه:
انتقاد ایران از غرب در نشست ان‌پی‌تی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)