تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اجرای حکم اعدام دو نوجوان متوقف شد

محمد مصطفایی از توقف حکم اعدام دو موکلش که در سن زیر ۱۸ سال مرتکب قتل شده‌اند، خبر داد.

این دو نوجوان امیر خالقی و صفر انگوتی نام دارند که قرار بود صبح امروز چهارشنبه به همراه هشت تن دیگر در زندان اوین اعدام شوند.

آقای مصطفایی در وبلاگ خود با اعلام این خبر نوشته است که مقام‌های قضایی به موکلان وی فرصت داده‌اند تا رضایت خانواده مقتولین را جلب کنند.

توقف اجرای احکام اعدام این دو نوجوان یک روز پس از آنکه آقای مصطفایی در نامه‌ای از مقام‌های قضایی خواستار توقف اجرای این احکام شد، صورت می‌گیرد.

مصطفایی به خبرگزاری فرانسه نیز گفته است که صبح امروز پس از مراجعه به زندان متوجه توقف اجرای حکم اعدام موکلانش شده است.

وی افزوده است که مقام‌های قضایی ایران، مدت توقف حکم را اعلام نکرده‌اند، اما او گمان می‌کند که اجرای حکم، برای یک ماه به تعویق افتاده باشد.

این در حالی است که خبرگزاری فارس گزارش کرده است که «شش متهمی که امروز از پای چوبه دار بازگشتند، موفق شدند از اولیای دم، شش ماه مهلت بگیرند.»

بر اساس این گزارش، هویت چهار نفری که امروز صبح به دار آویخته شدند عبارت است از: «زینب، حمید، صفرعلی و حسن‌علی.»


عکس از AFP

کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد و نیز میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی– دو پیمان بین‌المللی که ایران عضو آنهاست– اعدام افرادی را که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند، ممنوع می‌کند.

در آخرین مورد از اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران، حکم قصاص دل‌آرا داربی جمعه گذشته در زندان شهر رشت شمال ایران به اجرا گذاشته شد.
اعدام خانم دارابی با واکنش سازمان‌های مدافع حقوق بشر مواجه شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای به ادامه اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران اعتراض کرده است.

در اطلاعیه این سازمان آمده است که «قوانین جاری ایران اجازه می‌دهد دختران از سن ۹ سال و پسران از سن ۱۵ سال در صورت ارتکاب جرائم خاص به اعدام محکوم شوند. کودکان خردسال‌تر را هم اگر قاضی تشخیص دهد به بلوغ رسیده‌اند، می‌توان به مرگ محکوم کرد.»

زما کورسن‌نف معاون بخش حقوق کودکان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که «مقام‌های ایران همواره خبر از انجام اقداماتی برای توقف اعدام نوجوانان داده‌اند، اما از سوی دیگر به انجام چنین اعدام‌هایی بی‌وقفه ادامه می‌دهند.»

سازمان عفو بین‌الملل هم در اعتراض به اعدام‌ افراد زیر ۱۸ سال در ایران اعلام کرده است که امروز چهارشنبه ساعت شش بعد از‌ظهر به وقت برلین، با تجمع مقابل سفارت ایران درخواست خواهد کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی به صدور و اجرای چنین احکامی پایان دهند.

این سازمان با صدور بیانیه‌ای از قصد مقام‌های قضایی ایران برای اعدام دو متهم زیر ۱۸ سال به شدت انتقاد کرد و نوشت که این تصمیم، نشان دهنده بی‌اعتنایی ایران به قوانین بین‌المللی است.

Share


در همین رابطه:
محمد مصطفایی بازجویی شد

نظرهای خوانندگان

دلخوش نباشید به اینکه حکم اعدامتان را چند روز و چند هفته عقب انداخته ایم ما بعدا دست به کار می شویم شما را اعدام می کنیم

-- سعید ، May 6, 2009

نان‌آور خانواده خود را از دست دادیم مناسب چاپ
ارسال به دوستان علی دولتخواه" دانش آموز سال سوم دبیرستان که بدلیل فوت پدرش مسئولیت خانواده را نیز بر عهده داشت متاسفانه به دلیل واژگون شدن اتوبوس در مراسم استقبال از رئیس جمهور در شیراز حوالی دریاچه مهارلو کشته شد. مريم دولتخواه در گفت وگو با خبرنگار سلام با بيان اينكه برادرم(دانش آموز كشته شده در حادثه فسا) تنها نان‌آور خانواده بود كه از دو سال پيش و پس از فوت پدرم، مسوليت من و مادرم را بر عهده داشت، گفت: علي صبح ها به مدرسه مي رفت و پس از آن در يك مغازه كار تعمير موبايل انجام مي داد.

وي افزود: علي از بچه هاي بسيج محل بود كه از طرف بسيج مدرسه براي ديدار با احمدي نژاد دعوت شده بود اما ما نمي دانستيم كه ديگر برادر خود را نخواهيم ديد.

نماینده مردم فسا نيز در گفت وگو با خبرنگار اصلاحات از پیگیری مراجع قضایی در رابطه با کشته شدن دانش آموز استقبال کننده از رییس جمهور خبر داد.

محمد حسن دوگانی در خصوص آخرین اخبار و پیگیری های انجام شده پیرامون کشته شدن دانش آموز فسایی در مراسم استقبال از رئیس جمهور، با بیان اینکه وزیر کشور را در سفر به شیراز در جریان این امر قرار داده ایم، گفت: پیگیری های لازم در این باره به مراجع قانونی و راهنمایی و رانندگی واگذار شده است تا با راننده متخلف به دلیل سرعت بیش از حد برخوردهای لازم صورت گیرد که تا این زمان هیچ گونه اخباری ازآن حوزه اعلام نشده است.

وی همچنین گفت: دولتخواه (دانش آموز فوت شده) شب قبل از سفر تا ساعت 3 بامداد در پایگاه بسیج بوده و رضایت خود و خوانواده اش را به این سفر اعلام داشته است؛ بعد از فوت وی به خانواده دولتخواه سرزده می شود و بنده نیز درمراسم تشیع مرحوم حضور داشته ام.

مسئولان استان تا کنون از هرگونه اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند.

-- درد دل ، May 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)